7017
Sök

Kan man installera en bas såhär?

Dann3
19 februari 2007
Trådstartare
Inskaffat en ny 12" bas och så skall jag ha den i bagaget bland dem andra högtalarna men så undrar jag kan man bara skruva dit basen i bagaget så elementet på den hamnar uppåt och utan låda så jag har själva bagaget som en låda till den? Kommer det låta överhuvudtaget? Kan man ta sönder basen?

/danne

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
19 februari 2007
menar du att du ska ha basen utan nånting i bagaget?? det är absolut inget jag rekommenderar.. kan inte låta bra alls.. eller ska du sätta ner den i reservhjuls baljan??

10 287 Inlägg
19 februari 2007
Det är en riktigt usel lösning. Alla basar (förutom sällsynta sk open-air basar) behöver en uträknad låda för att fungera som dom ska.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Dann3
19 februari 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Det är en riktigt usel lösning. Alla basar (förutom sällsynta sk open-air basar) behöver en uträknad låda för att fungera som dom ska.

/Göran

Kan det inte bli ljud alls eller?

21 761 Inlägg
19 februari 2007
Visst blir det ljud, men basen kommer bla att bottna lättare. Sedan kommer de andra högtalarna mest troligt att agera slavhögtalare när subban dunkar, med det menar jag att de andra högtalarkonerna kommer att röra sig mycket och låta illa fast de egentligen inte spelar bas.

När man har baselement i hatthyllan så bör det vara gjort för den typen av montering, alltså open air(som Sharky skrev).

När en högtalare sitter i en låda så hjälper luften i lådan till att hålla ordning på högtalarkonen, men när det inte finns någon låda så måste elementet helt själv försöka att styra konen och det är svårt. Elementet måste vara konstruerat för detta för att det ska funka någorlunda bra.

När jag gick i gymnasiet, slutet av 80-talet, så var det inte tal om att göra lådor. Man slängde in diverse basar i hatthyllan och trodde att det skulle låta bra, men det gjorde det inte så ofta. Cerwin Vega hade några basar som kunde sättas i hatthyllan minns jag, men jämfört med att ha låda så lät det inte så imponerande.

Sök