Bättre ljud med slutsteg?

fyrsten
20 februari 2012 · 5 Inlägg

Hej!
Det är så att jag vill ha bra ljud i bilen och då har jag en fråga angående slutsteg!
Jag har en kicker cvx bas som drivs med 1200 rms och en fin väldigt fin Veba Dvd stereo  http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=95  och som ni då förstår så överröstar ju basen mina BMW orginalhögtalare... Så då tänkte jag att jag köper ett fint framsystem för att det ska jämna ut sig. Det blev att jag köpte ett par DLS Nobelium 5.2 och monterade och ljuddämpade monteringen också. Grejjen är den att jag tycker inte att det blev speciellt stor skillnad i ljudkvalité, inte mycket alls egentligen utan dom fick bara lite olika karaktärer samt att DLS högtalarna går att spela lite högre med utan att det distar. Fortfarande märker man vilken skillnad det är då jag kommer in och sätter mig vid mina (inte jättedyra, 3000kr) Dynavoice M-85 Hifi högtalare med 25år gammal kenwood förstärkare i både ljudkvalité _och_ ljudnivå! Man tycker ju att ett par nya DLS högtalare för ca 6000kr bör ska låta bättre eller iaf likt? Någonstans tycker jag att det känns som att det är fel då jag har en fin stereo och fina högtalare (monteringen är på orginal plats men jag har satt ljuddämpningsmattor inne i kickpanelen).
Den ända felande länken jag kan komma på då är att jag driver dom med stereon och inte ett slutsteg och det leder mig till den största frågan. Kan ett slutsteg förbättre ljudkvalitén avsevärt och inte bara för ett vältränat öra? För det är inte så att jag tycker att det inte går att spela tillräckligt högt då jag nu kan spela så det känns i öronen och för mig känns det som ett slutsteg inte ska öka ljudkvalitén utan bara ljudnivån, men vad vet jag.
så hjälp mig, vet ni vad det kan va? Hjälper ett slutsteg? Jag har redan bas så det räcker och vill inte ha mer utan jag är ute efter _bra_ ljud, inte kunna spela ögonen ur globerna!

//Fürsten smile

Janneutanb
20 februari 2012 · 7 272 Inlägg

Det kommer göra en REJÄL skillnad. Verkligen inte bara på ljudnivån.

Lonefox Bad music kills good sound
20 februari 2012 · 7 241 Inlägg

Nobeliumhögtalarna kräver ärligt talat ett bra montage, steg och en bra injustering av systemet för att komma till sin rätt.

Eller så kan man säga såhär:
Bättre högtalare ställer högre krav på installation och kringutrustning. Det är inget man kommer ifrån eftersom de blir mer och mer oförlåtande ju bättre högtalarna blir...och med bättre menar jag deras egenskaper att återge ett ljud ur en ljudkvalitétssynpunkt.......

Senast redigerat av Lonefox (20 februari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
fyrsten
20 februari 2012 · 5 Inlägg

Så alltså bör ett steg göra bra skillnad?

Jo dedär med monteringen, vad finns att göra för att den ska bli bra? Hur ser en lyckad montering ut?

Lonefox Bad music kills good sound
20 februari 2012 · 7 241 Inlägg

fyrsten skrev:
Så alltså bör ett steg göra bra skillnad?

Jo dedär med monteringen, vad finns att göra för att den ska bli bra? Hur ser en lyckad montering ut?

Stumt, stabilt, inget bakom som bromsar luften från konens baksida (högtalaren skall få "andas"). Om möjligt.....så reflektionsfritt som möjligt (men då är vi inne på ombyggdnad och överkurs)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
fyrsten
20 februari 2012 · 5 Inlägg

Hmm okej, men vad anser du om slutsteg då? För jag tror nog at:)t jag har ljuddämpar och gjort så så stum montering jag klarar av nu iaf smile

Horsyhorse
20 februari 2012 · 1 727 Inlägg

fyrsten skrev:
Hmm okej, men vad anser du om slutsteg då? För jag tror nog at:)t jag har ljuddämpar och gjort så så stum montering jag klarar av nu iaf smile

Det kommer att hända MASSOR med ditt framsystem om du skaffar ett skapligt slutsteg.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Lonefox Bad music kills good sound
20 februari 2012 · 7 241 Inlägg

Horsyhorse skrev:

fyrsten skrev:
Hmm okej, men vad anser du om slutsteg då? För jag tror nog at:)t jag har ljuddämpar och gjort så så stum montering jag klarar av nu iaf smile

Det kommer att hända MASSOR med ditt framsystem om du skaffar ett skapligt slutsteg.

Pierre

Håller med Hästen här då ett steg ingår i "de högre kraven".

O andra sidan är detta en självklarhet för mig om många andra att driva högtalare via steg då en enhet har långt ifrån den kapaciteten ett steg har.
Sedan VILKET steg......ja det är en fråga om budget och smak mer eller mindre. Finns en uppsjö i olika prosklasser...dock skulle jag lagt ut minst samma peng som framsystemet trots att en väl fungerande "tummregel" är en krona per högtalare två kronor på steg....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang