6886
Sök

Köp av gammal sony stereo. Duger den och vad ska jag betala?

Speed FMK
849 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Halloj på er alla!

Jag har fått möjligheten att av en kompis köpa en gammal sony "CDX-C810DSP" stereo. Han har haft den liggande i ett antal år och säljer den hyffsat billig. Nu till fråga ett. Är den bra? Någon som har några erfarenheter?

Enligt specifikationer har den:
4*35 Slutsteg inbyggt
Cd
Trådbunden fjärrkontroll
Möjlighet för inkoppling av cd-växlare
3st lågnivå utgångar (front, rear och sub)
Ställbart delningsfilter på sub
Lågnivå in
och sist men inte minst förvånande nog tidskomp

Han köpte den visst för runt 6000kr när den var ny.

Fråga 2. Vad ska jag betala för den? jag får nämligen sätta priset själv så länge det är inom rimliga gränser. Jag hade tänkt runt 1000kr eller är det för mycket när den trots allt är nästan 10 år gammal?

Ska tilläggas att den är i kartong med alla papper.

En extra fråga också. DLS referance första kit system. rc1 diskant, någon 2,5 tums soft dome och en 5,25" högtalare på 40wrms. Är detta bra grejjer och vad ska jag betala för dessa pjäser? Alla filter ochliknande följer med.

Tacksam för svar!

Mvh Ludde

285 Inlägg
15 februari 2007
Då hade jag nog hellre lagt  1 390:-  och fått mig en JVC KD-G632 4x50 W som även tar mp3,WMA, trådlös fjärr.  du har usb anslutning
Mer info här: http://www.jvc.se/product.php?id=KD-G63 … tid=100055

Lägg som sagt hellre lite mer pengar på något nyare är mitt råd.

en satans jävla Volvo.

Speed FMK
849 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
kan tillägga att jag är inte intresserad av råd som föregående att köpa nya grejjer. det finns knappt plats i min budget för denna. frågan var hur mkt jag ska betala för denna. 1000kr kanske är en del för mycket?

jvc har ingen tidskomp och troligen inte mer än en lågnivå heller till exempel. Fjärren skiter jag i, var bara en rolig fakta. mp3 och wma skiter jag med i för jag har hellre bra ljud än många låtar.

Inget illa menat mot dig ravestream, borde dock uttryckt mig tidigare i första posten.

Mvh Ludde

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
15 februari 2007
Om du tycker att den duger åt dej så ska du väl köpa den men 1000:- låter lite väl mkt speciellt när du själv skriver att det knappt funkar för din budget. Ge honom ett lägre bud till och börja med varför lägga mer pengar än nödvändigt?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
Hur har du tänkt köra de hela då ? 3 lågnivå behövs ju inte om man har tex 4 kanals steg.. då räcker de ju med en sladd ut ... sen skillnaden mellan mp3 och wma tycker jag inte är hörbart om man har mp3 med fin kvalite i och inga 128 bitars.. Mp3 är ju smidigt att när man har lyssnat slut på dom vi säger 40 låtarna som e inlagda så kan man bränna in 40 till ..precis som med gamla band ..man behöver inte fylla från början utan kan fylla på me bättre musik när man känner för de tills den e full ... Föresten vad har du tänkt köra med för bas/steg osv ?smile  Plåten på bagageluckan sviktar rätt bra me rätt element i 740in men placera de rätt annars låter de inte utan bara skakar i backspegeln tongue

Speed FMK
849 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Xuri skrev:
Hur har du tänkt köra de hela då ? 3 lågnivå behövs ju inte om man har tex 4 kanals steg.. då räcker de ju med en sladd ut ... sen skillnaden mellan mp3 och wma tycker jag inte är hörbart om man har mp3 med fin kvalite i och inga 128 bitars.. Mp3 är ju smidigt att när man har lyssnat slut på dom vi säger 40 låtarna som e inlagda så kan man bränna in 40 till ..precis som med gamla band ..man behöver inte fylla från början utan kan fylla på me bättre musik när man känner för de tills den e full ... Föresten vad har du tänkt köra med för bas/steg osv ?smile  Plåten på bagageluckan sviktar rätt bra me rätt element i 740in men placera de rätt annars låter de inte utan bara skakar i backspegeln tongue

Har 2st 2 kanals steg. men gillar att ha många lågnivå ut på stereon. du missuppfattade mig, eller jag uttryckte mig för dåligt. tongue menade inte att mp3 är dåligt ljud utan jag menade att jag hellre väljer bort stödet för mp3 mot att jag får bättre funktioner på andra ställen. t,ex, hellre en stereo med tidskomp utan mp3 än en utan tidskomp och med mp3. mina basar är 2st 250w coustic 12" och stegen är coustic 460u. 2*100 eller 1*300 bryggat rms. Lådan ska vara riktad rakt i baksätena är det tänkt. portar och element rakt in i ryggen med en liten baffel runt för att täta och se till att inte basarna slår i plåten.

Mvh Ludde

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Xuri skrev:

Har 2st 2 kanals steg. men gillar att ha många lågnivå ut på stereon. du missuppfattade mig, eller jag uttryckte mig för dåligt. tongue menade inte att mp3 är dåligt ljud utan jag menade att jag hellre väljer bort stödet för mp3 mot att jag får bättre funktioner på andra ställen. t,ex, hellre en stereo med tidskomp utan mp3 än en utan tidskomp och med mp3. mina basar är 2st 250w coustic 12" och stegen är coustic 460u. 2*100 eller 1*300 bryggat rms. Lådan ska vara riktad rakt i baksätena är det tänkt. portar och element rakt in i ryggen med en liten baffel runt för att täta och se till att inte basarna slår i plåten.

Mvh Ludde

Okej OKej jo jag missuppfattade dig tongue  ..Okej vet inte riktigt vad det är för element eller steg men de ska väl funka smile Hehe de var den placeringen på elementet  som jag trodde du skulle säga tongue ...Jag tyckte de lät illa när jag hade de så ...hade en 10" 350wrms bas ...när den stod riktad mot sätena så vibrerade de bara i backspegel och man såg att tyget i sätet rörde sig något och visst man hörde basen men de lät inte så bra ..men när man ställde den mot ryggstödet och basen spelade bakåt i bilen så kom ljudet in mycke mycke bättre! men du får väl testa dig fram ..men kanske dumt å göra besväret med å tillverka en baffel till basen innan du lyssnat hur den ska stå ..bara ett tips smile Lycka till!

1 785 Inlägg
15 februari 2007
Gammla Cd-spelare har dåligt andrahandsvärde så pruta och betala inte mer än vad du tycker den är värd. 1000kr kan ju bli en tråkig historia om spelaren skulle ge upp nästan direkt. Då råder jag dig heldre till att försöka spara ihop några slantar till och vänta istället för att köpa något hastigt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Speed FMK
849 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Xuri skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Xuri skrev:

Mvh Ludde

Okej OKej jo jag missuppfattade dig tongue  ..Okej vet inte riktigt vad det är för element eller steg men de ska väl funka smile Hehe de var den placeringen på elementet  som jag trodde du skulle säga tongue ...Jag tyckte de lät illa när jag hade de så ...hade en 10" 350wrms bas ...när den stod riktad mot sätena så vibrerade de bara i backspegel och man såg att tyget i sätet rörde sig något och visst man hörde basen men de lät inte så bra ..men när man ställde den mot ryggstödet och basen spelade bakåt i bilen så kom ljudet in mycke mycke bättre! men du får väl testa dig fram ..men kanske dumt å göra besväret med å tillverka en baffel till basen innan du lyssnat hur den ska stå ..bara ett tips smile Lycka till!

oki smile jag har fått rådet av alla möjliga och ljuttävlings proffs att ha dem riktade framåt. men vi får la se. smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
Jo smile drygt att baksätet e gjort av plåt bara ..tror ljudet hade kommit in mycke bättre annars ..och lite lättare å tex skruva fast steg och baslåda i baksätet smile

Kettunen
15 februari 2007
1000 kr? Alldeles för dyr. Hade gett MAX 500 kr! Tusen kr får du ju en splitter ny stereo med MP3 ju

Speed FMK
849 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
1000 kr? Alldeles för dyr. Hade gett MAX 500 kr! Tusen kr får du ju en splitter ny stereo med MP3 ju

Som jag tidigare sagt. mp3 bryr jag mig inte om. det som lockar på denna stereon är tidskompet som inte är så billigt i dagens läge. kostar ju runt 5000 att få en med det idag. Får nog sänka budet lite då. tongue verkar som alla är eniga om det. kanske ska börja på 500kr. är ju en polare så man borde kunna disskutera lite.

1 785 Inlägg
15 februari 2007
Bi0HaZZarD skrev:
Kettunen skrev:

Som jag tidigare sagt. mp3 bryr jag mig inte om. det som lockar på denna stereon är tidskompet som inte är så billigt i dagens läge. kostar ju runt 5000 att få en med det idag. Får nog sänka budet lite då. tongue verkar som alla är eniga om det. kanske ska börja på 500kr. är ju en polare så man borde kunna disskutera lite.

Du vill verkligen ha spelaren för att det är tidskomp i den som jag förstår det. Det är ju sant att man får ge ganska mycket idag om man ska få en maskin med det.

Någonstans mellan 500kr och 1000kr är ju rimligt om den är i bra skick och inte använd så mycket heller så kan den absolut vara värd det. Bara du får testa den först så du ser att allt fungerar som det ska.

Men 500kr hade jag tagit som skambud

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Kettunen
15 februari 2007
Okeey! Visst men det är ju en gammal maskin som sagt, Inget säger ju att den håller 10 år till.
Sen om den ståt stilla så länge så borde du öppna och ränsa den innan från damm osv så inte lasern osv täpps igen

Speed FMK
849 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Kettunen skrev:

Du vill verkligen ha spelaren för att det är tidskomp i den som jag förstår det. Det är ju sant att man får ge ganska mycket idag om man ska få en maskin med det.

Någonstans mellan 500kr och 1000kr är ju rimligt om den är i bra skick och inte använd så mycket heller så kan den absolut vara värd det. Bara du får testa den först så du ser att allt fungerar som det ska.

Men 500kr hade jag tagit som skambud

Okej. jo jag är sugen på tids kompet. tongue den är i bra skick. använd en del men inte så det syns. Känner ju personen ganska väl så jag ska få provspela den med. Skulle den sen gå sönder inom kort tid så får jag pengarna tillbaka med. man kanske skulle bjuda typ 700 då?

Speed FMK
849 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Okeey! Visst men det är ju en gammal maskin som sagt, Inget säger ju att den håller 10 år till.
Sen om den ståt stilla så länge så borde du öppna och ränsa den innan från damm osv så inte lasern osv täpps igen

Jo viss. sant som du säger. finns ju inga garantier för något.  Den har stått stilla länge men den har legat i en sluten kartong så den var förvånande nog inte särksilt dammig smile men man kanske ska köra igenom med en laser rengörings skiva för att vara på den säkra sidan?

Sök