5444
Sök

Balansera remhjul separat, + triggerfråga

Jävel
2 018 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har försökt fått svar på andra forum men inte lyckats..

Min Volvo b230 ft 16v-turbo har kommit hem från motorverkstaden.
Allting är balanserat. Jag tror att jag måste byta remhjulet i fram på veven för att lösa triggern till tändningen.
Kan jag köpa ett remhjul med trigger och balansera det separat, eller måste jag lämna in hela veven och svänghjul o koppling igen?

Har ett svänghjul utan "triggerprickar" och det kommer jag inte byta ut.

Finns det någon annan smart lösning på trigger så att jag slipper förstöra det som är balanserat?

Tack på förhand!

// Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 290 Inlägg
26 februari 2012
Plankpojk skrev:
Hejsan!

Har försökt fått svar på andra forum men inte lyckats..

Min Volvo b230 ft 16v-turbo har kommit hem från motorverkstaden.
Allting är balanserat. Jag tror att jag måste byta remhjulet i fram på veven för att lösa triggern till tändningen.
Kan jag köpa ett remhjul med trigger och balansera det separat, eller måste jag lämna in hela veven och svänghjul o koppling igen?

Har ett svänghjul utan "triggerprickar" och det kommer jag inte byta ut.

Finns det någon annan smart lösning på trigger så att jag slipper förstöra det som är balanserat?

Tack på förhand!

// Isac

Om du kan balansera remhjulet separat beror på hur motorverkstaden har balanserat delarna. Om dom har balanserat alla delar separat så går det, annars måste allt balanseras om. Ring och kolla med dom som gjort jobbet.

Triggerfrågan får någon annan svara på smile

1 290 Inlägg
26 februari 2012
Tillägg: Du kan även lämna in gamla remskivan och kolla hur pass balanserad den är..... är den balanserad så kan du balansera nya remskivan.

Jävel
2 018 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Okej det borde jag göra!
Du menar alltså att om jag lämnar in min nuvarande balanserade skiva och den nya skivan jag vill ha balanserad så kan dom lösa det?

1 290 Inlägg
26 februari 2012
Plankpojk skrev:
Okej det borde jag göra!
Du menar alltså att om jag lämnar in min nuvarande balanserade skiva och den nya skivan jag vill ha balanserad så kan dom lösa det?

Om du lämnar in den och den är tillräckligt balanserad för att klara det varvtal du vill nå så kan du balansera den nya separat. Det är ju en ganska liten radie på remskivan så den borde inte kunna vara så obalanserad om du förstår vad jag menar... Men börja med att snacka med dom som balanserat och se vad dom säger.

Jävel
2 018 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Tack för tipset smile, jag får ringa honom imorn och höra. Är bara rädd att bli idiotförklarad tongue

Jävel
2 018 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Blev tyvärr att lämna in hela veven med koppling o allting. Synd de, för jag ville plocka ihop motorn sad

1 290 Inlägg
27 februari 2012
Plankpojk skrev:
Blev tyvärr att lämna in hela veven med koppling o allting. Synd de, för jag ville plocka ihop motorn sad

Ok, då har dom inte balanserat separat vilket är synd.

Jävel
2 018 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Exsicco skrev:
Plankpojk skrev:

Ok, då har dom inte balanserat separat vilket är synd.

Verkligen, nästa gång jag lämnar in något får jag påpeka att jag vill ha allting balanserat separat.
Men han sa att han inte fick i remskivan i maskinen, det kanske är där skon klämmer. Det vet jag ju inte.

Sök