Byta högtalare i fram dörrarna saab 9-3 -01 AS-3?

Pontaaa
19 januari 2012 · 493 Inlägg

okej visst säger ni det såsmile Jag spelade mina 3.5or på stereoenheten innan jag kopplade in mitt steg till dem. Visst, det gick ju inte att kräma på hur mycket som helst, men det lät 10ggr bättre än orginal, och bra mycket bättre än jbl-grejorna som satt där innan.
Klart det blev skillnad med steget, blev en ren fröjd att lyssna, det har jag inte sagt något om. Men de lät jävligt bra på enheten också jämfört med de andra jag hade att jämföra med!

Men om du nu Lonefox säger att de absolut inte spelar bra på lite mindre effekt så är det väl såsmile Jag har väl inte lika tränat öra för sånt.

Men jag står fortfarande fast vid att det är att bra byte gentemot orginal 3.5orna som sitter där från början.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
TT-Avant
19 januari 2012 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:
vill man ha lättdrivna högtalare som passar i brädan så kan jag rekomendera dessa   http://dbakuten.se/detail-item_id-319007

dock är dom 3" som dom passar inte helt rakt i tyvär.  (de måste tätas lite runt dom)

dom kan utan problem drivas med endast huvudenheten.

Är du säker? Det står ju 92 i monteringshål och då är vi nästan uppe på en 4" ju. Samt att dem skriver 3½" på sidan..3½" har ju i regel enbart ca 80mm hål att monteras i.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
19 januari 2012 · 7 241 Inlägg

Pontaaa skrev:
okej visst säger ni det såsmile Jag spelade mina 3.5or på stereoenheten innan jag kopplade in mitt steg till dem. Visst, det gick ju inte att kräma på hur mycket som helst, men det lät 10ggr bättre än orginal, och bra mycket bättre än jbl-grejorna som satt där innan.
Klart det blev skillnad med steget, blev en ren fröjd att lyssna, det har jag inte sagt något om. Men de lät jävligt bra på enheten också jämfört med de andra jag hade att jämföra med!

Men om du nu Lonefox säger att de absolut inte spelar bra på lite mindre effekt så är det väl såsmile Jag har väl inte lika tränat öra för sånt.

Men jag står fortfarande fast vid att det är att bra byte gentemot orginal 3.5orna som sitter där från början.

Faktum är att jag jämförde mellan mina Audisonsteg (SRx5 och LRx 5.1k) på nämnda högtalare....
En SATANS skillnad på ljudet då det effektstarkare Lrxet fick högtalarna att verkligen vakna till.

Senast redigerat av Lonefox (19 januari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TT-Avant
19 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Skit samma om Amega igentligen, det är ju dörrhögtalare han söker och skulle tro att org. från skroten skulle funka bäst. Annars har ja org. AS2 högtalare liggandes (till en 9-5a dock) wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
19 januari 2012 · 16 195 Inlägg

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:
vill man ha lättdrivna högtalare som passar i brädan så kan jag rekomendera dessa   http://dbakuten.se/detail-item_id-319007

dock är dom 3" som dom passar inte helt rakt i tyvär.  (de måste tätas lite runt dom)

dom kan utan problem drivas med endast huvudenheten.

Är du säker? Det står ju 92 i monteringshål och då är vi nästan uppe på en 4" ju. Samt att dem skriver 3½" på sidan..3½" har ju i regel enbart ca 80mm hål att monteras i.

Nominal Diameter     80 mm (3 in)
Overall Diameter     99 mm (3.9 in)
Bolt Circle Diameter     92 mm (3.62 in)
Baffle Cutout Diameter     75 mm (2.95 in)
Depth     39.5 mm (1.55 in)




tror björn skrivit lite fel på sin sida (ska rätta till de)


monterade ett par såna i en 9-5 för typ en månad sen å då fick ja täta med "apskit" runt för att få de helt tätt. wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Pontaaa
19 januari 2012 · 493 Inlägg

Okej det kan jag mycket väl tänka mig smile Jag har inte varit allt för generös med effekten till dom, skulle vara kul egentligen att testa något kraftigare steg. Men nu åker dom ut och andra grejor ska i! Tanken är dock att amega grejorna ska i bruksbilen framöver, så jag får väl hitta på något trevligt till dem då smile

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
TT-Avant
19 januari 2012 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:
vill man ha lättdrivna högtalare som passar i brädan så kan jag rekomendera dessa   http://dbakuten.se/detail-item_id-319007

dock är dom 3" som dom passar inte helt rakt i tyvär.  (de måste tätas lite runt dom)

dom kan utan problem drivas med endast huvudenheten.

Är du säker? Det står ju 92 i monteringshål och då är vi nästan uppe på en 4" ju. Samt att dem skriver 3½" på sidan..3½" har ju i regel enbart ca 80mm hål att monteras i.

Nominal Diameter     80 mm (3 in)
Overall Diameter     99 mm (3.9 in)
Bolt Circle Diameter     92 mm (3.62 in)
Baffle Cutout Diameter     75 mm (2.95 in)
Depth     39.5 mm (1.55 in)




tror björn skrivit lite fel på sin sida (ska rätta till de)


monterade ett par såna i en 9-5 för typ en månad sen å då fick ja täta med "apskit" runt för att få de helt tätt. wink

Ah..ja han har la vart fuller igen den där Björn. haha.
Ja gick efter va som stod där nere nämligen wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang