4600
Sök

Blockvärmare eller slangvärmare, vem är mest effektiv ? +batteriladdare

1 915 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Hejsan!

Nu när det är kallt så satte jag i motorvärmaren förut.
Men den värmde ingenting på de timmar den satt i, så antar att den är trasig.

Det sitter en blockvärmare nu från calix.
Kollade på skruvat.se men de hade bara en slangvärmare till bilen.

Vilken modell ger bäst effekt till v70 ?
En blockvärmare värmer upp blocket och en slangvärmare sitter ju på en slang utan cirkulation, värmer den bra även fast vattnet står stilla ?

Den där slangvärmaren på skruvat.se kostar 595kr.
Vart monterar man en sån bäst ?
http://img.skruvat.com/img/cal1818000/cal1818000.jpg

Nån som vet vad en blockvärmare kostar ny ?
Såg att en firma i Ludvika sålde begagnade blockvärmare på blocket för 500kr inkl frakt, tyckte det lät dyrt för en beg, men de kanske kostar mkt nya ?

Sen funderar jag på en sak till. Det sitter en batteriladdare från Bosch till motorvärmarsystemet, den ger bara ut 1,4volt. Är det nåt som går att laga ? Den verkar helt inkapslad, så verkar svårt att ta isär den...
Vore bra med lite extra batteriladdning med stereo och extraljus osv som tar ström och åker mest korta sträckor...
Kostade runt 1000kr för en ny laddare, men det är de nog inte värt. Kan lika gärna sätta på en vanlig laddare nångång ibland för att underhållsladda, om inte den gamla går att laga.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 februari 2012
Slangvärmare sätter man ju helst på någon slang i botten av systemet för då stiger det varma vattnet och du får självcirkulation.

Men kolla på tradera, har sett ett antal blockvärmare till V70 där. För det är väl den du ska ha det till ??

En ny värmare kostar runt 650-750kr så 500kr för en begagnad tycker jag låter dyrt...

EDIT: Här har du tex: http://www.tradera.com/calix-blockvarma … _148499274
Senast redigerat av TBOC_Razor (5 februari 2012)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 915 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Okej, såg att man även var tvungen att köpa en monteringssats till slangvärmaren, så blir några hundringar till...

Är det en sån värmare som du länkade som jag ska ha ?
Hittade denna: http://www.tradera.com/calix-motorvarma … _147711699
Ska oxå passa till v70, men de ser olika ut.
Har även sett andra blockvärmare till v70 med andra utseenden, verkar finnas några olika.

Ska kolla hur den jag har nu ser ut i morgon.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 170 Inlägg
5 februari 2012
Det är olika beroende på vilken årsmodell det är, leta upp din bil på calix.se så vet du vilket nummer du ska leta efter wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

1 915 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Kollade på calix.se igår och enligt deras lista ska det vara slangvärmaren RE480, de hade inte med någon blockvärmare till min bil i listan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
5 februari 2012
blockvärmarna märks knappt...

har volvo orginal på min 855:A och man känner inte ens minsta värme men man ser på tempmätaren att den rör sig något

så kör på en slangvärmare istället

har tids och tempstyrt på min plats och när det var 10-15minus så har inte ens min lilla defa värmare smält snön på fönstrena =/

Kör fort så hinner inget hända...

1 915 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Problemet hittat!

Var ute i garaget o kollade nyss.
Hela blockvärmaren sitter löst, så ligger inte ens emot blocket. glappar en halv cm typ, inte så konstigt att den inte värmer motorn.

Satte i kabeln och värmaren/plattan blev jäkligt varm, så den funkade visst. smile

Antar att värmaren sitter fast med någon skruv eller två ?
Värmaren syns inte, men den känns. Fast kände ingen skruvskalle.
Syns den underifrån ?

Ska kolla lite mer sen och se om jag hittar nån skruv att dra åt, så ska det nog funka sen!! smile

Ibland är det enkla lösningar på problemen!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Team Breehäng
1 623 Inlägg
5 februari 2012
Lånar tråden lite big_smile
Är det svårt att koppla in en batteriladdare som laddar så fort man slår på motorvärmaren? Vore ju bra att ha på vintern då de är kallt tongue

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

6 170 Inlägg
5 februari 2012
-BASmannen- skrev:
Är det svårt att koppla in en batteriladdare som laddar så fort man slår på motorvärmaren? Vore ju bra att ha på vintern då de är kallt tongue

Finns färdiga satser från både calix och defa för just detta.

Dock kostar dom en del med...

Fast man kan ju klippa och klistra lite själv också om man vill ha det wink

Team Breehäng
1 623 Inlägg
5 februari 2012
TBOC_Razor skrev:
-BASmannen- skrev:

Finns färdiga satser från både calix och defa för just detta.

Dock kostar dom en del med...

Fast man kan ju klippa och klistra lite själv också om man vill ha det wink

Tack, ska kolla om de finns nån till "bra" pris big_smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Stölle
199 Inlägg
7 februari 2012
"Satan grappar" , Nu måste vi reda ut en sak, nämligen skillnaden på slang,block och kontaktvärmare!

Slangvärmare: Inte så svårt, sitter på nån slang,antingen returen från värmepaketet till motorn, eller nedre kylarslangen. Fördel mellan värmepaket och motor.

Blockvärmare: Sitter i blocket,lr toppen på vissa bilar,  och värmer i en vattenkanal. Enl. mig det enda valet.

Kontaktvärmare: Sitter fastpressad mot toppen t.ex bakom grenröret med nån form av monteringsdetalj och värmeledande pasta. Enl. mig rena skiten, kan sitta flera timmar utan att knappt värme metallen den sitter mot. Bla. Volvo kör Defa system med kontaktvärmare när dom monterar.

Sen har både Calix och Defa tillbehöver så som t.ex batteriladdare och massa olika styrningar.
Ett "basic" system från Defa lr Calix kostar ungefär det samma på t.ex Mekonomen, runt 4.000 :-  till Volvo 855/V70
Calix har blockvärmare och Defa kontakt, och för min del föll det på just den punkten vilket system det blev, fundera dock på att komplettera med en batteriladdare.

Jag anar ugglor som får kläder.

Fri fart för ett fritt folk!
14 778 Inlägg
7 februari 2012
Louksor skrev:
Problemet hittat!

Var ute i garaget o kollade nyss.
Hela blockvärmaren sitter löst, så ligger inte ens emot blocket. glappar en halv cm typ, inte så konstigt att den inte värmer motorn.

Satte i kabeln och värmaren/plattan blev jäkligt varm, så den funkade visst. smile

Antar att värmaren sitter fast med någon skruv eller två ?
Värmaren syns inte, men den känns. Fast kände ingen skruvskalle.
Syns den underifrån ?

Ska kolla lite mer sen och se om jag hittar nån skruv att dra åt, så ska det nog funka sen!! smile

Ibland är det enkla lösningar på problemen!

nu kan jag inte garantera detta men vill minnas att det sitter 2st m8 bultar ganska långa som blockvärmaren sitter skruvad med

men är väldigt osäker då jag inte monterat en sån värmare sedan jag var 16år sen så det är mer än 16år sen smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök