Ställa in ljud.

7th
7 oktober 2005 · 8 Inlägg

Jag har ett problem.
Jag är lite novice vad det gäller billjud så jag tänkte att några av er...veteraner kanske kan hjälpa smile

Jag har "nyligen" kopplat ihop ljud i min bil, 2x5" instrumentpanel, 2x 6x9" hatthylla + 2x10" slutenbaslåda och slutsteg.
Allt detta är av märket GAS.
Jag har baslådan kopplad till slutsteget och kör resten direkt i CDn för att få mindre fördelning av slutstegets kapacitet.

Och nu undrar jag, jag har spelat in baslådan, och nu försöker jag få ett schysst ljud i bilen, vilket är lite svårt, eftersom jag spelar olika typer av musik, ex. Spelar en låt med tyngre och grövre bas såsom MDSmusik och byter sedan till en vanlig trancelåt, så har jag ställt in basen efter MDSlåten blir den alldeles för tung för "vanlig" musik, eftersom den typen av musik inte har så pass många olika basljud.

Kort sagt, något tips på hur man kan ställa in ljudet och få det att låta någolunda bra?
Jag har provat mig fram, men finner ändå inte den optimala piskbasen som man tycker 2x10" borde kunna ge.

Sen undrar jag även vad ni har för förslag hur man ska ha baslådan, för tillfället är basarna riktade bakåt i bilen.

Theo
7 oktober 2005 · 859 Inlägg

Vad är det för bil? Vad har du för grejjer? Skriv gärna mer exakt, för "gasgrejjer" kan ju vara väldigt olika.

En del av problemet tror jag ligger i att du inte har ett speciellt kraftigt framsystem. Trancemusik som du verkar gilla, kräver otroligt mycket av dina grejjer och har mycket bas ända upp till ungefär 100-120hz, där också "snärten" ligger. Skulle du köra 5,25orna med slutsteg och montera dem stadigt och tätt så tror jag dom skulle möta upp dina dubbla 10or (som är relativt mycket bas att möta upp) mycket bättre, och du kommer uppleva basen som mycket bättre.

Testa dela basen vid ca. 70-80hz. Framsystemet kan du troligen inte dela med din cd spelare, annars skulle jag låtit det spela ner till ca. 60hz.

6x9orna vet jag inte vad jag skall säga om. Själv skulle jag inte ens kopplat in dem.

Hoppas det ska hjälpa något. MVH Theo

7th
7 oktober 2005 · 8 Inlägg

Opel Kadett -85

6x9" =  GAS Alpha 6924
5,25"    =  GAS Alpha 524
Basar = GAS Sub 210
Slutsteg = GAS Alpha X4

Jag hade hällre länkat till BRL men det gick inge vidare.

Som sagt så är jag ganska dålig på billjud så det du beskrev sade mig inte sååå mycket, men gav mig en hint iaf.
Visserligen kräver jag inte så otroligt mycket av ljudet, det sitter i en gammal bil och är inget tävlingsljud precis, men bara tänkte om det fanns något jag kunde tänka på för att försöka få det så bra som möjligt.

Anledningen till att 6x9" sitter där är för att jag köpte dem och 5,25"orna först, och baslådan + slutsteg efteråt.

Theo
7 oktober 2005 · 859 Inlägg

Råd att tänka på... låt inte basarna spela så högt i frekvens. ställ dina Lågpassfilter (LP) på max 80-100hz. Börja Gaina lågt (känsligheten eller "volymen") för att sedan höja lite i taget.

Montera alla högtalare så stadigt det bara är möjligt...

MVH Theo

7th
7 oktober 2005 · 8 Inlägg

All right, ska prova det.

Tack för hjälpen smile

pwilhelm Hewi
7 oktober 2005 · 571 Inlägg

Det kan också vara så att din baslåda inte spelar linjärt dvs den återger lågbas högre änn snärtbas eller vise versa.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
_Hebbe_
8 oktober 2005 · 1 Inlägg

Effekt är svaret, mera effekt!

Har du bryggkopplat steget?

Tycker att du har fel steg, eftersom du kör basarna på steget så borde du ha valt ett monoblock istället för ett 4-kanalssteg. Du för mycket bättre kontroll på basarna med ett monoblock, samt att ett monoblock är till för att spela enbart bas!

Senast redigerat av _Hebbe_ (8 oktober 2005)

Sharky
8 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Det finns inget som i sig säger att ett monoblock skulle ge bättre kontroll. Det hela är frågan om att tillräcklig dämpfaktor vilket även ett normalt "4ch" steg kan ha.

Och om man normalt lyssnar vi , låt oss säga, 5W nominellt och vill ha tajt bas där, då spelar det ingen roll om man har ett 10kW slutsteg eller ett 100W steg.

Och inget steg i världen kan hjälpa om basen kontra lådan är felanpassade i förhållande till varandra.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
7th
8 oktober 2005 · 8 Inlägg

Hm, okej.

Anledningen till att jag har det steget till den baslådan är att jag köpte paket, baslåda + slutsteget, så jag hade inte en tanke på att det inte borde vara passande för varandra.

Ok, som sagt, jag är inte speciellt great på billjud och att koppla, visserligen är det väl ganska enkelt om inte annat att läsa sig till det, men när jag skulle bryggkoppla så fick jag det ändå inte att gå ihop i mitt huvud.

Jag sätter ena högtalarkabeln från ena basen på (+) på exempelvis Ch1 och den andra på (-) på Ch2, right?
Men detta går inte ihop för mig eftersom jag då har använt alla 4 kanaler, och jag har bara 2 uttag på lågnivåkabeln, och detta kan ju inte stämma då?

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men det är nog därför jag vände mig hit från första början smile

pwilhelm Hewi
8 oktober 2005 · 571 Inlägg

Du måste väl ha 4st RCA ingångar på steget? Om du bara har en lågnivåkabel från cd:n så måste du ha 2st Y-adaptrar så att du kan ansluta alla fyra kanalerna eller brygga steget till 2-kanaler.Dvs alla fyra RCA ingångarna måste ha signal annars kan du bara köra steget i 2-kanal stereo eller 1 kanal mono.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang