Koppla ihop halv och helljus

RPM2006
6 februari 2012 · 537 Inlägg

Tjooo.

Eftersom mina original helljus lyser väldigt smalt så tänkte jag att koppla om så att helljus och halvljus kan vara tända samtidigt för att få ljus både nära, brett och längre fram. Halvljuset släcks ju som bekant när helljuset tänds. Inga problem med strömförbrukningen.

Tänkte först koppla som med extraljus, men då kommer ju helljuset även vara tänt när man enbart vill ha halvljus. Så behöver någon form av diod. Eller kan strömmen inte gå igenom ett relä åt fel håll?

Tänkte koppla såhär:
30-  Plus från halvljusets original matning
85- Jord
86- Styrning från helljuset
87- Till halvljus

Några idéer?

Vill även passa på att fråga om det är okej att koppla ur original helljusen och ersätta med extraljus? Detta gäller en annan bil med värdelöst original helljus och de 110watten behöver sparas. Tänkte alltså på besiktning.

klarrre
6 februari 2012 · 502 Inlägg

Tror att du måste ha bilens fungerande helljus + ev extraljus

Angående din idé så är det väl bara att ta relästyrström från helljustråden på h4 kontakten och sen mata ström in i halvljusets kablar igen, För när du går ner på halvljus så har du ju inge ström i helljuskabeln som styr relät och halvljuset får sin ström som det brukar.

Eller tänker jag galet nu?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Mercedesturbodiesel Sothora <3
6 februari 2012 · 1 201 Inlägg

strömen kan gå bakvägen i relät, jag gjorde sådär en gång, använde två relän.. men kommer fanimig inte ihåg hur nu.. o e alldeles för trött för att tänka

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
PWalliN
7 februari 2012 · 238 Inlägg

Blir inte lampan väääldigt varm och kan smälla om du kopplar så på en H4a? Har jag alltid trott, men jag kan ju ha fel hmm

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
RPM2006
7 februari 2012 · 537 Inlägg

PWalliN skrev:
Blir inte lampan väääldigt varm och kan smälla om du kopplar så på en H4a? Har jag alltid trott, men jag kan ju ha fel hmm

Det är totalt 4st lampor i 4st reflektorer, så inga problem med värme.

PWalliN
7 februari 2012 · 238 Inlägg

RPM2006 skrev:

PWalliN skrev:
Blir inte lampan väääldigt varm och kan smälla om du kopplar så på en H4a? Har jag alltid trott, men jag kan ju ha fel hmm

Det är totalt 4st lampor i 4st reflektorer, så inga problem med värme.

Jag tänkte mest att det är 2 "trådar" i en H4a lampa, när du slår på helljus slocknar halvljuset, skulle du då koppla så båda "trådarna" glöder (lyser) så blir värmeutvecklingen i lampan högre? eller? äh vafan, de e bara o testa, en lampa kostar la en 20 på biltema smile
Säg hur de gick efteråt bara då jag vill veta.

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
tucce
7 februari 2012 · 106 Inlägg

Är det H4 blir det ju typ två lampor i en reflektor om både hel och halvljuset skall lysa samtidigt


      /// Bosse

PWalliN
7 februari 2012 · 238 Inlägg

tucce skrev:
Är det H4 blir det ju typ två lampor i en reflektor om både hel och halvljuset skall lysa samtidigt


      /// Bosse

= för mkt värme? eller?

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
MammDiin
7 februari 2012 · 2 019 Inlägg

Har själv kopplat så att jag tar ström till halvljusets relä från parkeringsljuset. Och där emellan så har jag en diod och en knapp till kupén. Så jag kan välja om halvljuset endast lyser när det ska göra det. Eller att det lyser med parkering, och då får jag även så att jag kan ha på halvljuset utan nyckel. I alla fall på min så kan jag inte ha på halvljus om inte tändningen är på. Och parkering lyser ju som sagt både med hel och halv.
Men det går ju även att ta signalen till halvljusets relä från helljuset och på så sätt få halvljuset att lysa med helljuset.
Men när halvljuset lyser tillsammans med helljuset så blir man själv lite bländad vilket gör att helljuset inte ser ut att lysa lika bra. Är likadant om man kör med dimljus på med helljuset.

Och om du har H4 så skulle jag inte säga att det är någon bra idé. För antagligen kommer livslängden förkortas och så kommer den ge ifrån sig mycket mera värme.

PWalliN
7 februari 2012 · 238 Inlägg

MammDiin skrev:
Har själv kopplat så att jag tar ström till halvljusets relä från parkeringsljuset. Och där emellan så har jag en diod och en knapp till kupén. Så jag kan välja om halvljuset endast lyser när det ska göra det. Eller att det lyser med parkering, och då får jag även så att jag kan ha på halvljuset utan nyckel. I alla fall på min så kan jag inte ha på halvljus om inte tändningen är på. Och parkering lyser ju som sagt både med hel och halv.
Men det går ju även att ta signalen till halvljusets relä från helljuset och på så sätt få halvljuset att lysa med helljuset.
Men när halvljuset lyser tillsammans med helljuset så blir man själv lite bländad vilket gör att helljuset inte ser ut att lysa lika bra. Är likadant om man kör med dimljus på med helljuset.

Och om du har H4 så skulle jag inte säga att det är någon bra idé. För antagligen kommer livslängden förkortas och så kommer den ge ifrån sig mycket mera värme.

Dit jag ville komma med värmen, tack för medhåll smile

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang