3881
Sök

Ljudbygge Ford Focus! få bra akustik?! hjälp!

80 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
tjenare, ny bil! då är de dags o montera in lite nytt ljud också, bilen i fråga är en Ford Focus St170 - 04 halvkombi (?) iaf 5 dörrars...

redan om man ökar ljudet med originalstereon och originalhögtalare och sedan går utanför bilen så hör man mycket av ljudet (stängda dörrar...) och inne i bilen kan man höra saker som skallrar.. jag vet att akustiken och komforten absolut inte är i närheten av tyska bilar (som ja hade innan) men...

* går de o göra något åt saken?
* vad ska man ha för dämpning?
* hur mycket?
* var är det viktigast att dämpa?
* finns det andra trix?

Tacksam för hjälp! // Raz

Kniffarn
13 februari 2012
du kan börja med att köpa t.ex. silent coat och dämpa dörrar, räcker inte det så dämpa torpedvägg, hjulhus tak golv osv tills du är nöjd smile
Inte så fasligt dyrt heller, runt 800 för 4 kvm vilket man klarar sig ganska bra på.

Grundare av MidNightMeet och Så Enkelt TV
1 314 Inlägg
13 februari 2012
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -door.html

Här har du för alla 4 dörrar. Dämpar jävligt bra och du kommer få bort mycket av missljuden du har.

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … trunk.html

Om du vill dämpa hela jävla bilen nästan smile.

Dämpa dörrarna först. Kolla om du blir nöjd. Sedan kan du ju kanske ta taket med

GLÖM INTE ATT KOLLA MIN HEMSIDA www.Ziggs.se
ProjektTråden min
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p2986707/

1 727 Inlägg
13 februari 2012
Nu tar vi det lugnt med förslagen! (Kniffarn)

För musiken: dörrar o plastpaneler in mot kupen, sen ytterplåten.
Därefter övrigt lösa inredningsdetaljer efter behov.

Torpedvägg, hjulhus, tak är för komforten.

Köp dämpmatta med stora ark så du slipper överlappa/pussla.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (13 februari 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

3 187 Inlägg
13 februari 2012
Horsyhorse skrev:
Nu tar vi det lugnt med förslagen! (Kniffarn)

För musiken: dörrar o plastpaneler in mot kupen, sen ytterplåten.
Därefter övrigt lösa inredningsdetaljer efter behov.

Torpedvägg, hjulhus, tak är för komforten.

Köp dämpmatta med stora ark så du slipper överlappa/pussla.

Pierre

håller med horsy här!
dörrarna är number one, sen testa spela igen och försök lokalisera vart det skramlar ifrån. dämpa dom ställerna du hittar.

sen dynamat.... ja det är bra men kostar därefter, enligt mitt tycke, OVERKILL! till detta. sen kan jag garantera dig att några 1,82m2 inte räcker till en hel bil...

som redan nämt, silent caot funkar bra och priset är bra, sen även STP mattorna funkar riktigt bra och priset är underfär som sc.

80 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
okej först o främst tackar för svar! då ska vi se.. va ja har förstått så ska ja börja dämpa dörrarna.. ska ja då dämpa dörrsidan (baksidan av inredningen) och Plåten ?, eller räcker de med plåten?

om dörrarna inte räcker vad är då viktigast o dämpa? mest så jag vet var jag ska börja riva.

sen tänkte ja lite på tjockleken på dämpmaterialet spelar de nån roll eller där är utrymme för de? mest så man inte måste pressa ihopa saker o de blir kanske problem med rutorna o hissarna? (:

3 187 Inlägg
14 februari 2012
Mysweetantidote skrev:
okej först o främst tackar för svar! då ska vi se.. va ja har förstått så ska ja börja dämpa dörrarna.. ska ja då dämpa dörrsidan (baksidan av inredningen) och Plåten ?, eller räcker de med plåten?

om dörrarna inte räcker vad är då viktigast o dämpa? mest så jag vet var jag ska börja riva.

sen tänkte ja lite på tjockleken på dämpmaterialet spelar de nån roll eller där är utrymme för de? mest så man inte måste pressa ihopa saker o de blir kanske problem med rutorna o hissarna? (:

köp ett bult pack med t.ex. silent coat och dämpa dörrsidan oredntligt, pllåten är viktigast. gör sedan som jag skrev och test spela och se var skramel kommerifrån.

409 Inlägg
14 februari 2012
Mysweetantidote skrev:

Det brukar vara gott om utrymme bakom dörrsidorna, har haft utrymme för flera lager om jag så hade velat på alla bilar jag har dämpat. Att du får problem med rutorna pga dämpmatta har jag väääldigt svårt att tro, däremot ska du mäta max monteringsdjup för högtalarna så att inte magneten blir ivägen för rutan. som big-jepp sa så är plåten viktigast, dämpa både "inner" och "ytter" sidan på dörren så att säga.

Sök