5255
Sök

Val mellan koaxial och kitsystem

542 Inlägg
12 februari 2007
Trådstartare
Ska byta högtalarna i bilen, har nu 4" koaxialer. Problemet är att de sitter så långt ner i instrumentbrädan, nästan i knähöjd. Har tyvärr inga högtalare i dörrarna och vill inte börja bygga om.

Ska jag satsa på bättre koaxialer eller byta mot ett kitsystem. Det dåliga är att om man ska satsa på kitet är att diskanterna hamnar så långt ifrån högtalarna.

Har ni några idéer om hur jag ska göra?

410 Inlägg
12 februari 2007
detta med att diskanterna hamnar långt ifrån högtalaren ska du väll inte bry dig om tongue  de påverkar inte negativt, om du vill få en bättre ljudbild så ska du absolut satsa på ett kittsystem för då kan du *Rikta* diskanten mot lyssnaren så du får ett bättre ljud. hoppas min förklaring hjälpte

Copyright @ Rybbs Production

1 231 Inlägg
13 februari 2007
precis ... vill du ha ett bättre ljud så ska du köra på ett kitsystem .... smile
och koaxer kan du ha där bak om du vill...smile

542 Inlägg
13 februari 2007
Trådstartare
Har ett par 6x9or i hatthyllan, som jag låter sitta kvar. Plus att ska slänga in en baslåda i skuffen.

10 287 Inlägg
13 februari 2007
Jo det gör det så in i helsike....

Det finns anledning till att alla high end högtalare har diskanter och mellanregister nära varandra. Det är inte en slump. Ofta sätts till och med elementen så att du har talspolarna i exakt samma plan för att få exakt samma distans till örat från mid respektive diskant.

/Göran

hanomag skrev:
detta med att diskanterna hamnar långt ifrån högtalaren ska du väll inte bry dig om tongue  de påverkar inte negativt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

542 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
Så hur ska jag göra?
Har ingen lust att börja modifiera inredningen. Det är alltså bäst att köra på koaxialer till trots att det bara är 4".

1 785 Inlägg
19 februari 2007
lmoberg skrev:
Ska byta högtalarna i bilen, har nu 4" koaxialer. Problemet är att de sitter så långt ner i instrumentbrädan, nästan i knähöjd. Har tyvärr inga högtalare i dörrarna och vill inte börja bygga om.

Ska jag satsa på bättre koaxialer eller byta mot ett kitsystem. Det dåliga är att om man ska satsa på kitet är att diskanterna hamnar så långt ifrån högtalarna.

Har ni några idéer om hur jag ska göra?

Vad har du för bil du ska motera högtalarna i?

Kitsystem är trevligare än koaxialer men frågan är ju hur du har tänkt montera? I dörr, instrumentpanel, eller kickpaneler?

Montera diskanet så nära mellanregister som möjligt!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

542 Inlägg
19 februari 2007
Trådstartare
Har en starlet -86. Om jag ska montera kit så hamnar diskanterna i instrumentbrädan och högtalarna i knähöjd.

Sök