4126
Sök

Vanligt fel på larm? SAAB 9-5

118 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Hejsan!! Jag har ett fel på min SAAB. Det är nämligen som så att när jag ska låsa min kära så tjuter den varje gång man trycker på LOCK knappen, det är en halv sekunds tjut som låter som larmet på bilen, det låter tjuut tjuut sen tutar den och visar att bilen är låst och det är ju som det  skall men den ska inte tjuta. Dessutom kan larmet helt utan anledning gå igång när man väl låst den, jag har läst igenom internet på just detta fel och många tror att det har och göra med att larmsirenens batteri sjunger på sin sista vers. Kan tjutet när man låser bilen också ha och göra med detta är då min fråga?

Tackar i förhand för svar!!!!

HA DE
Senast redigerat av funkyp (17 januari 2012)

331 Inlägg
17 januari 2012
Står det nåt i siden om " Service larm"?
Ganska vanligt på 9-5 att batteriet tar slut...

118 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Ja det gör det, men jag har aldrig hört att den ska tjuta när man låser den om batteriet är slut, btw vet du ungefär hur mycket det kostar att byta batteriet. Tack så hemskt mycket för svaret, uppskattas verkligen:D

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
18 januari 2012
funkyp skrev:
Ja det gör det, men jag har aldrig hört att den ska tjuta när man låser den om batteriet är slut, btw vet du ungefär hur mycket det kostar att byta batteriet. Tack så hemskt mycket för svaret, uppskattas verkligen:D

Lämnar du in så byter dom hela sirenen och den kostar drygt 3000-spänn + kostnaden för bytet. Batteriet kan man byta själv med lite meck men det blir ofta samma fel igen efter ett tag.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 271 Inlägg
18 januari 2012
kan va så att de är glapp i någon givar med. vilket gör att bilen varnar för att någon dörr eller liknade inte är stäng. om de är så att batteriet är slut så är de dyrt som sagt många gånger så plockas bara sirenen bort. så bara ljusset finns kvar

118 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Ok, då förstår jag. Men finns det någon billigare än SAAB som kan felsöka stöldlarmet?smile

331 Inlägg
28 januari 2012
Man använder sig ju med tech2 för felsöka... Är 99% säker på att den bara kommer säga "batterispänning för låg i sirenen.. Du kan ju testa byta batteriet i sirenen smile

118 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Okej. Bockar och bugar för all hjälp:D

331 Inlägg
31 januari 2012
Inga problem smile Sirenen sitter förövrigt i vänster hjulhus( mellan vä blinkers och däck smile

118 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Nu har jag haft tid att undersäka larmet lite. Jag kollade först om dörrkontakterna fungerade korrekt genom att hålla in dem samt låsa bilen och sedan släppa, larmet gick igång på alla 4 kontakter. Sedermera gjorde jag samma sak på motorhuvs kontakten och larmet gick, jag testade även glaskross sensorn med en nyckelknippa och den fungerade. Dock vet jag inte hur jag ska kunna testa bagageluckans kontakt, vet någon hur man lättast gör det?
Anledningen till att jag har testat alla kontakter är för att försäkra mig om att det inte är dem och att det troligast är just sirenens batteri.

331 Inlägg
19 mars 2012
Du kan testa byta batteriet i sirenen annars bara;) Det "går" inte om man frågar på saab men är man lite händig så går det har ja hört från en av reservdelskillarna på saab smile En ny siren kostar ju några 1000 så varför inte bara testa först big_smile

118 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Absolut,m jag hade väl tänkt testa det efter att jag undersökt kontakterna, men vissa säger att byta batterier bara är en temporär lösning då felet brukar återkomma efter ca 6 mån. Stämmer detta?
Tänkte bara kolla, vet du hur man kan undersöka bagageluckans kontakt?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 mars 2012
det är väldigt olika, funkar oftast bra för de flesta då SP levererar nya OE delar.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 6c48d476be

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=200000

Dock funkar inte bilderna!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 mars 2012
Herre j-lar vad är det för rishög du har köpt ??   XD

Som alla andra har sagt så är det batterierna som måste bytas, kan du bara löda så är det inga problem.

Dock så har jag hört att man *inte* ska använda speedparts batterier då dom inte är riktigt likadana som originalen och kan ge samma fel efter ett tag igen. Det var istället något batteri på elfa som rekommenderades som stämmde bättre med specifikationerna på originalbatterierna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök