Får ej ordning på brus/suus i högtalare! Hjälp!!

Krille_Fox FOX Galning!
26 januari 2012 · 313 Inlägg

Tja,

Blir tokig!! Har sökt en massa men inte riktigt kommigt fram till någon vettig lösning på mitt problem.

Har en JVC KW-XR611 i min saab 9-3 Aero -01. ( http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 7382.4686/)
och problemet är att det brusar/susar i mina högtalare!

Har två slutsteg, ett GAS SILVER C1 som driver min 12" kicker bas, och ett 4-kanals steg som driver 4 st högtalare som sitter monterade i själva bagageluckan. 4-kanals steget tar singnal via GAS-stegets Line-out.


Resten drivs av stereon dvs två 6-9or bak, två kicker 3,5" koaxialer i brädan(från dom är det kopplat ett filter & till diskanter) det finns även ett org steg som driver 6,5"are i framdörrarna..
(Har även bubbla batterier)

ALLA högtalare i bilen är bytta. Upplever att det är mest diskanterna som brusar.

Alla kablar är 50mm2 koppar och jorden sitter i plåtren bältesbult.

Plus kablen är dragen på vänster sida och RCA kablen på höger sida. (Bra RCA kablar, inga biltema saker)

När jag skall spela upp musik från ex min ipod (ej via AUX utan via appel-USB) så när jag pausar musiken så hörs ett brus/suus i alla högtalare! Ju mer man höjer ju HÖGRE BLIR bruset.

Har även provat 3st olika AUX kablar från min Iphone 4s men det var helt katastrof ljud (en av kablarna var "made 4 Iphone"

Saker jag har provat utan resultat är:

-Jordat RCA höljet i stereo chassiet för att kolla om signaljorden var ok - ingen förändring.

-Gainat ner steget.

-Provat olika inställningar på stereon.

-Provat att spela upp musik från 3st AUX kablar, 2 appel USB kablar. (Det brusar mest med AUX)

-Alla musik spelas med spotify premium. Även provat olika mobiler.

Vad mer kan jag göra? Snälla hjälp mig! smile

Ojj vad mycket text det blev nu, men hoppas det finns någon vänlig själ som orkar hjälpa mig.

Tack på förhand

//krille

EDIT: GLÖMDE SKRIVA ATT STEREON ÄR KOPPLAD SÅ ATT JAG KAN SPELA UTAN ATT TÄNNINGEN ÄR PÅ.
HAR ÄVEN PROVAT ATT VARVA MED MOTORN I GÅNG MEN DET BLEV INGEN FÖRÄNDRING I BRUSET!

Senast redigerat av Krille_Fox (26 januari 2012)

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Janneutanb
26 januari 2012 · 7 272 Inlägg

Nuddar stegens chassi bilens plåt någonstans, exempelvis genom en skruv?
Det är sällsynt men det kan hända att det ger störningar.

Krille_Fox FOX Galning!
26 januari 2012 · 313 Inlägg

Brains skrev:
Nuddar stegens chassi bilens plåt någonstans, exempelvis genom en skruv?
Det är sällsynt men det kan hända att det ger störningar.

Steget/en står på flera lager trä..
Men tack för tipset! smile

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
nucleardonkey
26 januari 2012 · 251 Inlägg

Ingen ström kabel som ligger nära en signal kabel?

Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
Krille_Fox FOX Galning!
26 januari 2012 · 313 Inlägg

nucleardonkey skrev:
Ingen ström kabel som ligger nära en signal kabel?

Har dratt dom så långt i från alla strömkällor jag har kunnat, men det är den troligaste anledningen just nu.
Så får väll bli å plocka ner allt igen å dra den på prov igenom bilen.

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
nucleardonkey
26 januari 2012 · 251 Inlägg

Prova o köp störningsfilter.
Jag har störningar från min Bredbands lambda som jag jävlar inte får väck. Men reducerade oväsendet med störningsfilter.
Gick från Galen efter 2 sek till att man inte hör det om volymen är över 5:an tongue

Honda Civic VT "Grandmas old sleeper" (1991)
Honda Shuttle "Wagon" (1989)
Krille_Fox FOX Galning!
26 januari 2012 · 313 Inlägg

nucleardonkey skrev:
Prova o köp störningsfilter.
Jag har störningar från min Bredbands lambda som jag jävlar inte får väck. Men reducerade oväsendet med störningsfilter.
Gick från Galen efter 2 sek till att man inte hör det om volymen är över 5:an tongue

Får la se hur jag gör med strönings fliter, tack för tipset iaf!  smile

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Krille_Fox FOX Galning!
30 januari 2012 · 313 Inlägg

Ingen mer som har någon teori?

smile

//krille

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Boyakacsha
30 januari 2012 · 409 Inlägg

Du har inte tillgång till ett annat steg för att utesluta att det inte är felaktigt?

Krille_Fox FOX Galning!
30 januari 2012 · 313 Inlägg

Boyakacsha skrev:
Du har inte tillgång till ett annat steg för att utesluta att det inte är felaktigt?

Nä har ju tyvärr inte det "/..

mvh

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Boyakacsha
30 januari 2012 · 409 Inlägg

Oj, läste lite för snabbt första gången tror jag. Brusar det ur ALLA högtalare, även dom som inte drivs på steg? Subben också?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang