Bygga avgassystem v8 350

duett64
9 januari 2012 · 8 Inlägg

har en buick skylark  som jag tänkte bygga nytt avgassytem på. sitter 2 tums på nu men är sugen på 2.5 eller 3 men undrar vad som är bäst vill inte ha FÖR mycket ljud utan det ska gå att åka i bilen. Har även snackat med lite kompisar och dom säger att man ska ha ett kors i mitten på avgassystemet  för att fördela trycket från båda sidorna av blocket stämmer det eller räcker det med att ha två enskilda pipor från varje grenrör rakt bak bara?

NossRaL
9 januari 2012 · 145 Inlägg

orginal så är det ju rakt från grenrör till bak så de kan du helt klart köra med, men det blir ett goare ljud med ett X-pipe, blir då samma ljud från båda rören bak, som man inte alltid får om man kör 2 separata rör.
Kör på 2,5" med en sportdämpare på var sida, lagom mullrigt wink

Mvh Fredrik

Dodge Charger "Mopar Performance" (1967)
henke_99 Offroad Racing
9 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Grövre rör ger dovare mullrigare ljud, klenare rör ger ett mer knattrigt ljud.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Batta
9 januari 2012 · 1 353 Inlägg

och kör man 2 raka rör utan rör i mellan dem så kan det lätt bli att den låter som en fiskebåt typ, på låga varv.
så jag hade satt ett litet rör i mellan någonstans under bilen, alternativt kört ihop båda 2 till ett 3" rör ut på slutat, då blir det ett fint dovt muller smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
henke_99 Offroad Racing
9 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Batta skrev:
och kör man 2 raka rör utan rör i mellan dem så kan det lätt bli att den låter som en fiskebåt typ, på låga varv.
så jag hade satt ett litet rör i mellan någonstans under bilen, alternativt kört ihop båda 2 till ett 3" rör ut på slutat, då blir det ett fint dovt muller smile

Ja på en originalmotor så blir det nog bäst av att dra ihop dom direkt bakom motorn o sen ett 3" rör med en liten fullflödesdämpare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
duett64
19 januari 2012 · 8 Inlägg

okej jag har börjat bygga dubbla tre tums nu med allround ljuddämpare får väl se hur det blir dåsmile

RD_87 Skrotsamlare
20 januari 2012 · 4 031 Inlägg

På min sitter det idag 2,25" främre rör som sedan övergår i 2", med två uråldriga "Cherry Bomb" dämpare. Detta ger ett klart stöddigt ljud på min 440 men smaken är ju som baken, större en 2,25" kändes helt onödigt då grenrören har den dimensionen på min bil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang