3880
Sök

Beräkning av volym vid portad låda(räkna bort port/element?)

499 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
Halloj allesammans..

Har nu suttit i några dagar och försökt sätta mig in i detta med portade lådor efter att ha införskaffat mig ett par Gas Silver 10"
Enligt GAS/BRL så skall elementen ha cirka 28L/st vid portning och en port på 3" diameter och 7" längd per element, so far so good.
Mitt krux är lådans volym, säg att min låda är 28L när den är tom, alltså varken rör eller element monterat.
Skall jag då räkna bort elementets volym(har hört 2L för 10", stämmer detta?) samt porten?
Ska jag se porten som en solid cylinder när jag räknar på den eller se den som ett rör?

Om man anser porten en 'cylinder' så har den en volym på 7.5L plus elementet på 2L, då är lådan helt plötsligt 9.5 liter för liten om man monterat hela portan inuti lådan?
Om jag istället anser porten ett rör så blir det nåt i stil med 0.5L+2L, ganska ordentlig skillnad.. neutral

Helt enkelt, vad är det jag ska räkna bort? smile

Om jag har missat någon information som är viktig för ett bra svar så säg till! wink

565 Inlägg
24 februari 2012
Du ska lägga till volym för porten och elementet, beroende lite på om tillverkaren har angivit netto eller brutto volym. Räkna porten som solid cylinder. En bra idé om du inte redan har gjort det är att läsa bilstereo i praktiken, drkrupp.se/hifi där det står mycket som är läsvärt!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

499 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tack för hjälpen och länktipset! smile
Senast redigerat av Bonehead (27 februari 2012)

3 187 Inlägg
27 februari 2012
Bonehead skrev:
Halloj allesammans..

Har nu suttit i några dagar och försökt sätta mig in i detta med portade lådor efter att ha införskaffat mig ett par Gas Silver 10"
Enligt GAS/BRL så skall elementen ha cirka 28L/st vid portning och en port på 3" diameter och 7" längd per element, so far so good.
Mitt krux är lådans volym, säg att min låda är 28L när den är tom, alltså varken rör eller element monterat.
Skall jag då räkna bort elementets volym(har hört 2L för 10", stämmer detta?) samt porten?
Ska jag se porten som en solid cylinder när jag räknar på den eller se den som ett rör?

Om man anser porten en 'cylinder' så har den en volym på 7.5L plus elementet på 2L, då är lådan helt plötsligt 9.5 liter för liten om man monterat hela portan inuti lådan?
Om jag istället anser porten ett rör så blir det nåt i stil med 0.5L+2L, ganska ordentlig skillnad.. neutral

Helt enkelt, vad är det jag ska räkna bort? smile

Om jag har missat någon information som är viktig för ett bra svar så säg till! wink

hur har du fått ut den summan? porten tar inte upp några 7,5 liter snarare 1 liter.

att basen tar upp ca 2 liter stämmer bra.

499 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
...Det är en utmärkt fråga...

3" = 0.762dm
7" = 1.778dm
pi * (0.381^2) = 0.456036731
0.456036731 * 1.778 = 0.810833308L
Så cirka 0.81 liter för porten
Lagom stor tankevurpa vid första försöket. big_smile

Skall man vara petig så "försvinner" väl 22mm av porten där den går igenom spånskivan, så cirka 0.71L kommer tas upp inuti baslådan. smile

Kniffarn
27 februari 2012
Lillalilja skrev:
Du ska lägga till volym för porten och elementet, beroende lite på om tillverkaren har angivit netto eller brutto volym. Räkna porten som solid cylinder. En bra idé om du inte redan har gjort det är att läsa bilstereo i praktiken, drkrupp.se/hifi där det står mycket som är läsvärt!

Vart kan man läsa bilstereo i praktiken numera? vet jag skummade igenom den på http://www.bilstereoipraktiken.se men denna verkar ha lagt ner nu? sad

565 Inlägg
27 februari 2012
Kniffarn skrev:
Lillalilja skrev:

Vart kan man läsa bilstereo i praktiken numera? vet jag skummade igenom den på http://www.bilstereoipraktiken.se men denna verkar ha lagt ner nu? sad

Precis, den finns bara på internet just nu. De slutade ju trycka den av någon anledning så det är riktigt synd, men man kan väl om inte annat skriva ut den

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

499 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Tänkte lyfta upp den här tråden igen då jag inte riktigt blir klok på hur det är tänkt.
Drog specsen från GAS manualen i WinISD och kurvan ser ganska krokig ut, vill man inte ha en planare kurva för allt-i-allo musik?
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-832d224c1e03ca53001a1d5c0649cc45_large.jpg

Om jag låter WinISD räkna själv så får jag en låda på cirka 28L men istället avstämd betydligt lägre, cirka 25hz.
Men har för mig att man inte ska stämma av lägre än elementets egen FS p.g.a effekttåligheten?

Tacksam om någon med lite erfarenhet kan säga om det verkar vettigt eller helt åt skogen smile

Edit:
Specsen är då:
3" dia 7" lång port
28L låda avstämd till 45Hz
Basens specifikationer är:
Fs     28
Qts     0,463
Qms     5,374
Qes     0,506
Vas     1,770
Xmax (tum) 0,245
Re     1,8
Pe     400W/800W
Sens 88
Senast redigerat av Bonehead (4 mars 2012)

21 761 Inlägg
4 mars 2012
45 Hz avstämning ger nog inte "allround", däremot om du stämmer av till en liten bit under 40 Hz så får kurvan lite "mjukare" topp som i en bilkupe kan låta "allround". Om lådan byggs 28 liter så kan själva röret göras 21 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Nettovolymen hamnar nog runt 24 liter i så fall. smile

499 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Då provar jag det, tack så mycket! smile
Kom dock upp ytterligare en fråga, känns som ett otroligt djupt ämne det här med baslådor.
Satt och kollade på MDS hemsida och dom verkar särskilja på "basport" och "aeroport", är det bara aeroporten som räknas som 4cm rörlängd eller vad är skillnaden på dom?
Om det är skillnad, vilken sort har du räknat med?

Ursäktar om det blir många frågor men jag har det lite svårt att lägga ihop 1+1 med all information jag läst smile

21 761 Inlägg
5 mars 2012
Basport innebär någon form av tratt som ska sitta i änden/ändarna på röret. Aeroport är en typ av basport och själva namnet är patenterat (ska stavas med stort "A"), men det har även blivit ganska vanligt att folk säger "aeroport" när man menar någon form av tratt. Det är möjligt att även röret ingår i "Aeroport", men det vet jag inte säkert.

Basportar rent generellt brukar räknas som 4 cm rörlängd, om inte tillverkaren har angett annat i produktbeskrivningen. Tex DLS anger andra siffror för sina basportar. Om alla Aeroportar, dvs 3"-6", ska räknas som 4 cm eller om det är olika för varje storlek vet jag inte. Jag personligen brukar räkna 4 cm för 6" trattar och sedan minska med 1 cm för varje storlek nedåt, men det är jag det. smile

Sök