26 januari 2012
Trådstartare
BEHÖVER SNABB HJÄLP
Ska och besikta bilen imorgon och startspärren/immobilizern vägrar ge med sej, så börjar få lite panik just nu!
Den har bråkat länge och jag har förr provat koppla bort den enligt denna beskrivning:
Först leta upp immobilizer boxen (svart låda med vit etikett sitter under ratten till vänster om stången.).
Går en massa svarta sladdar in i den, om man följer dem hitter man 3olika kontaktstycken.
Det svartakontakten innehåller 4 sladdar. (2 röd-blå, 2 blå-grön)
Dela kontakten och bara bygla 1:an till 2:an och 3:a till 4:a.
DVS. koppla bort kabeln som går till immon!
Leta upp nästa kontaktsycke 4 sladdar(svart-vit, gul-vit,rosa gul-svart), mitt var ett grått som satt en bit upp.
Samma här bygla 1:an till 2:an och 3:an till 4:an, så att kabeln till immon inte är inkopplad
Det tredje kontaktstycken behöver man inte göra nåt med.
Då jag följde denna beskrivning behövde jag inte pilla pinnen i hålet för att få motorn att dra runt men den startade inte istället, då var det bränslepumps säkringen som brann hela tiden.
Så istället för att koppla den rosa kabeln till den gul-svarta kabeln kopplade jag den rosa kabeln med den svart-vita och då fungerade allt som det skulle, bilen startade utan pinnen i hålet och inga säkringar brann, detta gjorde jag igår.
Så idag då jag testade en grej så startade jag upp den för en halvminut kanske och typ 10 minuter senare när jag skulle köra ut bilen ur garaget hade startspärren lämnat på igen, fast den var urkopplad. och fast jag nu kopplar det som i beskrivningen ovan då mina säkringar brann men det drog runt så drar det inte runt nu heller.
Har väntat nu i typ 2 timmar och provat olika lösningar som jag hittat på forumet men ingen fungerar.
vad kan ha hänt med min startspärr när den bråkar såhär? Har jag gjort något fel? Går startspärren att nolla på något sätt?
Behöver snabb hjälp bilen ska somsagt besiktas imorgon!
Tack!
Senast redigerat av Kevin- (26 januari 2012)