Pipande ljud i högtalare.

jocki_
13 mars 2012 · 124 Inlägg

Mitt första slutsteg är ett ground zero 1.1200DX class D steg och det andra är ett lite gammlare 2 kanals steg som jag använder till mina 3 vägs högtalare i fram dörrarna. jag har bara 1 lågnivå utgång från min jvc spelare så jag använder class D stegets lågnivå utgång vidare till det andra steget (class D steget har en lågnivås ingång och en utgång).

När jag hade kopplat i det andra steget så att det använde class D stegets lågnivå fick jag ett pipande ljud i framhögtalarna och när jag vred av tändningen slog det hårt i basen en gång. jag har provat båda stegen skillt utan problem förutom att det fortfarande slår i basen när man lägger av tändningen. jag provade även koppla lös jvc spelaren men samma problem.

så rca kablarna kan inte få störningar eftersom jag har provat stegen skillt utan problem. class D slutsteget är jordat i bältesinfästningen som blivit slipat plåtrent och  det andra slutsteget är jordat nära bältesinfästningen där jag slipat plåtrent och borrat hål och lagt en stor bult med mutter från andra sidan. har även gjort the big three.

Senast redigerat av jocki_ (14 mars 2012)

jocki_
14 mars 2012 · 124 Inlägg

jocki_ skrev:
Mitt första slutsteg är ett ground zero 1.1200DX class D steg och det andra är ett lite gammlare 2 kanals steg som jag använder till mina 3 vägs högtalare i fram dörrarna. jag har bara 1 lågnivå utgång från min jvc spelare så jag använder class D stegets lågnivå utgång vidare till det andra steget (class D steget har en lågnivås ingång och en utgång).

När jag hade kopplat i det andra steget så att det använde class D stegets lågnivå fick jag ett pipande ljud i framhögtalarna och när jag vred av tändningen slog det hårt i basen en gång. jag har provat båda stegen skillt utan problem förutom att det fortfarande slår i basen när man lägger av tändningen. jag provade även koppla lös jvc spelaren men samma problem.

så rca kablarna kan inte få störningar eftersom jag har provat stegen skillt utan problem. class D slutsteget är jordat i bältesinfästningen som blivit slipat plåtrent och  det andra slutsteget är jordat nära bältesinfästningen där jag slipat plåtrent och borrat hål och lagt en stor bult med mutter från andra sidan. har även gjort the big three.

någon? smile

BengtK
14 mars 2012 · 280 Inlägg

Sätt in ett fördelningsblock till jordkablarna så bägge stegen får samma jordpunkt. Olika jordpunkter kan ge alla möjliga olika störningar.

jocki_
14 mars 2012 · 124 Inlägg

BengtK skrev:
Sätt in ett fördelningsblock till jordkablarna så bägge stegen får samma jordpunkt. Olika jordpunkter kan ge alla möjliga olika störningar.

aha okej, ska prova smile

FL3JM Inga konstigheter
14 mars 2012 · 2 064 Inlägg

PAC tar bort generatorpip hur bra som helst:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=S … &gbr=1

Tänk på att du behöver två såna, en för främre höger vänster och en för bakre höger vänster.

jocki_
14 mars 2012 · 124 Inlägg

FL3JM skrev:
PAC tar bort generatorpip hur bra som helst:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=S … &gbr=1

Tänk på att du behöver två såna, en för främre höger vänster och en för bakre höger vänster.

men kan de va generatorpip om det pipar när inte ens bilen är igång?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 mars 2012 · 8 744 Inlägg

FL3JM skrev:
PAC tar bort generatorpip hur bra som helst:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=S … &gbr=1

Tänk på att du behöver två såna, en för främre höger vänster och en för bakre höger vänster.

Förstör signalen också. Har själv testat en sån lösning förut när jag hade typ generatorvin och då lever jag hellre med generatorvinet faktist. Sen så ska inte såna där saker behövas, gör man rätt så får man inte generatorvin/störningar (om man inte har en BMW, *blik* *blink* Hewi wink ).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jocki_
14 mars 2012 · 124 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

FL3JM skrev:
PAC tar bort generatorpip hur bra som helst:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=S … &gbr=1

Tänk på att du behöver två såna, en för främre höger vänster och en för bakre höger vänster.

Förstör signalen också. Har själv testat en sån lösning förut när jag hade typ generatorvin och då lever jag hellre med generatorvinet faktist. Sen så ska inte såna där saker behövas, gör man rätt så får man inte generatorvin/störningar (om man inte har en BMW, *blik* *blink* Hewi wink ).

exakt, bättre att faktist åtgärda problemet. men vad tror du problemet kan va?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 mars 2012 · 8 744 Inlägg

Det kan vara din huvudenhet som ger ploppljudet när du slår av, men för säkerhets skull så bör du se över jorden och köra samma till samtliga steg för att säkerställa att den inte är problemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
FL3JM Inga konstigheter
15 mars 2012 · 2 064 Inlägg

Har ni något test eller nått där det visas att signalen blir sämre?


PAC SNI-1

"I first tried the Raptor GL15 because it was cheaper. It got rid of the ground loop, but also flattened the sound. This one doesn't mess with the sound. I am using it in my Honda Element with a Pioneer AVIC Z2 going through a 750 watt Infinity amp with JL and Infinity speakers and sub. It works great for my set up."

eller:

http://www.amazon.com/review/R38ZBPYVSL … BPYVSLY2MK



Den BORDE inte försämra signalen, den jämför bara jorden med signalen i signalkablarna och tar bort differansen, jättesimpel krets. Kan tänka mig att billigare varianter bara kör ett högt ställt lågpassfilter som tar bort allt över en viss frekvens, då blir ljudet nog rätt sopigt kan jag tänka mig.

Lonefox Bad music kills good sound
15 mars 2012 · 7 241 Inlägg

Det HAR funnits avstörningskondensatorer att montera på generatorn (kan tänkas att jag har ngn sittandes på en generator ngnstans).

Men ploppande ljud när man sätter på resp stänger av anläggningen KAN vara att på och avslag av steg behöver fördröjas ngt....
Mer finns att läsa här:
http://n-core.se/index.php?option=com_c … ;Itemid=38
(Stort cred till Erik o Jonas som har satt ihop det och som FORTFARANDE håller sin gamla sida vid liv trots att de har fimpat företaget)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jocki_
15 mars 2012 · 124 Inlägg

ja visst kan det vara att störningsfiltret fungerar, men det är ju något som är fel om det kommer störningar endå.. har provat använda samma jord, ström, bytt uppväcknings kabeln och bytt rca kabel samma pip ljud. det kommer ljud från både bas och framhögtalarna men pipet är i bakgrunden ändå. känns som jag provat med allt :S kan det vara något fel på ground zero stegets lågnivå utgång? det står i manualen att utgången är meningen till andra "fullrange" slutsteg. går det att koppla från ett class D steg till ett class ab, b eller nu vad det är för steg?

TT-Avant
15 mars 2012 · 6 851 Inlägg

Har du testat att enbart splitta dina kablar med Y splitt?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jocki_
21 mars 2012 · 124 Inlägg

TT-Avant skrev:
Har du testat att enbart splitta dina kablar med Y splitt?

splitta? rigt i ena steget och left i andra elr?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang