Sätta in 6.5" högtalare i dörrsidorna på en 9-3

Lycksen
11 februari 2007 · 101 Inlägg

Jag ska sätta in ett 6.5"-kit i min 9-3 ver 1 idag hade jag tänkt. 

Behöver man ta bort hela dörrsidorna när man ska göra det, eller räcker det med själva högtalargallret som sitter i dörren? Jag vill veta innan jag testar så att jag inte förstör något. Är det bara att benda(stavning) upp högtalargallret?
Just nu sitter det inga högtalare där.

ScottaN Medlem 5280
11 februari 2007 · 552 Inlägg

Bort med dörrsidorna. Sitter en skruv i handtaget. sen sitter det 2 st där man kan hålla i sig när det svänger lite smile
Sen får du ta bort den svarta listen som går över fönstret.
Sen får du ta en bred skrevmejsel eller nått annat smalt. Om du kollar vid den svarta listen på dörrsidorna så finns det små utjackningar. bara att bryta upp lite lätt så kommer dörrsidan sen.
Du Måste lyfta dörrsidan uppåt för det sitter en list mot fönstret som kan sitta rätt hårt. Bara att ta det försiktigt men lite volk skadar inte smile Lycka till smile

Lycksen
11 februari 2007 · 101 Inlägg

Tackar.. då får jag gå ut i kylan om ett tag och testa detta smile

Snygg bil föresten och du verkar ha samma 6.5"-kit som jag har köpt. wink

ScottaN Medlem 5280
11 februari 2007 · 552 Inlägg

Tackar smile Hehe ska du göra detta ute? Det är lite pill..
Det är ju svinkalt!

Lycksen
11 februari 2007 · 101 Inlägg

finns alltid kläder att ta på sig tongue Garaget är fullt av skit så kan inte vara där.

ScottaN Medlem 5280
11 februari 2007 · 552 Inlägg

Har du köpt nått mer ljud då?
Undrar om det sitter högtalarfästen där sen innan? Är ju inte jättebra att skriva det direkt i plåten.. Vart ska du sätta diskanterna?

Lycksen
11 februari 2007 · 101 Inlägg

Diskanterna ska jag ha upp i instrumentpanelen där 3.5" högtalarna sitter nu.

CarBear A + B = KUL
11 februari 2007 · 66 Inlägg

Jag tog inte bort den svarta listen under fönstret när jag tog av mina dörrsidor... Behövdes inte. Men man måste även trycka in en spärr-mojäng vid dörrens kortsida. (man lossar den genom att trycka en syl eller nåt annat litet, i mitten på den.)

Högtalargallret sitter fast från insidan, så det kan du som sagt inte alls bända loss. (jo, det går, men inte att fästa då igen) smile

Hoppas att det sitter fördragna kablar till dörrarna på din bil, det gjorde det inte på min NG900. Det gör det lite svårare, men efter lite pill går ju allt att fixa.

Lycka till med ljudbygget!
Jag lovar... det blir MYCKET bättre ljud med dörrhögtalare, så det är värt besväret 10 ggr om!
/CarBear

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
gurenius
11 februari 2007 · 1 631 Inlägg

ScottaN skrev:
Har du köpt nått mer ljud då?
Undrar om det sitter högtalarfästen där sen innan? Är ju inte jättebra att skriva det direkt i plåten.. Vart ska du sätta diskanterna?

Sitter fantastiska gängor till en baffel. Bara att tacka och ta emot! :-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lycksen
16 februari 2007 · 101 Inlägg

Måste man ta bort den svarta plastbiten som sitter precis innanför backspeglen? Har skruvat bort en del skruvar men dörrsidan vill inte lossna... sad

gurenius
16 februari 2007 · 1 631 Inlägg

Ja, det sitter en skruv där bakom. När du lossat den så kan du ta bort det silvriga handtaget för att öppna dörren.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lycksen
16 februari 2007 · 101 Inlägg

Den har jag lossat. Det silvriga handtaget är löst. Har tagit bort fönsterlisten(jag vet att man inte behövde det men gjorde det ändå.), spärren som är längst ut på dörrsidan. 2 st skruvar under handtaget man håller i sig i när man svänger och 3 skruvar undertill på dörren. Vad mer? Eller var ska man slita och dra?

gurenius
16 februari 2007 · 1 631 Inlägg

OK, då verkar det som du tagit alla. Nu sitter den fast med ett antal plastclips, så det är till att dra försiktigt. Börja längst ner, så långt bak som möjligt. Dra så du får en springa på ca 2 cm så ser du var clipsen sitter.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Lycksen
16 februari 2007 · 101 Inlägg

Nu fick jag bort dörrsidan, men såg att det inte fanns nånstans att fästa högtalaren sad Var hittar man en sånn "3-kant" som man fäster högtalaren i? Nån som har tillsalu kanske?

Sen såg jag att det var framdraget högtalarkabel dit, men var börjar den kabeln? Precis vid handsfacket eller?

gurenius
16 februari 2007 · 1 631 Inlägg

Du gör en egen baffel i tex MDF. Så stabilt som möjligt.

Högtalarkabeln hittar du troligtvis där originalsteget ska sitta, till vänster om passsagerarens fötter på mittkonsollen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang