7118
Sök

Köpa Ipod adapter till en Blaupunkt RCD 300 eller byta stereo?

74 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Hej,

Jag har en VW Jetta från 06 med en Blaupunkt RCD 300 stereo som orginal. I denna saknar jag dock funktionalitet för att kunna koppla exempelvis Ipod till.

Jag har kollat runt lite på nätet och funnit att man till orginalstereon (dubbeldin) kan köpa en adapter, denna kostar drygt 1400 kr om man beställer via just VW. Alternativet jag funderar på är om man helt enkelt ska byta stereo till en annan. Vid byte funderar jag på en dubbeldin också, detta då det enligt mig skulle se helt fel ut med en singeldin stereo i en sådan bil.

Har funnit en billig dubbeldin stereo på nätet, som ligger i samma prisklass som adaptern. Nämligen en
JVC KW-XR411 (http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 7381.4686/). Min fråga är helt enkelt, vilket alternativ är att föredra? Självklart får jag fler möjligheter om jag byter, men jag är lite orolig över att panelen ska se väldigt konstig ut med en annan stereo.

Alla svar uppskattas!

Edit: Om ni har andra förslag på upp till 2000 kronordela gärna med er och berätta om varför just denna skulle vara bättre

Mvh
Sahi
Senast redigerat av sahi (17 januari 2012)

74 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Tackar! Beställde mig en sådan nu. Jag hoppas att den levererar vad jag förväntar mig smile

Någon som vet om huruvida det finns högtalarkablar dragna till bakdörrarna föresten? Sitter inga högtalare där idag, men jag kommer att installera så småningom.
Det underlättar ju betydligt om kablarna finns klara.

Efterlyser även tips på bra högtalare som man kan ha i bakdörrarna, vet ni storleken som passar in direkt, dela gärna med er av det med.. smile

16 197 Inlägg
19 januari 2012
sitter de inga högtalare bak så brukar de inte vara några kablar dragna dit heller.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

218 Inlägg
19 januari 2012
Du har inte några kablar dragna baktill om bilen ej hade det som ny

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
19 januari 2012
Swedenrockers skrev:
http://www.ebay.com/itm/Car-Stereo-adapter-iPod-iPhone-4-MFD2-RCD300-RCD510-/400255888476?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item5d311c2c5c

Nu har inte jag provat just denna adapter men har provat några andra olika märken. Och funktionalitet med en eftermarknads box brukar bli så där. Man brukar inte t.ex. få upp låt tittlar eller eller se dom olika playlisten man har.

Så i den aspekten så tycker jag att ur handhavande synpunkt så brukar nästan alltid en huvudenhet med stöd för ipod/iphone va bättre. hmm

74 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Tack för alla svar!

Jag gjorde nu så att jag avbeställde ipod-adaptern och beställde istället en sådan stereo som jag länkat till ovan. Det känns faktiskt mer prisvärt i det stora. Men med den enda negativa aspekten att ipodkabeln kommer att vara väl synlig.

Ska nu bara få tag i rätt sorts adapter till själva anslutningen och till radio-antennen bara. Får dessutom hoppas på att jag kan få fast stereon wink

16 197 Inlägg
19 januari 2012
om ja inte har fel så har din bil CANbus elsystem så då bör de behövas en CANbus-box för att få en eftermarknadsstereo att funka som den ska.

(om de nu inte e så att du e duktig på bilel å lyckas lösa det iaf)

74 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
om ja inte har fel så har din bil CANbus elsystem så då bör de behövas en CANbus-box för att få en eftermarknadsstereo att funka som den ska.

Så pass alltså! Jag hoppas att det är en enkel plug & play konstruktion. I annat fall får jag lämna in bilen till en auktoriserad verkstad eller motsvarande. Jag förstår inte att man ska göra nyare bilar så pass komplicerade så att man inte ens själv kan byta stereo längre!

16 197 Inlägg
19 januari 2012
sahi skrev:
evilaudio skrev:

Så pass alltså! Jag hoppas att det är en enkel plug & play konstruktion. I annat fall får jag lämna in bilen till en auktoriserad verkstad eller motsvarande. Jag förstår inte att man ska göra nyare bilar så pass komplicerade så att man inte ens själv kan byta stereo längre!

de blir så när folk vill ha mer å mer finesser i bilarna då har man tagit fram CANbus som en "dataspråk" för att få de å funka..

tror att de sitter i de flesta VAG sen 2003.

å ändå så är de "enkelt" att byta i VAG om man jämför mot tex volvo å vissa audi.
Senast redigerat av evilaudio (19 januari 2012)

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
19 januari 2012
sahi skrev:
evilaudio skrev:

Canbus boxarna är plug & play, så de brukar inte vålla några större problem.
Senast redigerat av Futopia (19 januari 2012)

74 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
Jag hoppas på det enklaste wink Vill helst inte punga ut med pengar i onödan, student som man är...

Edit: Vet någon av er möjligtvis vilken slags adapter jag måste ha till radio-antennen samt vilket ISO-kablage som kommer att krävas?
Senast redigerat av sahi (19 januari 2012)

74 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Tack för all hjälp allesammans! Väntar nu bara in prylarna och sen skall det installeras nytt smile

74 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Sådär ja! Tackar återigen för hjälpen!

Nu är allt installerat och klart. Det gick otroligt smidigt att få in allting, med enda undantaget att det emellanåt var lite knepigt att få bort panelerna...

Man hörde direkt skillnaden på ljud mellan de olika stereo apparaterna smile Nu i början på nästa vecka ska jag titta in till en shop för att få ett par DLS högtalare installerade i bakdörrarna, bara. Därefter är jag nog rätt så nöjd för tillfället smile

Sök