2006
Sök

Volvo v70 klarar inte hålla ström

587 Inlägg
4 februari 2012
#21
andreas1 skrev:
ska man mäta volten både på tomgång o varva upp?

ja men generatorn ska ge full effekt vid ca 2000 varv så men oftas ger dem full effekt redan på tomgång
tomgång=13,0-14,5v
2000rpm=13,9-14,5v
hoppas det hjälper dig nåt

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#22
xr2 skrev:
min visade 13,9V på tomgång

Mätte du även när du hade flera förbrukare igång?

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#23
xr2 skrev:
generatorn ska ge full effekt vid ca 2000 varv så men oftas ger dem full effekt redan på tomgång

Att de ger full effekt redan vid tomgång håller jag inte med om. smile

587 Inlägg
4 februari 2012
#24
Drönirettab skrev:
xr2 skrev:
min visade 13,9V på tomgång

Mätte du även när du hade flera förbrukare igång?

ja men det va en 740 så det fanns inte så mycket förbrukare på den så det vart vintorkare kupefläkt helljus elbakruta lol

587 Inlägg
4 februari 2012
#25
Drönirettab skrev:
xr2 skrev:
generatorn ska ge full effekt vid ca 2000 varv så men oftas ger dem full effekt redan på tomgång

Att de ger full effekt redan vid tomgång håller jag inte med om. smile

jo då dem kan det smile

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#26
Visst finns det de som kan göra det, men inte "oftast". smile

587 Inlägg
4 februari 2012
#27
Drönirettab skrev:
Visst finns det de som kan göra det, men inte "oftast". smile

nä det är sant det har med storleken på generatorn å göra men på 740 gjorde den det när jag böt kolen

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#28
Jag har en 100 A generator från Biltema i min 240, den fungerar utan problem men både det medföljande mätpapperet och egna mätningar säger att generatorn inte kan ge full effekt vid tomgångsvarv. Kanske uppåt 65-70% av strömkapaciteten är mer realistiskt, men då spelar även aktuellt tomgångsvarv och utväxling mellan vevaxelskiva-generatorskiva in.

Jag vill dock påpeka att jag utgår ifrån hur mycket generatorn ger ut med någorlunda bibehållen laddspänning, dvs i mitt tycke inte speciellt mycket lägre än 13,5 V. När en generator bänkas så tillåts väl ner till 12,8-13 V eller liknande har jag för mig, men en sån utgångspunkt är ju ganska opraktisk egentligen eftersom batteriet inte får laddning alls då. smile

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#29
nu har jag mer koll
med helljus fläkt stolvärme på fullt laddar den 14,14,0-14,1v på tomgång 14,3 med bara halvljus igång.
detta e på tomgång
den drar 05,59 ma direkt avstängd bil i viloläge 00,15 ma

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#30
Dessa siffror är helt klart godkända som jag ser det, åtminstone om det är uppmätt direkt på batteripolerna. Däremot tycker jag att 0,15 mA inte riktigt kan stämma, det ska rimligtvis dra mer (tex 10-20 mA). Det mättes ju dessutom upp 0,15 A förut.

Utifrån den mätningen fungerar laddningen som den ska, det enda jag kan komma på just nu är att någonting glappar så att batteriet ibland inte får laddning. Men då ska ju displayen också visa det, vilket den tydligen inte har gjort. Frågan är vart mätpunkten för mätaren i displayen sitter. hmm

En sak kan man iaf konstatera, batteriet fick med all säkerhet ingen som helst laddning den där gången du körde 2 mil. Annars hade inte spänningen legat på 11,8 V när motorn stängdes av. I det fallet ska helt enkelt displayen varna för låg spänning om mätpunkten är nära batteriet (tex polskorna), annars är någonting galet och den mätaren är inte pålitlig. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2012)

1 020 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#31
hmm ja det verkar mycket konstigt .
mätningarna är gjorda på batteriet med 2 olika mätare båda visade samma,dock 5 minus där bilen är när den mättes men borde ej spela någon roll.
Enda jag inte fattar är varför alla lamporna typ blinkar detta även om batteriet är nyladdat.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
4 februari 2012
#32
Blinkningarna kan som sagt bero på dioderna, om någon diod har avbrott så blir spänningen sämre likriktad och då kan det bli blinkningar i lamporna så vitt jag vet.

Eftersom mätningarna hittills visar att generatorn ger laddning så borde felet vara oregelbundet, åtminstone om man utgår ifrån att batteriet nästan var helt urladdat efter den där körningen på 2 mil. Du kanske även får kolla upp kolen, som xr2 skrev. hmm

Vet du hur låg laddspänningen "tillåts" vara innan displayen varnar?
Senast redigerat av Drönirettab (4 februari 2012)

1 020 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#33
Nä jag vet inte var gränsen går men borde enl min mening definitivt vara innan det finns 20 procent kvar,är ju lite gränsfall om bilen ska starta på det enl listan jag läste innebär 20 procent ca 11,8v 100 procent ska vara 12,7v
mätte även den efter lite körning idag i backe o alla tänkbara vinklar fall något skulle glappa på något sätt men den laddar ändå lika.
Ska kolla upp kolen men det lär få vänta,tråkigt o stå i 11- o göra det
Hur långt ska man behöva köra för ett batteri ska återhämta sig från starten?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
5 februari 2012
#34
Jo, man tycker ju att det ska varna. Eftersom batteriet hade laddats ur på så kort tid så borde ju laddspänningen rimligtvis ha varit lägre än en nominell batterispänning (typ 12,7 V) och då tycker jag att mätsystemet ska ha känt av det. Men det beror på hur mätsystemet är uppbyggt.

Hur länge det tar att "trycka tillbaka" den mängd ström som drogs ur vid starten är nog inte helt lätt att svara på. Man kan förstås utgå ifrån hur mycket ström startmotorn+övrig startutrustning tar och sedan multiplicera med hur lång tid det tar innan motorn+laddningen är igång, men en annan faktor är hur bra laddningsmottaglighet batteriet har.

Det spelar ju ingen roll ifall man har en 1000 A generator om batteriet kanske har dålig laddningsmottaglighet, uppladdningen kommer att ta en viss tid ändå. smile

Några minuter tar det nog, men jag gissar bara.

1 020 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#35
frågan är  om bilen går på tok för korta sträckor o att detta i sin tur hinner döda batterierna efter hand?
Starta o köra 1mil stänga av,sen likadant 1 mil till kan inte vara det ultimata.
Bilen har ju i snitt gått 450 mil per år,ska man prova satsa på ett större batteri kanske håller längre?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

21 761 Inlägg
5 februari 2012
#36
1 mils körning tar ju inte så lång tid normalt sett, såna saker kan definitivt ta knäcken på ett batteri efter ett tag. Speciellt om man även har andra förbrukare igång, tex fläkt och stereo. När du skrev 3 mil i första inlägget så tänkte jag att det var sträckan till jobbet, men om det är 1-1,5 mil vid varje körning så blir saken lite annorlunda.

Fast detta förklarar ändå inte blinkningarna i lamporna och att batteriet var urladdat efter 2 mils körning trots att det laddades fullt innan körningen.

Rent generellt är min åsikt att man gärna kan ha så stort batteri som får plats på batterihyllan, ingen nackdel alls. På din bil kan jag tänka mig att batterihyllan är samma som på dieselmodellen och då bör du kunna ha 90-100 Ah. Med en sån dimensionering klarar man sig bättre när körtiden är kort, batteriet blir procentuellt mindre urladdat och tar inte lika mycket stryk.

Vet man att det körs en hel del korta sträckor så bör man dock även göra underhållsladdning emellanåt, just för att undvika djupa urladdningar och kompensera för att generatorn kanske inte hinner fylla upp batteriet som det ska.

Men, den biten är knappast huvudorsaken till nuvarande problem som jag ser det. En bra sak att tänka på däremot. smile

1 020 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
#37
ja diesel o bensin har samma hylla 2 st skruvhål till batterifästet.
hmm ja kanske klumpigt skrivit om sträckan, o det tar väl ca 10-15 min så jag tror sträckan är ett problem.
eftersom mätningarna verkar ok o felet inte verkar gå sönder på riktigt så man kan hitta det så får det bli stort batteri o underhållsladdning nån gång i veckan o förhoppningsvis funkar det.
Har varit med om andra v70n som oxå blinkar med ljusen,Bla en som gjort det i 10,000 mil men där är det inte ett problem .
Får hoppas det går sönder ordentligt så man kan se vart det felar ha ha första gången man önskar att bilen går sönder.
Stort tack för hjälpen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök