DLS 3-vägssystem Saab 9-3

Ign0
16 januari 2012 · 73 Inlägg

Tjena! Ska nog börja med att säga att jag inte har så bra koll på det här med billjud så var pedagogiska wink

Som rubriken lyder så har jag ett DLS ultimate up36 system med ett DLS ca-41 slutsteg, 6x9 till hatthyllan (DLS 960) och 5.25 till instrumentbrädan ev 2.5" (passar utan att modda?) och 2 små diskanter ("externa") som följer med till up36 kittet.

Det jag undrar är hur det ska kopplas ( får självklart hjälp med detta men vill höra runt innan så ingenting går snett när det ska kopplas)

Hade tänkt att sätta 5.25 (ev 2.5") samt diskanterna på stereon och resten på steget, men är inte säker på att det funkar med min stereo (jvc kd-g722)

Sen basen också, är osäker på vad det är för bas. Också DLS 8" kan vara "Performance W308B"

Kommer detta funka? Som sagt så har jag väldigt lite kunskap inom detta men jag hoppas jag inte är helt ute och cyklar...

Mvh Ign0

Nitromast Dr. Scanner
16 januari 2012 · 2 167 Inlägg

Jag tycker du borde driva framsytemet samt basen på Slutsteget, 6x9 kan du gott driva på stereon smile

Ign0
16 januari 2012 · 73 Inlägg

Jasså? vet inte hur den stereon är riktigt, ingen värsting modell direkt men det kanske funkar! Ska byta till kenwood stereo så småningom så jag kan ha en iPod inkoppla, och den stereon är lite bättre med! Vad tror du om 5.25 i instrumentbrädan då? Original är väl 2.5 tror jag?
Tack för svar! smile

Nitromast Dr. Scanner
17 januari 2012 · 2 167 Inlägg

Antar att du menar centrumhögtalaren? Eller vad menar du?

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

i Og 9-3 sitter det 3½" i brädans hörn, 2.½" i mitten och 6½" i dörren (finns iaf. uttag för 6½" i dörren, inte alla som har detta dock). Så om du har ett UP36, så placera 6½" i dörren och dome högtalarna i org. hålet, samt diskant placeras i A-stolpen. Allt kopplar du på steget, antingen med medföljande filter som är tre vägs filter, då kan du antingen brygga ditt steg till 2 kanaler och köra enbart framsystemet på steget, eller så kör du två av kanalarna till fram systmet, sedan använder du de andra två kanalerna till 6x9"arna.

Ps: Du skriver UP36 men pratar om 5.25" högtalare..är det UP36 eller UP35 du har?

Senast redigerat av TT-Avant (17 januari 2012)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nitromast Dr. Scanner
17 januari 2012 · 2 167 Inlägg

TT-Avant skrev:
i Og 9-3 sitter det 3½" i brädans hörn, 2.½" i mitten och 6½" i dörren (finns iaf. uttag för 6½" i dörren, inte alla som har detta dock). Så om du har ett UP36, så placera 6½" i dörren och dome högtalarna i org. hålet, samt diskant placeras i A-stolpen. Allt kopplar du på steget, antingen med medföljande filter som är tre vägs filter, då kan du antingen brygga ditt steg till 2 kanaler och köra enbart framsystemet på steget, eller så kör du två av kanalarna till fram systmet, sedan använder du de andra två kanalerna till 6x9"arna.

Ps: Du skriver UP36 men pratar om 5.25" högtalare..är det UP36 eller UP35 du har?

Jag antog att han har en 8" bas, ett UP36kit, ett par 6x9" samt vill sätta in en 5.25" som centrumhögtalare.
Att driva detta med ett CA41 är ju mer eller mindre omöjligt, då måste ju det vara bäst att ha UP36orna på steget tillsammans med basen, sen driva 6x9" med stereon tillsammans med centern

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Nitromast skrev:

TT-Avant skrev:
i Og 9-3 sitter det 3½" i brädans hörn, 2.½" i mitten och 6½" i dörren (finns iaf. uttag för 6½" i dörren, inte alla som har detta dock). Så om du har ett UP36, så placera 6½" i dörren och dome högtalarna i org. hålet, samt diskant placeras i A-stolpen. Allt kopplar du på steget, antingen med medföljande filter som är tre vägs filter, då kan du antingen brygga ditt steg till 2 kanaler och köra enbart framsystemet på steget, eller så kör du två av kanalarna till fram systmet, sedan använder du de andra två kanalerna till 6x9"arna.

Ps: Du skriver UP36 men pratar om 5.25" högtalare..är det UP36 eller UP35 du har?

Jag antog att han har en 8" bas, ett UP36kit, ett par 6x9" samt vill sätta in en 5.25" som centrumhögtalare.
Att driva detta med ett CA41 är ju mer eller mindre omöjligt, då måste ju det vara bäst att ha UP36orna på steget tillsammans med basen, sen driva 6x9" med stereon tillsammans med centern

Ja, eller så skiter man helt i Centern då den inte kommer tillföra mer en huvudbry för han. Vi ska först reda ut om det är UP36 eller 35 han har. Det känns som många frågetecken här, iaf. för mej. En sak i taget...typ. haha

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Nitromast Dr. Scanner
17 januari 2012 · 2 167 Inlägg

TT-Avant skrev:

Nitromast skrev:

TT-Avant skrev:
i Og 9-3 sitter det 3½" i brädans hörn, 2.½" i mitten och 6½" i dörren (finns iaf. uttag för 6½" i dörren, inte alla som har detta dock). Så om du har ett UP36, så placera 6½" i dörren och dome högtalarna i org. hålet, samt diskant placeras i A-stolpen. Allt kopplar du på steget, antingen med medföljande filter som är tre vägs filter, då kan du antingen brygga ditt steg till 2 kanaler och köra enbart framsystemet på steget, eller så kör du två av kanalarna till fram systmet, sedan använder du de andra två kanalerna till 6x9"arna.

Ps: Du skriver UP36 men pratar om 5.25" högtalare..är det UP36 eller UP35 du har?

Jag antog att han har en 8" bas, ett UP36kit, ett par 6x9" samt vill sätta in en 5.25" som centrumhögtalare.
Att driva detta med ett CA41 är ju mer eller mindre omöjligt, då måste ju det vara bäst att ha UP36orna på steget tillsammans med basen, sen driva 6x9" med stereon tillsammans med centern

Ja, eller så skiter man helt i Centern då den inte kommer tillföra mer en huvudbry för han. Vi ska först reda ut om det är UP36 eller 35 han har. Det känns som många frågetecken här, iaf. för mej. En sak i taget...typ. haha

Helt rätt haha wink Nej centern kan väl lika gärna vara kvar original eller tas bort hel. Är väl ganska enkelt o få helt fel ljud?

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Nitromast skrev:

TT-Avant skrev:

Nitromast skrev:

Jag antog att han har en 8" bas, ett UP36kit, ett par 6x9" samt vill sätta in en 5.25" som centrumhögtalare.
Att driva detta med ett CA41 är ju mer eller mindre omöjligt, då måste ju det vara bäst att ha UP36orna på steget tillsammans med basen, sen driva 6x9" med stereon tillsammans med centern

Ja, eller så skiter man helt i Centern då den inte kommer tillföra mer en huvudbry för han. Vi ska först reda ut om det är UP36 eller 35 han har. Det känns som många frågetecken här, iaf. för mej. En sak i taget...typ. haha

Helt rätt haha wink Nej centern kan väl lika gärna vara kvar original eller tas bort hel. Är väl ganska enkelt o få helt fel ljud?

Ja och jag vet inte hur han ska koppla in denna heller. Det går inte koppla på CD spelaren då han får antingen höger eller vänster kanal där. då det inte går brygga kanalen på spelaren, så den kommer enbart ställa till problem. strunta i en center och skaffa en HU med tidskomp isf. det är mitt råd.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ign0
17 januari 2012 · 73 Inlägg

Hej! Det är up36 smile Ingen center i den bilen!

Var inne på Bra ljud i bil idag och pratade med dom och dom sa precis som du gjorde Nitromast.
6.5" i dörrarna fram&bak, diskanterna i A-stolpen, ev få 5.25 att platsa i brädan och 6x9 i hatthyllan. Driva 6x9 med stereon (som jag ska köpa ny) och resten på steget, vilket enligt dom inte ska vara några som helst problem. Tror jag har listat ut det nu och som sagt, Får självklart hjälp med att koppla in allting och han har koll smile Tack för svaren!

Det ska vara 2.5" med till up36 kittet men har 5.25 istället. Har 2.5" liggande också, men undrar om man får i 5.25 utan att bygga om hela brädan. Så jag menade.

Senast redigerat av Ign0 (17 januari 2012)

Ign0
17 januari 2012 · 73 Inlägg

Och min far har använt precis det här systemet i precis likadan bil och det har fungerat klockrent så det ska inte vara några problem smile

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Så du ska ha både 5.25" i brädan och 6½" i dörren? känns totalt onödigt..Bättre att använda de medföljande 2½ dome isf. och kör allt på org. passiva filter samt på två kanaler på steget. Eller ska du skippa 6½" i dörren om du sätter 5.25" på brädan?
Hur som så kommer du få bygga om brädan endel för att allt ska få plats isf. så då kan du lik väl sätta 6½" på brädan, tycker jag.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ign0
17 januari 2012 · 73 Inlägg

Blir nog som du säger. Grejen är den att jag köpte systemet av min far och han hade flera olika system liggandes så jag fick av misstag med mig 5.25or istället för 2.5". Men får leta upp 2.5" och ta dom till brädan smile

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

ja det skulle ja tro blir bättre ljudmässigt.Du fick med dej org. 3-vägs filter oxå eller?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ign0
17 januari 2012 · 73 Inlägg

Tveksamt... Annars Finns det med resten av högtalarna, måste hitta alla adaptrar med wink

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

Hur har du tänkt koppla utan filtret då?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ign0
17 januari 2012 · 73 Inlägg

Har självklart inte tänkt koppla nånting innan jag har allt såklart.

TT-Avant
17 januari 2012 · 6 851 Inlägg

haha...ok. nej ja bara undra wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ign0
13 februari 2012 · 73 Inlägg

Hej igen! Har en liten fråga till. Jorden till slutsteget, till batteriet eller på karossen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang