3899
Sök

Bilbas och slutsteg

14 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Då jag knappt förstår ett dugg av andra trådar om vad man ska leta efter när man köper bas och slutsteg tänkte jag starta en egen tråd så jag får svar på mina egna tankar och frågor!

Det jag undrar är vad man ska kolla på när man köper bas och slutsteg? Kollar man på hur många Watt en bas kan spela eller slutsteg osv.
Jag undrar även om det är någon idé för mig att ens köpa en bas + slutsteg då jag nästan enbart lyssnar på speed/thrash death metal osv.

Det jag helst vill veta är alltså vad man letar efter vid köp, men även då om det är intressant att lägga pengar på det.
Kan tillägga att jag spenderar en del tid i bilen till och från skolan och att jag har BMW originalstereo från 1997 med kassettbandspelare.

Tacksam för svar!

6 851 Inlägg
10 februari 2012
Absolut bästa för dej är att som nummer ett, åk till en butik som säljer bilstereo saker och be dem hjälpa. Absolut det bästa i ditt fall.

14 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
Tackar för svaret! Kan bli så så man förhoppningsvis får proffesionell hjälp.

564 Inlägg
11 februari 2012
Jag tycker absolut att det är värt med bas till metal, det är som dag och natt! Sen behöver man ju inte ha det värsta heller utan mer att man hör/känner att den är där. Dock tycker jag att du ska fundera över  att uppgradera framsystemet då framförallt rock/metal innehåller mycket "ljud" som går förlorat om man har originalsystem.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

370 Inlägg
11 februari 2012
Håller med om att du nog gör bäst i att fråga i butik smile

Bas behövs helt klart i metal, som du beskriver din stereo så verkar den låta lite tråkigt tongue du kanske skulle uppleva enorm skillnad av att uppgradera framsystemet? (bara ett förslag).

Det man ofta kollar på när man ska handla bas är t ex impedans, Fs, Vas o dyl som är viktigt när man ska bygga låda (många stirrar sig blinda på Watt, men det är faktiskt mindre viktigt). Men är man inte så insatt så är det bästa man kan göra att fråga folk som är det.

MVH

14 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren!

Just detta med att byta framsystemet känns lite sådär eftersom jag tycker det blir lite tråkigt och tomt där framme iom. alla knappar och grejer som sitter där just nu, sen tänker jag också på hur jag ska gå till väga då jag har multifunktionsratt och tycker det verkar krångligt. Kanske egentligen är väldigt lätt? Ingen aning. Men kan el i hus osv sådär men känns så mycket mer komplicerat i bilar av någon anledning haha :p

Om någon har något bra förslag på adapters till BMW E39 (Stereoadaptrar) så tar jag gärna emot dem!

MVH

6 851 Inlägg
11 februari 2012
dborg skrev:

Just detta med att byta framsystemet känns lite sådär eftersom jag tycker det blir lite tråkigt och tomt där framme iom. alla knappar och grejer som sitter där just nu, sen tänker jag också på hur jag ska gå till väga då jag har multifunktionsratt och tycker det verkar krångligt. Kanske egentligen är väldigt lätt? Ingen aning. Men kan el i hus osv sådär men känns så mycket mer komplicerat i bilar av någon anledning haha :p

Om någon har något bra förslag på adapters till BMW E39 (Stereoadaptrar) så tar jag gärna emot dem!

MVH

nu kan jag inte i huvudet exakt vad som funkar i din bil. Men har du original steg monterat i din bil? Hur som, det finns dekor ramar till bmw så man kan montera annan cd spelare om man vill. De flesta kan man även köpa lösa rattstyrningen på oxå. Men som sagt, ta dej till en vettig bilstereo försäljare, eller ring en så kan de garanterat hjälpa dej.

54 Inlägg
12 februari 2012
dborg skrev:

MVH

Med framsystem så menas högtalarna och inte huvudenheten, sitter 5.25 i dörrarna och sen diskat dörr/a-stolpe. Gör faktiskt en jädra skillnad att byta bara det för du får mer middbas, vilket är jäkligt gött när man spelar tex metallica. Sen att bara byta huvudenheten gör väldig skillad på ljudet och med en vettig stereo får du mer inställningsmöjligheter. Så börja med Hu-enhet och ett framkitt så ska du nog få en skönare karaktär på ljudet!smile

Mvh

2 914 Inlägg
12 februari 2012
en ordentlig installation på framsystemet gör också en otroligt enorm skillnad. så räkna med det i budgeten när du köper högtalare också.

54 Inlägg
12 februari 2012
kalle_kalle skrev:
en ordentlig installation på framsystemet gör också en otroligt enorm skillnad. så räkna med det i budgeten när du köper högtalare också.

Sant! Men med tanke på att det finns lådor i dörrarna i bmw e39 så är det rätt så enkelt att få bra ljud, men att dämpa lite skadar kanske inte:)

14 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Tackar för alla svaren!

Att byta huvudenhet låter bara mer och mer intressant, och även framsystem! Blir en hel del Metallica wink

MVH

54 Inlägg
12 februari 2012
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e39/ … htm#paging

Denna adapter är det vettigaste om man inte vill förstöra intrycket. Sen kan du köpa adapter till kabel och kanske antenn på biltema. Den är dock utan rattstyrning Mvh

14 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Har tittat på den också, men känns som jag ska göra lite för mycket med bilen just nu haha. Får se hur det blir smile

Sök