Varför låter min setup skit?

mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Tokken skrev:
Bygg ny låda.. typ omgående. DÄR har du mycket av problemen med basåtergivningen.
Bygg PORTAT!

Sen tycker jag deras rekommendationer är rätt så uppåt väggarna tokiga..

Efter vad jag har läst så bör man väll ha sluten låda när Qts är 0.6 eller högre för att få så rapp bas som möjligt?

På vilket sätt är deras rekommendationer fel? Kan du rekommendera mig något annat då i så fall, hur många liter ska jag ha, vilket typ av horn ska jag ha längd, diameter osv?

Senast redigerat av mng (21 februari 2012)

Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

BMW sedan brukar väl annars vara knepiga eftersom de är ordentligt täta mellan kupe och bagage, på så sätt tycker man att du skulle få mer tryck. Men om hans baslåda är basreflex så kan det göra klart märkbar skillnad när det gäller dunket/trycket, trots att han har en "billig GAS".

Du kunde iof testa att bygga en basreflex till en av dina basar och bara testa den, men egentligen brukar det ju rekommenderas att ha basen vänd mot ryggstödet och täta mellan baffel-ryggstöd. Då ska allt tryck komma in i kupen. smile

Jag snabbkikade på en basreflex i mitt program och tex 30 liter netto avstämt till 40-45 Hz ser ut att spela på ganska bra.

mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Drönirettab skrev:
BMW sedan brukar väl annars vara knepiga eftersom de är ordentligt täta mellan kupe och bagage, på så sätt tycker man att du skulle få mer tryck. Men om hans baslåda är basreflex så kan det göra klart märkbar skillnad när det gäller dunket/trycket, trots att han har en "billig GAS".

Du kunde iof testa att bygga en basreflex till en av dina basar och bara testa den, men egentligen brukar det ju rekommenderas att ha basen vänd mot ryggstödet och täta mellan baffel-ryggstöd. Då ska allt tryck komma in i kupen. smile

Jag snabbkikade på en basreflex i mitt program och tex 30 liter netto avstämt till 40-45 Hz ser ut att spela på ganska bra.

Ja, han har basreflexlåda.
Enligt lanzars spec då deras "stora" basreflexlåda dom rekommenderar till den basen ska va 28.3L och hornet ska vara 12.8cm långt och 7.7cm i diameter. Tuning Freq. ska då vara 48.13Hz. Kan det stämma?

Drönirettab
21 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Det är nog de där rekommendationerna som Tokken reagerar på, jag tycker iaf att exempelvis porten är underdimensionerad och avstämningarna är för höga. Lådvolymerna fungerar säkert till "allround", men vill man ha lite mer tryck så måste lådorna vara större och porten ha större area. smile

En basreflexlåda till båda basarna som i teorin ger ordentligt med tryck (inte allround/hifi) är 80 liter netto med 6" port, röret görs 22 cm långt och sedan trattar i båda ändar.

Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2012)

Tokken Team dBakuten
21 februari 2012 · 3 453 Inlägg

mng skrev:

Drönirettab skrev:
BMW sedan brukar väl annars vara knepiga eftersom de är ordentligt täta mellan kupe och bagage, på så sätt tycker man att du skulle få mer tryck. Men om hans baslåda är basreflex så kan det göra klart märkbar skillnad när det gäller dunket/trycket, trots att han har en "billig GAS".

Du kunde iof testa att bygga en basreflex till en av dina basar och bara testa den, men egentligen brukar det ju rekommenderas att ha basen vänd mot ryggstödet och täta mellan baffel-ryggstöd. Då ska allt tryck komma in i kupen. smile

Jag snabbkikade på en basreflex i mitt program och tex 30 liter netto avstämt till 40-45 Hz ser ut att spela på ganska bra.

Ja, han har basreflexlåda.
Enligt lanzars spec då deras "stora" basreflexlåda dom rekommenderar till den basen ska va 28.3L och hornet ska vara 12.8cm långt och 7.7cm i diameter. Tuning Freq. ska då vara 48.13Hz. Kan det stämma?

Jag pissar på deras rekommendation kan jag säga..

LYSSNA på Drönirettab, han har koll när det gäller lådor.. oftast i alla fall haha.. wink

Jag skulle bygga en låda på 33 liter med en 4" port på 40cm. Till EN bas då..

Dröni´s råd till två basar funkar garanterat!

Senast redigerat av Tokken (21 februari 2012)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
mng
21 februari 2012 · 12 Inlägg

Jag tackar för båda era svar, Tokken & Drönirettab!
Eftersom jag vill ha 2st separata lådor, så då bygger jag nog lådorna med Tokkens rekommendationer (om du håller med honom om dom Drönirettab? smile ).

Senast redigerat av mng (21 februari 2012)

gurenius
22 februari 2012 · 1 631 Inlägg

...och medan du bygger nya lådor så ska du få dina 6x9or att spela på ordentligt!

Med ett hyfsat steg (som du har) så ska de kunna dunka på rejält. Visst, ljudet kommer bakifrån men det ska SPELA PÅ.

Första grejen att göra är att se till att de sitter stabilt monterade i typ hatthylla. Hatthyllan får i sin tur inte flexa en millimeter när du spelar. Steg två är att se till så att det inte läcker någon luft mellan hatthylla och bagage. Nu kan du justera in cd och steg så det poppar på bra.

Steg tre är att få 6x9orna att fungera ihop med dina basar. Det är inte alltid det blir så bra, ibland tar högtalarna "ut varandra" och det låter nästan ingenting.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
mng
23 februari 2012 · 12 Inlägg

6x9orna är monterade mycket stabilt och bra i hatthyllan. Hatthyllan är ingen löstagbar hylla på Audin, Det är en metall "vägg" på undersidan av den (där jag har monterat slutstegen).
Jag ska kolla så att det inte läcker någon luft mellan, men jag betvivlar att det gör det med tanke på hatthyllans konstruktion.
Jag ska sätta mig i helgen nu och försöka ställa in det så bra det går. Får se, jag kanske monterar ett par 6x9or till framtill om dom får plats nånstans så det ser snyggt ut också.
Ljudet från 6x9orna är faktiskt helt ok, Jag tycker dock inte att det är Tillräckligt bra ös i dom.
Får kanske byta ut dom mot några kraftigare saker. Vi får se.
Lådorna är prio ett just nu iaf smile
Tack för tipsen!

gurenius skrev:
...och medan du bygger nya lådor så ska du få dina 6x9or att spela på ordentligt!

Med ett hyfsat steg (som du har) så ska de kunna dunka på rejält. Visst, ljudet kommer bakifrån men det ska SPELA PÅ.

Första grejen att göra är att se till att de sitter stabilt monterade i typ hatthylla. Hatthyllan får i sin tur inte flexa en millimeter när du spelar. Steg två är att se till så att det inte läcker någon luft mellan hatthylla och bagage. Nu kan du justera in cd och steg så det poppar på bra.

Steg tre är att få 6x9orna att fungera ihop med dina basar. Det är inte alltid det blir så bra, ibland tar högtalarna "ut varandra" och det låter nästan ingenting.

gurenius
24 februari 2012 · 1 631 Inlägg

mng skrev:
6x9orna är monterade mycket stabilt och bra i hatthyllan. Hatthyllan är ingen löstagbar hylla på Audin, Det är en metall "vägg" på undersidan av den (där jag har monterat slutstegen).
Jag ska kolla så att det inte läcker någon luft mellan, men jag betvivlar att det gör det med tanke på hatthyllans konstruktion.
Jag ska sätta mig i helgen nu och försöka ställa in det så bra det går. Får se, jag kanske monterar ett par 6x9or till framtill om dom får plats nånstans så det ser snyggt ut också.
Ljudet från 6x9orna är faktiskt helt ok, Jag tycker dock inte att det är Tillräckligt bra ös i dom.
Får kanske byta ut dom mot några kraftigare saker. Vi får se.
Lådorna är prio ett just nu iaf smile
Tack för tipsen!

Det blir inte bättre för att du stoppar i ytterliggare ett par 6x9or, speciellt inte fram. De är gjorda för att spela med ett helt bagage som "låda". Har de fritt spelrum idag?

Om slutresultatet (med sub) ska bli bra så måste resten av systemet matcha den nivån du vill spela på. Det låter som att det inte gör det idag! Du kan inte kompensera brister i midbas/mellanregister/diskant med sub. Då blir det bara skit av det.

Du måste fixa till hela systemet om det ska låta bra! 6x9or bak kan funka om man inte är kräsen var ljudet kommer ifrån. Men är de inte tillräckliga kan man lika gärna fundera på ett rejält framsystem (kanske dubbla 6.5or i dörren) och på så sätt få fram ljudbilden också.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lillalilja
24 februari 2012 · 529 Inlägg

Med risk för att reta upp någon här, inte för att jag har provat några av basarna men jag hade för mig att Lanzar och Gas var på ungefär samma nivå? Dock är det inget fel på mds-steget. Men ditt borde ju spela bättre då du har dubbla 10:or men jag tror att dina lådor inte stämmer och då är det ingen mening, så bygg nytt enligt rekommendationerna ovanför!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang