Ljudkvalite

jocki_
17 februari 2012 · 124 Inlägg

Kan man på något sätt mäta ljudkvaliten på en mp3 låt? Har ungefär 300 låtar som är 320 Kbps, men många kan ju vara konverterade från 128 eller 192 eller hur dåliga som helst, och då spelar det ju ingen roll om det står 320. Har hört att dålig bitrate kan förstöra högtalare och även en bas om det är låg bitrate på låtarna. så hur ska man egentligen veta vad dom egentligen har för bitrate? och stiger THD när kvaliten är dålig? smile (skulle helst inte vilja börja använda .wav eller flac format)

Senast redigerat av jocki_ (17 februari 2012)

Noiseprojekt
17 februari 2012 · 1 523 Inlägg
jocki_
17 februari 2012 · 124 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
THD = Distorsion
http://sv.wikipedia.org/wiki/Distorsion … eteknik%29

Läs lite om det smile

dom förklarar det så invecklat så man inte förstår något -.- Jag vet att stereo, slutsteg kan ha hög THD och att talspolen kan brännas av hög THD. men nu undrar jag om dålig kvalite på en låt skapar hög THD% ? smile

Senast redigerat av jocki_ (17 februari 2012)

Horsyhorse
17 februari 2012 · 1 727 Inlägg

jocki_ skrev:
Kan man på något sätt mäta ljudkvaliten på en mp3 låt? Har ungefär 300 låtar som är 320 Kbps, men många kan ju vara konverterade från 128 eller 192 eller hur dåliga som helst, och då spelar det ju ingen roll om det står 320. Har hört att dålig bitrate kan förstöra högtalare och även en bas om det är låg bitrate på låtarna. så hur ska man egentligen veta vad dom egentligen har för bitrate? och stiger THD när kvaliten är dålig? smile (skulle helst inte vilja börja använda .wav eller flac format)

Det beror på källan och hur det konverteras.
Jag har 128or som låter bättre än "kvalitets"-320.

Bästa mätinstrumentet är örat(om det finns möjlighet)

Exempel när kund kom o undrade varför grejjorna han köpt lät crap:
-Lyssnade själv och fattade inte hur dåligt det kunde........USB-sticka, piss-rippat, där har vi det.
Jag hämtade en "vanlig" CD smile , och gissa om ljudet vaknade till i bilen.

För att tydligare demonstrera hur dåligt det låter med rippat ibland, körde vi USB-stickan i den rätt
välljudande demobilen, man kunde inte sitta kvar i bilen på ens låg volym.
Så dåligt lät det.
I med CD:n och han satt kvar alldeles förundrad....

Detta borde fler ta lärdom av.

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (17 februari 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
gurenius
17 februari 2012 · 1 631 Inlägg

jocki_ skrev:
Kan man på något sätt mäta ljudkvaliten på en mp3 låt? Har ungefär 300 låtar som är 320 Kbps, men många kan ju vara konverterade från 128 eller 192 eller hur dåliga som helst, och då spelar det ju ingen roll om det står 320. Har hört att dålig bitrate kan förstöra högtalare och även en bas om det är låg bitrate på låtarna. så hur ska man egentligen veta vad dom egentligen har för bitrate? och stiger THD när kvaliten är dålig? smile (skulle helst inte vilja börja använda .wav eller flac format)

Dina öron kommer säga ifrån långt tidigare än grejorna går sönder! Låter det illa så har du förmodligen hög dist i systemet och bör sänka.

Titta inte på bitrate utan använd öronen!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
MitZu
17 februari 2012 · 75 Inlägg

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Kan vara värt att nämna också.

Lonefox Bad music kills good sound
17 februari 2012 · 7 241 Inlägg

Horsyhorse skrev:

jocki_ skrev:
Kan man på något sätt mäta ljudkvaliten på en mp3 låt? Har ungefär 300 låtar som är 320 Kbps, men många kan ju vara konverterade från 128 eller 192 eller hur dåliga som helst, och då spelar det ju ingen roll om det står 320. Har hört att dålig bitrate kan förstöra högtalare och även en bas om det är låg bitrate på låtarna. så hur ska man egentligen veta vad dom egentligen har för bitrate? och stiger THD när kvaliten är dålig? smile (skulle helst inte vilja börja använda .wav eller flac format)

Det beror på källan och hur det konverteras.
Jag har 128or som låter bättre än "kvalitets"-320.

Bästa mätinstrumentet är örat(om det finns möjlighet)

Exempel när kund kom o undrade varför grejjorna han köpt lät crap:
-Lyssnade själv och fattade inte hur dåligt det kunde........USB-sticka, piss-rippat, där har vi det.
Jag hämtade en "vanlig" CD smile , och gissa om ljudet vaknade till i bilen.

För att tydligare demonstrera hur dåligt det låter med rippat ibland, körde vi USB-stickan i den rätt
välljudande demobilen, man kunde inte sitta kvar i bilen på ens låg volym.
Så dåligt lät det.
I med CD:n och han satt kvar alldeles förundrad....

Detta borde fler ta lärdom av.

Pierre

Absolut.
Just det jag markerat i fetstil är ngt jag lade märke till för många många år sedan så jag själv satt och rippade både film och musik......jodå...jag har varit där med big_smile

MitZu skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Kan vara värt att nämna också.

Och ju mer folk vill ha "digitalt hanterad musik" ju mer av DENNA varan får vi....
Sedan kan folk komma och hävda att tex FLAC är lossless när man hör skillnad på det och en bra producerad köpe-cd. Eller vinyl big_smile
Dock är 24bits flac så nära lossless man kan komma men då tar ju filerna bara upp ca: 3-5% mindre utrymme och vad är då vitsen med att komprimera matrialet?

Senast redigerat av Lonefox (17 februari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang