Skillnad på dämpad och icke dämpad sluten baslåda?

Jokey
18 januari 2012 ·

Köpte en tom sluten 25L baslåda till min 10" bas. Det spelar ganska bra utan någon ljuddämpning i, men skulle det göra stor skillnad om man satte in dämpning? Lådan har jag i en volvo s70.

Jampa
19 januari 2012 · 200 Inlägg

Det blir ett fastare och mer dämpat ljud som förmodligen förbättrar musikaliteten men då dämpas även effektiviteten i lådan något. Lådan upplevs även som lite större och ger en lägre resonansfrekvens p.g.a. massan. Fårull är bra och dämpar även vid lite högre hertz i så fall, och man rekommenderar max 70 % fyllning, efter det minskar den virtuella volymen på lådan igen enligt utförliga tester och det blir ett för stumt ljud tyckte jag själv. Det fanns mycket bra info om detta på nätet som jag inte hittar längre, men det är bara att testa själv.

Senast redigerat av Jampa (19 januari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Jokey
19 januari 2012 ·

tack för svaret, får pröva mig fram!

Rickard-v
20 januari 2012 · 2 665 Inlägg

Jokey skrev:
tack för svaret, får pröva mig fram!

Precis! Prova prova är det som gäller med dämpning av sluten låda.

Mellan 25-75% fyllning. Inte ihop tryckt utan fluffigt ska det vara.

Lycka till

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Lonefox Bad music kills good sound
20 januari 2012 · 7 241 Inlägg

Jampa skrev:
Det blir ett fastare och mer dämpat ljud som förmodligen förbättrar musikaliteten men då dämpas även effektiviteten i lådan något. Lådan upplevs även som lite större och ger en lägre resonansfrekvens p.g.a. massan. Fårull är bra och dämpar även vid lite högre hertz i så fall, och man rekommenderar max 70 % fyllning, efter det minskar den virtuella volymen på lådan igen enligt utförliga tester och det blir ett för stumt ljud tyckte jag själv. Det fanns mycket bra info om detta på nätet som jag inte hittar längre, men det är bara att testa själv.

Bara en LITEN korrigering....
Sämpull i en låda bromsar upp konen ngt eftersom det ger mer motstånd för luften, då kan man uppleva det som att basen spelar ngt djupare ja.....dock så tappar man även ngt av transientsvaret.

Utan dämpull ger en mer disktinkt och ett bättre transientsvar. Ofta upplevs basen som rappare tack vare detta.....
Dock ligger den egentliga rappa basen mer i midbas och mellanregister för att vara ärlig. Ops nu blev dt ett sidospår....ber om ursäkt för det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang