Clarion bilstereo stendöd efter urladdat batteri!

sabin-ah
19 januari 2012 · 8 Inlägg

Hej!
Min växellåda på min mopedbil (Chatenet CH26) rasade i fredags och sedan dess har den stått nere på verkstaden, och batteriet har varit urladdat i bilen men de hade laddat det i några timmar innan jag fick tillbaka bilen idag kl typ 6. När jag fick tillbaka bilen var stereon stendöd, displayen lyser inte ens! Har kollat säkringar och sladdar men allt ser ut som det ska, vad kan vara problemet????!! Stereon är en Clarion cd/mp3.

Vet att det ska finnas någon kod, men antar att displayen måste fungera för att man ska skriva in denna kod. Stereon har gjort likadant en annan gång, men en kompis fick igång det då och vet dessvärre inte hur och har inge kontakt med personen längre så kan inte få reda på det heller!

Jätte tacksam för svar!!! Får ju panik av att åka utan musik.

biggest
20 januari 2012 · 24 Inlägg

hmmmm om du har kollat alla kablar, framförallt strömkablarna, och säkringen både på stereon och/eller på +-kabeln in i steget och kanske den i bilens säkringsdosa (den för stereon alltså) så är det besynnerligt, det brukar aldrig vara så att den är död efter batteritorsk bara utan det är alltid nåt annat som hänt....
Kolla så det inte är så att verkstaden har kopplat bort nån kabel från batteriet då dom meckade med växellådan, det är troligast att det är nånting sånt iaf!
Ja, för att "skriva" in koden måste ju stereon starta/ börja lysa först!
Lycka till nu!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)
big-jepp
20 januari 2012 · 3 187 Inlägg

sabin-ah skrev:
Hej!
Min växellåda på min mopedbil (Chatenet CH26) rasade i fredags och sedan dess har den stått nere på verkstaden, och batteriet har varit urladdat i bilen men de hade laddat det i några timmar innan jag fick tillbaka bilen idag kl typ 6. När jag fick tillbaka bilen var stereon stendöd, displayen lyser inte ens! Har kollat säkringar och sladdar men allt ser ut som det ska, vad kan vara problemet????!! Stereon är en Clarion cd/mp3.

Vet att det ska finnas någon kod, men antar att displayen måste fungera för att man ska skriva in denna kod. Stereon har gjort likadant en annan gång, men en kompis fick igång det då och vet dessvärre inte hur och har inge kontakt med personen längre så kan inte få reda på det heller!

Jätte tacksam för svar!!! Får ju panik av att åka utan musik.

mätt upp kablarna så du har konstant ström, tändningsström och jord?
har du dom 3 grejerna så ska stereon starta! om inte är den gången.

Honda civic "civicen" (1993)
sabin-ah
20 januari 2012 · 8 Inlägg

Jag får be pappa kolla på det efter jobbet då, jag själv är inte så jätte insatt i sånt här wink
Tack så mycket för hjälpen i alla fall!! Mvh Sabinah smile

ptjern5
20 januari 2012 · 78 Inlägg

Hände mig samma sak när mitt batteri hade blivit urladdat, blev skiträdd att grejerna hade gått sönder så tröck på lite knappar på stereon och så startade den helt plötsligt big_smile

big-jepp
20 januari 2012 · 3 187 Inlägg

sabin-ah skrev:
Jag får be pappa kolla på det efter jobbet då, jag själv är inte så jätte insatt i sånt här wink
Tack så mycket för hjälpen i alla fall!! Mvh Sabinah smile

gör det, återkom med resultat! smile

Honda civic "civicen" (1993)
Skalman
20 januari 2012 · 508 Inlägg

Ta en titt bakom stereon för det sitter även en säkring på stereon för den tänker man inte på kanske smile .
Har själv glömt den smile

sabin-ah
20 januari 2012 · 8 Inlägg

säkringen bakom stereon har jag kollat och den var hel!

sabin-ah
20 januari 2012 · 8 Inlägg

peterniklas skrev:
Hände mig samma sak när mitt batteri hade blivit urladdat, blev skiträdd att grejerna hade gått sönder så tröck på lite knappar på stereon och så startade den helt plötsligt big_smile

jag har tryckt på varenda knapp men det är inget som händer sad

Expoze
20 januari 2012 · 2 024 Inlägg

Kul att man fick syn på denna tråden nu, sitter faktiskt med 2st clarion framför mig som bägge kommer från chatenet moppebilar. Bägge två har blivit utbytta då de var helt döda, det lustiga är att när jag kopplar upp dem här hemma så fungerar de perfekt. Kan vara som så att det fungerar med att bryta strömmen helt och hållet till den, dvs koppla ur den, i minst 30 minuter. Har ett svagt minne att vissa clarion har några automatiska skydd som går att återställa på detta sätt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
SaabAnton
20 januari 2012 · 263 Inlägg

min mopedbil

ursäkta men vad e mopedbil!?

Volvo C30 "T5" (2007)
Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Tommty
20 januari 2012 · 218 Inlägg

epa.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Expoze
20 januari 2012 · 2 024 Inlägg

Nej, en mopedbil är ingen Epa, en mopedbil är en form av eu-moped som oftast ser ut som en mini-version av en Smart. Får väga max 400kg och köras i max 45km/h om man är 15år och har körkort för eu-moppe.
En Epa är ett fordon som är ombyggt till traktor, får ha max 2 växlar framåt, måste ha ofjädrad bakaxel och får endast köras i 30 även om de ofta går betydligt fortare.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Tommty
21 januari 2012 · 218 Inlägg

åfan, lärt sig nåt nytt idag då.

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
cpu1337
21 januari 2012 · 766 Inlägg

Rena turen att den inte exploderat!! Batterier är farliga

big-jepp
21 januari 2012 · 3 187 Inlägg

cpu1337 skrev:
Rena turen att den inte exploderat!! Batterier är farliga

vad snackar du om?

Honda civic "civicen" (1993)
gamlingen
21 januari 2012 · 5 198 Inlägg

big-jepp skrev:

cpu1337 skrev:
Rena turen att den inte exploderat!! Batterier är farliga

vad snackar du om?

Drömmen har itne tagit slut än.. lol

big-jepp
21 januari 2012 · 3 187 Inlägg

gamlingen skrev:

big-jepp skrev:

cpu1337 skrev:
Rena turen att den inte exploderat!! Batterier är farliga

vad snackar du om?

Drömmen har itne tagit slut än.. lol

verkar inte bättre tongue

Honda civic "civicen" (1993)
sabin-ah
21 januari 2012 · 8 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det är inte omöjligt att de använt en snabbladdare eller startbooster för att få igång bilen. Nackdelen på många av dessa är att de obelastade har en alldeles för hög spänning. Detta har fler gånger dödat stereoapparater, larmboxar och även bilars egna styrboxar.
Ta ur stereon och testa den i en annan bil eller med löst 12 V batteri, startar den inte då så kontakta verkstaden och kolla hur de gjort när de laddat batteriet.

tack för hjälpen! ska kolla upp det på måndag då!

sabin-ah
21 januari 2012 · 8 Inlägg

Expoze skrev:
Kul att man fick syn på denna tråden nu, sitter faktiskt med 2st clarion framför mig som bägge kommer från chatenet moppebilar. Bägge två har blivit utbytta då de var helt döda, det lustiga är att när jag kopplar upp dem här hemma så fungerar de perfekt. Kan vara som så att det fungerar med att bryta strömmen helt och hållet till den, dvs koppla ur den, i minst 30 minuter. Har ett svagt minne att vissa clarion har några automatiska skydd som går att återställa på detta sätt.

okej, får testa det där med att koppla ur den en halvtimme då smile tack så mycket för hjälpen!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang