2456
Sök

Hjälp med val av basar..

99 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Tjenare, nu är det så här att jag har tänkt inhandla basar till bilen.

Det jag just nu kör på är någon stereo(har inget namn på den) och ett signat lab 2 steg (Detta steg ger 2*100wrms vith 11.8volt och nästan 700wrms bryggat 4ohm vid 11.8volt.)

Har tyvärr ingen aning vad det ens menas med det inom parentes, (är inte så himla kunnig) men har bra framhögtalare osv som följde med bilen:)

Fick ett tips att jag blir "mer" nöjd med en 12" än 2 stycken, för finns ju JBL's GT5-2402BR för 2000 och det verkade ju rimligt, men är det något att ha?

Vill att basen ska kunna spela ett klart ljud, djup bas och hård bas, HÖÖÖGT ska de helst låta, budgeten ligger väl just nu på MAX 2000kr,

Tillgång till att göra egen låda finns men då kan ni ju länka typ en ritning osv;)

OBS: vill ha ljudet in i kupén så mkt som det går (kanske hjälper om ngn själ är snäll och tipsar om ritningar:))

btw så har jag en liten fråga också,
Om en bas säger vi har 2x4ohms spolar, det blir totalt 8ohm, spelar de bättrepå 8ohm? eller blire bättre om jag t.ex har 2x2ohms spolar och bryggar ner det till 1ohm?

Känns som det står så "olika" på olika sidor man är in på, så nu vänder jag mig till "proffsen"

TACK

1 435 Inlägg
16 februari 2012
Vad är det för bil du ska bygga i?

Du ska ha en bas med 2x2 ohm spolar som seriekopplas för att få 4 ohm ut mot steget då du ska brygga det. Alternativt en bas med enkel 4 ohm spole eller två basar med 2x4 ohm spolar.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (16 februari 2012)

99 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Det är en Mercedes w123 200,
så det är bättre att ha mycket ohm?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 februari 2012
Steget behöver inte jobba lika hårt om du kör en högre last (högre Ohm, eller impedans som det heter) men om man vill spela högt och få ut mesta effekt från steget så ska det lastas ner till låg impedans. Men det är inte bara att koppla och se glad ut, olika steg tål olika låg last!

Du har tanken bakom ryggstödet i din bil va? Då blir en färdig låda inte alls bra, egenbyggd bandpasslåda brukar vara det som fungerar bäst. En del jobb att få till men vill man få det bra så är det enda alternativet, om man inte kan tänka sig att bygga in subben i kupén, t.ex. under handskfacket.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

99 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Steget behöver inte jobba lika hårt om du kör en högre last (högre Ohm, eller impedans som det heter) men om man vill spela högt och få ut mesta effekt från steget så ska det lastas ner till låg impedans. Men det är inte bara att koppla och se glad ut, olika steg tål olika låg last!

Du har tanken bakom ryggstödet i din bil va? Då blir en färdig låda inte alls bra, egenbyggd bandpasslåda brukar vara det som fungerar bäst. En del jobb att få till men vill man få det bra så är det enda alternativet, om man inte kan tänka sig att bygga in subben i kupén, t.ex. under handskfacket.

okejokej, man får väl testa sig fram försiktigt så de inte går sönder något:)

jo jag tror det, hur funkar en bandpasslåda riktigt? ser ju inte ut att de ska spela ngt alls då;O, hur vet man vad för storlek jag ska ha, räcker vanliga mått som finns typ ute på i-net eller måste man testa sig fraM?

Tuppen
17 Inlägg
17 februari 2012
När du ska bygga i en 123 så rekommenderar jag inte en baslåda just för att tanken sitter emot ryggstödet, satsa hellre på 10 tums open-air basar i hatthyllan om de är bas du vill ha.
Har provat båda delarna så jag vet att en låda är svår att få till bra bas med, har även kört låda med port upp i hatthyllan men de imponerade inte mycket, bra och rapp bas fick jag med 2 10:or. Låter kanske futtigt men de spelar lika bra som en 12:a och du får snabbare bas.
Du kommer få såga ur i hatthyllan så nära fönstret som möjligt pga bensin tanken, finns en fördjupning i hatthyllan på varje sida som e lämplig att såga ut för basarna, eventuellt så försvinner originalfästet för plåten som sitter bakom tanken om jag inte minns fel.

Sätter du oxå ett par vettiga 6,5:or i framdörrarna så kommer du få bas så du e nöjd ett tag

Lycka till :-)

1 523 Inlägg
18 februari 2012
MrPontiac48 skrev:
När du ska bygga i en 123 så rekommenderar jag inte en baslåda just för att tanken sitter emot ryggstödet, satsa hellre på 10 tums open-air basar i hatthyllan om de är bas du vill ha.
Har provat båda delarna så jag vet att en låda är svår att få till bra bas med, har även kört låda med port upp i hatthyllan men de imponerade inte mycket, bra och rapp bas fick jag med 2 10:or. Låter kanske futtigt men de spelar lika bra som en 12:a och du får snabbare bas.
Du kommer få såga ur i hatthyllan så nära fönstret som möjligt pga bensin tanken, finns en fördjupning i hatthyllan på varje sida som e lämplig att såga ut för basarna, eventuellt så försvinner originalfästet för plåten som sitter bakom tanken om jag inte minns fel.

Sätter du oxå ett par vettiga 6,5:or i framdörrarna så kommer du få bas så du e nöjd ett tag

Lycka till :-)

dock finns det ej många basar som funkar bra i open air. 1-2 st basar i bandpasslåda? o sätta röret genom hatthyllan?

16 197 Inlägg
18 februari 2012
dock funkar DLS openair basar riktigt bra om man inte "orkar" bygga låda.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök