5799
Sök

Byta cylinderfoder men inte nya kolvar?

65 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Hej! Är rätt dålig att formulera mig i text man ska göra ett försök. Fodret och kolven på cylinder 1 är brända och så det är borta gods på kolven och fodret. Så jag tänkte att jag byter fodret och monterar en begagnad kolv med nya kolvringar. Låter det som en idiotisk ide? Tänke byta foder och ringar på alla andra cylindrarna också.

Kan ju säga att det är en mercedes OM603 diesel motor det gäller.

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 januari 2012
billigare o mindre jobb o byta motor..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

866 Inlägg
18 januari 2012
Nej det går alldeles utmärkt ! Oftast klarar sig kolvarna bra i en lågvarvig diesel men du får kolla så kolvarna är skapligt runda. Men det står i verkstadshandboken max min mått på kolvarna. Sen är det bara att anpassa borret efter kolvarna så du får rätt kolvspel då du endå byter foder och ringar. Byta motor ! Man vet vad man har men vet inte vad man får. ;-)

Sothora <3
1 201 Inlägg
18 januari 2012
lågvarvig diesel.... Hade inte funderat.. hade bytt motor . Är det en turbo eller sugis?

65 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Är en turbo motor.. Ville totalrenovera den inprincip och trimma. Delarna kostar 10 000 från estland och hära i sverige skulle det gå på närmare 25000kr för samma saker. Så tycker det ska vara värt att renovera istället för att köpa en ny motor för 5-8kr och sen är den inte fin den heller.
Senast redigerat av fiXarn (18 januari 2012)

Sothora <3
1 201 Inlägg
19 januari 2012
Jo men garanterat inga foderskador,, om603 är stadiga spisar inte att jämföras med andra diesel leksaksmotorer...

Köp dig en ny motor, billigast enklast o bäst. Eller rentutav släng skiten åt helvete o köp dig en om606 rak 6a, 24v diesel..

Sug versionen av den pallar med 2,2 bar 400hk cirkus,
Turbo versionen bra mycket mer!

Sök