5520
Sök

Lådtips, Bygga själv eller köpa, osv?

31 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Tjenare, har ett Audison LRx 1.2k och två stycken FR12-W, som jag skall ha i min ford sierra sedan.

Undrar vad ni tycker, om jag ska bygga egen låda och i så fall vad för låda om det ska gå upp portar genom hatthyllan eller om jag lika gärna kan köpa en låda och i så fall vilken?

Mvh

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
12 januari 2012
Förut byggde jag alltid själv. Nu brukar jag göra de om jag ska ha speciella former eller liknande. Men pratar vi hederlig baslåda så skulle jag köpt en färdig. Kolla så volymen är bra och de gör ju inget om du förstärker lådan lite om du har tid och ork till det. Har för mig att BRL har lite rabbater på lådor nu.

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

3 187 Inlägg
12 januari 2012
Schevelius skrev:
Tjenare, har ett Audison LRx 1.2k och två stycken FR12-W, som jag skall ha i min ford sierra sedan.

Undrar vad ni tycker, om jag ska bygga egen låda och i så fall vad för låda om det ska gå upp portar genom hatthyllan eller om jag lika gärna kan köpa en låda och i så fall vilken?

Mvh

finns endast ett alternativ om det ska bli bra ljud, egen byggd låda. antingen bandpass låda eller om du har skidlucka så du bygger att allt ljud pressas in i kupen.

3 187 Inlägg
12 januari 2012
sebbanboy14 skrev:
Förut byggde jag alltid själv. Nu brukar jag göra de om jag ska ha speciella former eller liknande. Men pratar vi hederlig baslåda så skulle jag köpt en färdig. Kolla så volymen är bra och de gör ju inget om du förstärker lådan lite om du har tid och ork till det. Har för mig att BRL har lite rabbater på lådor nu.

alltid bäst att bygga en egen låda! och speciellt i sedan bilar som det är i detta fall.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
12 januari 2012
big-jepp skrev:
sebbanboy14 skrev:

alltid bäst att bygga en egen låda! och speciellt i sedan bilar som det är i detta fall.

Kan inte påstå att det alltid är bäst. Be beror vad du har för kunskaper och för tillgångar till i form av verkttyk och byggmatrial osv. Är man osäker och inte byggt någon låda tidigare skulle jag alla dagar i veckan köpa en färdig

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
12 januari 2012
Skulle aldrig ha portarna genom hatthylan eftersom det  kommer skramla .

Skulle bygga egen om jag var du!
Senast redigerat av NeckBreaker (12 januari 2012)

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

1 432 Inlägg
12 januari 2012
NeckBreaker skrev:
Skulle aldrig ha portarna genom hatthylan eftersom det  kommer skramla .

Skulle bygga egen om jag var du!

Hur kan du påstå att det kommer skramla? jag hjälpte en kompis med att montera hans baslåda i hans Audi A4, jag drog upp portarna igenom hatthyllan och det skramlar inte.. Men som alltid med baslådebyggen så är det viktigt att man gör saker och ting ordentligt, kastar man bara ihop något halvdant så blir det helt enkelt inte bra..

Och lägger man ner lite energi så blir en egenbyggd låda bättre än en färdigbyggd, för med en egenbyggd så kan du själv avgöra vilken karaktär du vill ha på den och du kan få den efter de mått som passar din bil bäst.

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
12 januari 2012
Rutan kommer vibrera o skapa oljud ..

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

1 432 Inlägg
12 januari 2012
Och vad har du för grunder för det påståendet?

Då jag har byggd med portar upp igenom hatthyllan i en sedan och det är inget problem som vi stött på... Och det bygget är betydligt kraftigare än 2st FR12W..

Har du haft det problemet med bakrutan så skulle jag nog hävda att du använt en felaktig låda, med för liten portarea vilket resulterar i hög ventilationshastighet och det kanske kan ha resulterat i ett sådant fenomen som att bakrutan levererat oljud

3 187 Inlägg
12 januari 2012
sebbanboy14 skrev:
big-jepp skrev:
sebbanboy14 skrev:

Kan inte påstå att det alltid är bäst. Be beror vad du har för kunskaper och för tillgångar till i form av verkttyk och byggmatrial osv. Är man osäker och inte byggt någon låda tidigare skulle jag alla dagar i veckan köpa en färdig

bygger du lådan rätt och bra så kommer du uppnå ett bättre resultat än en köpe låda, och om man inte testar någon gång så lär man sig aldrig bygga en låda..

i detta exempelet är det även en sedan bil, och då är det ännu viktigare med egen byggd låda.

16 197 Inlägg
12 januari 2012
NeckBreaker skrev:

tror nog att rutan e de SISTA som skramlar i en bil..  hade mina 2st 18" spelandes mot rutan, å visst att rutan flexar men skramlar gör de inte.
Senast redigerat av evilaudio (16 januari 2012)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 432 Inlägg
12 januari 2012
evilaudio skrev:
NeckBreaker skrev:

tror nog att rutan e de SISTA som skrammlar i en bil..  hade mina 2st 182 spelandes mot rutan, å visst att rutan flexar men skrammlar gör de inte.

Äh, Örjan, det e bara det att du spelat för högt så du har inte hört hur bakrutan skramlat... eller så kanske din bakruta sitter fast tongue

16 197 Inlägg
12 januari 2012
SpeedOfLight skrev:
evilaudio skrev:
NeckBreaker skrev:

tror nog att rutan e de SISTA som skrammlar i en bil..  hade mina 2st 182 spelandes mot rutan, å visst att rutan flexar men skrammlar gör de inte.

Äh, Örjan, det e bara det att du spelat för högt så du har inte hört hur bakrutan skramlat... eller så kanske din bakruta sitter fast tongue

bakrutan sitter med orginallisten sen den flexar typ 3cm..     men en ruta som e solid kan omöjligt skrammla..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

31 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Tack så mycket för alla svar smile
Det verkar som att det blir en bandpass låda och jag hade tänkt mig den här:

http://www.mds.se/file/product/408/fan12-bandpass.pdf

Tror ni att det skulle bli bra med den lådan och om jag kör upp portarna genom hatthyllan, och tror ni att jag ska ha lika många portar som det är med i ritningen eller färre?

21 761 Inlägg
13 januari 2012
Den lådritningen passar inte så bra till dina basar tycker jag, men själva designen (dvs två kammare) och antalet portar är däremot lämpliga. Jag har räknat ut tänkbara volymer på båda kammarna och portlängder:

Sluten kammare: 55 liter byggvolym, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 60 liter netto, ingen dämpmatta
Portar: 3 st 4", rören görs 25 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar

Den här lådan är tänkt att spela ganska allround och delas vid högst 70 Hz, 60-65 hz är nog bättre tror jag. Volymen i den portade kammaren är netto, portarnas plats är alltså inte inräknade eftersom jag inte vet hur långt in i lådan de måste sitta. Varje rör tar upp 0,095 liter per cm, då är det lätt att räkna ut hur mycket större du får bygga den kammaren. smile

31 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den lådritningen passar inte så bra till dina basar tycker jag, men själva designen (dvs två kammare) och antalet portar är däremot lämpliga. Jag har räknat ut tänkbara volymer på båda kammarna och portlängder:

Sluten kammare: 55 liter byggvolym, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 60 liter netto, ingen dämpmatta
Portar: 3 st 4", rören görs 25 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar

Den här lådan är tänkt att spela ganska allround och delas vid högst 70 Hz, 60-65 hz är nog bättre tror jag. Volymen i den portade kammaren är netto, portarnas plats är alltså inte inräknade eftersom jag inte vet hur långt in i lådan de måste sitta. Varje rör tar upp 0,095 liter per cm, då är det lätt att räkna ut hur mycket större du får bygga den kammaren. smile

Tack!
Hur räknade du ut det, jag spelar mycket s.k partymusik, dupbstep hardstyle osv..
Tycker du fortfarande att lådan ska vara i den storleken?

21 761 Inlägg
13 januari 2012
Jag törs egentligen inte garantera att låduträkningen ska passa till speciella musiktyper, så exakt blir inte en teoretisk uträkning. Lådan borde dock kunna spela den musiken också eftersom den i teorin inte har någon stor smal baspeak som gör att vissa frekvenser överröstar allting annat.

Jag använder ett lådberäkningsrogram för att räkna ut såna här saker. smile

1 432 Inlägg
14 januari 2012
ska man spela dubstep så brukar jag rekomendera en låda som peakar mellan 30 och 60hz för dubstep spelar ganska mycket lågfrekvent.

31 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Och hur vet man vad lådan peakar?

21 761 Inlägg
16 januari 2012
I mitt lådförslag blir det som sagt ingen smal baspeak, istället är frekvensåtergivningen i teorin ganska jämn omkring 30-60 Hz. På så sätt borde lådan kunna spela den musiktypen ur frekvensåtergivningssynpunkt, däremot törs jag inte garantera att den spelar rappt.

Var lådan peakar går att se i ett beräkningsprogram, men då är det ju bara i teorin. Praktisk utprovning är det som gäller för att veta säkert var den peakar. smile

Sök