Koppla kablar från dörrsida till stereo (saab 9000)

gabbisen93
11 mars 2012 · 2 Inlägg

Hej, jag har byggt egna högtalare till min saab 9000 och har nu problem med hur man smidigast kan koppla kablarna från högtalarna till stereon. ska man göra hål på smidiga gömda ställen eller ska man använda hål som redan finns? neutral

Funkiee Saab älskare!
11 mars 2012 · 4 597 Inlägg

om högtalaren sitter i dörren så är det ju bara bra kablarna igenom kabeltunneln från dörren till karossen, där alla kablar från dörren går.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
wolw
11 mars 2012 · 108 Inlägg

Vet ej hur SAAB 9000 är men med dragtråd och silikonspray så brukar det mesta fixa sig.
Transparent högtalarkabel brukar vara lite klibbig (hög friktion), sprutar man på silikonspray glider den lätt igenom och man riskerar inte att skava av isoleringen på andra kablar om man drar för snabbt.

Peter smile

Denzig
11 mars 2012 · 248 Inlägg

gör inga egna hål!
dra kablarna genom det där svarta gummi dragspelet som sitter mellan dörren och karossen smile

TT-Avant
11 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Dock skulle JAG inte använda silikonspray. Tycker kanske inte silikon och bilar hör ihop, om det inte handlar om silikonslangar då. Bättre använda bromsskive rengöring/sprit på kabeln. Ej skadligt för bilen och dunstar helt av sig själv. ;-)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Denzig
11 mars 2012 · 248 Inlägg

TT-Avant skrev:
Bättre använda bromsskive rengöring/sprit på kabeln. Ej skadligt för bilen och dunstar helt av sig själv. ;-)

vet inte om trådskaparen vill rengöra kabeln eller skapa glid. men att smeta ner kablarna med en massa geggig wd-40 låter lite overkill. brukar ju räcka med att man tar en svetstråd  och tejpar fast i kabeln. samtidigt som man styr genom pinnen genom önskat hål.
fast bromsskive rengöring som glid? dunstar det inte lite väl fort? smile

Lonefox Bad music kills good sound
12 mars 2012 · 7 241 Inlägg

Har inte 9000 kontakter i nedre A-stolparna?
Det är det iaf på den som en kompis håller på att jobba med här hos mig...
Då blir det lite svårt att dra genom gummit eftersom man måste gå via kontakten.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TT-Avant
12 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Denzig skrev:

TT-Avant skrev:
Bättre använda bromsskive rengöring/sprit på kabeln. Ej skadligt för bilen och dunstar helt av sig själv. ;-)

vet inte om trådskaparen vill rengöra kabeln eller skapa glid. men att smeta ner kablarna med en massa geggig wd-40 låter lite overkill. brukar ju räcka med att man tar en svetstråd  och tejpar fast i kabeln. samtidigt som man styr genom pinnen genom önskat hål.
fast bromsskive rengöring som glid? dunstar det inte lite väl fort? smile

WD40 skrev jag väl ändå inget om? Men sprit funkar kalas, då jag använder detta nästan dagligen vid kabeldragning så vet jag att det funkar oxå ;-)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang