3555
Sök

Volvo 244 varnar för trasig lampa i instrumentet trots hela lampor, hur får man de att fungera felfritt?

320 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
hej. min 244 från 1980 varnar för trasig lampa hela tiden fast alla lampor är hela.
de är exta bromsljus inkopplade men de ska väll inte påverka?

ska de vara 4 watts lampor i nummerplåtsbelysningen?
de andra lamporna är på 5watt och eller 21watt som de ska vara?

jag är ingen expert men det ser inte ut att vara 100% originalkopplat i baklamporna. men de är nog bara jord som är kopplat "enkelt"?

funderar på att rycka bort lampan i instrumentet men tänkte ge de en chans. man vill ju helst att de ska fungera...
Senast redigerat av Frrla (29 februari 2012)

Bmw Ownz

21 761 Inlägg
29 februari 2012
#2
Om man tex har olika fabrikat på lampor som sitter "parvis" (dvs höger och vänster bakljus eller liknande) så kan glödtrådsvakten indikera ett fel pga att resistansen i lamporna kan skilja sig litegrann, men om det är minsta dålig kontakt på någon lampa så kan vakten indikera fel även då.

Man kan säga att glödtrådsvakten hos 240/740 (kanske 940?) verkar leva sitt eget liv ibland, men samtidigt blir det faktiskt ganska ofta dålig kontakt i diverse lamphållare och anslutningskontakter. Bakljusen på min 240 är exempel på sånt, jag får ibland "knacka till" lite lätt på någon baklykta eftersom en lampa tillfälligt kan ha slutat lysa. smile

Vilken effekt det ska vara på lamporna till nummerplåtbelysningen för din årsmodell är jag inte säker på, men enligt ett elschema till 85 och framåt så ska det vara 5 W.

320 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Om man tex har olika fabrikat på lampor som sitter "parvis" (dvs höger och vänster bakljus eller liknande) så kan glödtrådsvakten indikera ett fel pga att resistansen i lamporna kan skilja sig litegrann, men om det är minsta dålig kontakt på någon lampa så kan vakten indikera fel även då.

Man kan säga att glödtrådsvakten hos 240/740 (kanske 940?) verkar leva sitt eget liv ibland, men samtidigt blir det faktiskt ganska ofta dålig kontakt i diverse lamphållare och anslutningskontakter. Bakljusen på min 240 är exempel på sånt, jag får ibland "knacka till" lite lätt på någon baklykta eftersom en lampa tillfälligt kan ha slutat lysa. smile

Vilken effekt det ska vara på lamporna till nummerplåtbelysningen för din årsmodell är jag inte säker på, men enligt ett elschema till 85 och framåt så ska det vara 5 W.

okej. tackar för svar!
jag fick börja med att skrapa och göra rent baklamporna så de skulle bli bra kontakt överallt. innan slockna de och tändes som de ville eller dimmade.
sitter faktiskt en annan lampa i en hållare. ska prova byta ut den till samma som de andra då. även fast de har samma watt.

Bmw Ownz

Elektriker
718 Inlägg
1 mars 2012
#4
Kan ju va så enkelt att du blandat ihop nån lampa?smile Gjort det själv nämligen på min gamla 740, råkade på nå vis peta dit lampor med olika Watt. Blir lite huvudkli då man nybytt lampor och det ändå varnar:P

Har för mig det var sommardag och svårt å se ljusskillnad också, men så kan det gå iaf;)

Drönirettab, du som är proffs, om vi snackar 240/740 hur är det uppdelat med "lamplarmsystemet"? Mäter den lampa för lampa eller är det indelat fram å bak elelr hur funkar det på ett ungefär? Mest ba nyfiken:P

Som att kasta vatten i sjön.

241 Inlägg
1 mars 2012
#5
glödtrådsvakt--en gammal och en ny lampa eller så enkelt att det är olika märke på lamporna sämre kontakt oxid
Senast redigerat av volyota (1 mars 2012)

21 761 Inlägg
1 mars 2012
#6
monno skrev:
om vi snackar 240/740 hur är det uppdelat med "lamplarmsystemet"? Mäter den lampa för lampa eller är det indelat fram å bak elelr hur funkar det på ett ungefär? Mest ba nyfiken:P

Jag gissar att den "jämför" skillnaden i spänningsfall/strömförbrukning mellan höger och vänster lampa i varje krets, men jag har inte kollat upp exakt hur en sån där pryl är gjord. Har för mig att det finns några drosslar inuti vakten iaf, men mer vet jag inte. smile

320 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
monno skrev:
om vi snackar 240/740 hur är det uppdelat med "lamplarmsystemet"? Mäter den lampa för lampa eller är det indelat fram å bak elelr hur funkar det på ett ungefär? Mest ba nyfiken:P

Jag gissar att den "jämför" skillnaden i spänningsfall/strömförbrukning mellan höger och vänster lampa i varje krets, men jag har inte kollat upp exakt hur en sån där pryl är gjord. Har för mig att det finns några drosslar inuti vakten iaf, men mer vet jag inte. smile

ja har bytt den konstiga lampan bak men ingen förbättring så jag köpte en till å satt på andra sidan. ingen skillnad där heller.
har möblerat lite fram och tillbaka utan skillnad....

kan man tex ta bort alla lampor bak så märker vakten inget?
eller fram. kan man ta bort båda 5-21 watts lamporna där? eller kommer den automatiskt varna för lamporna då också?
Senast redigerat av Frrla (4 mars 2012)

Bmw Ownz


Sök