2749
Sök

Klickar när jag vrider på nyckeln. Samt hög bensinförbrukning.

43 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Har fått ett drygt problem med gammcelican från 88:a.

När jag är påväg ut på ärenden varje morgon och har litesådär halvbrottom så vill bilen j"vlas.

Sätter mig i bilen och det enda som hörs när jag vrider på nyckeln är ett klickande, vrider jag nyckeln fram och tillbaka långsamt ett antal gånger (ca 20ggr) så hoppar den igång.
Det konstiga är ju också att det är endast på morgonen den vill klicka, resterande av dagen går den igång direkt utan att vrida nyckeln fram och tillbaka.

Har en reservbil och undrar vad det första jag ska byta är? solenoid/startmotor eller tändningslåset?

Ett annat problem har också dykt upp och det är att jag har en soppaförbrukning på dryga 1.1L milen och den brukade förrut snitta 0.7-0.8.

Motorn brukar låta väldigt konstigt dom första sekunderna man gör kallstart men låter senare normalt. Några förslag vad som kan spöka? Kan försöka fixa en video om ljudet då det låter förjävligt. inga bank eller dylikt utan nästan som den hostar.

/Patrik

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
27 februari 2012
Batteriet kanske som är på väg att ge sig, kolla hur gammalt det är. En cell kanske fryst sönder. Eller kan du prova att knacka på startmotorn med något. solenoiden kan kanske bråkar med dig.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

43 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tack för svar men har provat 2st batterier som varit fulladdad utan bättre resultat. Detta problem har varit sen det började bli minusgrader ute! sad

Jo, får prova knacka imorgonbitti då det är då den kommer jävlas! tongue
Senast redigerat av PrimoX88 (27 februari 2012)

188 Inlägg
27 februari 2012
testa att "kortsluta" startmotorn, alltså ta något med isolerat handtag och kortslut stora pluskabeln med lilla stiftet som styr tillslaget. är det inga fel där så sitter det nog i tändningslåset.

Var beredd på att det kan blixtra lite när du kör startmotorn på det viset, så du inte blir överraskad eller om du tycker det är otäckt så be någon som vill vara frivillig att göra det.

Sök