4059
Sök

Köpråd - Chevrolet Caprice (1977-90) som 18-årsbil, eller era egna förslag?

345 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Hej!

I slutet av året kommer jag få äran att ta körkort. Då jag får tio gratis körlektioner av skolan tänkte jag då sälja min nuvarande övningskörningsbil och köpa mig en amerikansk vagn. Men för att försöka hålla det något sånär praktiskt och billigt tänkte jag köpa en Chevrolet Caprice av den "downsizade" generationen, 1977-1990. Far min har iofs berättat det mesta om Caprice och dess för/nackdelar, men ingen kan allt. Jag tänkte om ni medlemmar på garaget har egna erfarenheter, tips eller råd gällande GM's fullsizebilar 77-90, huvudsakligen Chevrolet. Uppgifter om försäkrning och skatt är välkommna. smile

Hur pass vanlig är Caprice utan vinyltak i Sverige? Tendensen att rosta under vinyltaket avskrämmer lite, men jag får intrycket av att de flesta Caprice i Sverige har vinyltak. Sedan om någon av er har erfarenhet av både Caprice med throttlebody injection (1989-90) och förgasare och vad av dom ni föredrar/tycker är bäst.

Alla tips är välkommna! smile
Senast redigerat av Tynnerstroem (5 april 2011)

Forummoderator
18 518 Inlägg
3 april 2011
En gammal Caprice där borta är väl vad en Gammal 740 är för oss. Fungerar bra. Insprut är väl att rekommendera. Kul att du vill ha en gammal jänke! En gammal 300M som min kan rek. då de aldrig krånglat för mig. Haft flera. Billiga är de dessutom. Framhjulsdrift dock. Finns en i närheten som rullat 33000 mil. Bara bytt bromsar och servat.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
Rostar i dropplister & ramen över bakaxeln på tidiga årgångar. Annars är det väl jävligt basic, köp ingen söndersupen bara.
Bilar som gått på raggen har en tendens att vara fulla med fyllereparationer, speciellt i elsystemet. Köp en där allt elektriskt fungerar, det är det värt.
Annars finns ju typ allt att köpa över disk, det är ju en av världens mest sålda drivlinor så den kan ju liksom inte vara dålig big_smile
Jag har själv funderat på en sån som vinterbil, mycket ballare än 740.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

345 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
@Dieselsmurfen
Självklart vill jag åka USA-bil, är ju uppväxt sådan! big_smile
Tvivlar inte på att 300M är en bra bil, men den faller inte direkt mig i smaken (no offence man. smile). Framhjulsdrif är absolut inte ett problem för mig, tycker mycket om bilar som Buick Century och Oldsmobile Cutlass Ciera, tyvärr är dom ovanliga om man vill ha en fräsch.

@RD_87
Tänker köpa en helt osupen isåfall. Ölbilar undviker jag som pesten.
Att allting finns att köpa är en klar fördel yes, här kring Stockholm har vi ju Hansen Racing, Klintberg & Way mfl. så att få tag på delar tror jag är ett litet problem. Och nog för att dom är mycket ballare än Volvo 740, tusen gånger bekvämare också. wink

Flera tips välkomnas varmt, det måste vara flera som har erfarnhet med Caprice på garaget. smile
Senast redigerat av Tynnerstroem (3 april 2011)

345 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Ursäkta min dubbelpost, men är det ingen som har några fler förslag/uppgifter? smile

Jävel
2 018 Inlägg
5 april 2011
Hmm, vill inte vara den som är den liksom.. Men ja köpte min Volvo 960 för att åka bekvämt o me rak-6a (slippa åka 4a iaf.) Men de är liksom inge kul när de drar 1.4 liter milen o man åker ungefär 100 mil i veckan. Soppan kostar ändå 14 spänn. Låter kanske skit-tråkig. Men fundera över de iaf smile
Är själv 19 bast o vet att man vill ha en ball förstabil smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
Tynnerstroem skrev:
Ursäkta min dubbelpost, men är det ingen som har några fler förslag/uppgifter? smile

Finns inte sy mycket att säga? Dom lider ju inte av några allvarliga sjukdomar, allt finns att köpa & du kan få hur mycket effekt som helst om du gillar att gasa (och tanka).

Min kusin hade en Electra -81 en kortare tid och den delar ju grundkaross med caprice, det ända som verkade vara problem var elsystemet och lådan. Passa dig för Th200R4 lådan då den är svindyr att renovera och dessutom helt värdelös i alla avseenden.
Tips är att köpa en med Th700 låda om tillfälle ges, låda med fyra steg är bra för plånboken. Om grejorna är i gott skick ska man kunna åka under 1/l milen på landsvägen, däremot kan dom sörpla hur mycket som helst om du gasar.

345 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Hmm, vill inte vara den som är den liksom.. Men ja köpte min Volvo 960 för att åka bekvämt o me rak-6a (slippa åka 4a iaf.) Men de är liksom inge kul när de drar 1.4 liter milen o man åker ungefär 100 mil i veckan. Soppan kostar ändå 14 spänn. Låter kanske skit-tråkig. Men fundera över de iaf smile
Är själv 19 bast o vet att man vill ha en ball förstabil smile

Jag förstår precis vad du menar, självklart får man räkna med en högre förbrukning. Dock har jag inga jätteutgifter och så när den tiden kommer så kommer jag att ha jobb, så jag tror inte att det kommer bli ett större problem. smile

RD_87 skrev:
Tynnerstroem skrev:

Finns inte sy mycket att säga? Dom lider ju inte av några allvarliga sjukdomar, allt finns att köpa & du kan få hur mycket effekt som helst om du gillar att gasa (och tanka).

Min kusin hade en Electra -81 en kortare tid och den delar ju grundkaross med caprice, det ända som verkade vara problem var elsystemet och lådan. Passa dig för Th200R4 lådan då den är svindyr att renovera och dessutom helt värdelös i alla avseenden.
Tips är att köpa en med Th700 låda om tillfälle ges, låda med fyra steg är bra för plånboken. Om grejorna är i gott skick ska man kunna åka under 1/l milen på landsvägen, däremot kan dom sörpla hur mycket som helst om du gasar.

Undvik 200 - got it! Borde man leta efter bilar med 400:n istället då? För att Caprice (innan 1991) fanns väl inte med 700/4L60-E?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
Jag har inte pejl på lådorna i just caprice men alla Gm-lådor utom just Th200 är bra. 400an är nära skottsäker om man bara byter olja och inte har 500hk. Th350 är inte mycket sämre men billigare att renovera och väldigt vanlig.
http://www.blocket.se/jonkoping/Chevrol … 12&w=3 är väl inte riktigt rätt skick men 350/th700 och fungerande el. Så om dom inte fanns med 700 låda orginal så finns det en hel hög konverterade. smile

2 182 Inlägg
5 april 2011
Th200 är bra på ett sätt, den håller ner bränsleförbrukningen, hade Olds 307 motor med 200 lådan och den gick bra, så länge den funka vill säga wink Hade i snitt 0,8 på landsväg i förbrukning om man inte gasa som en idiot upp till 90 wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 Inlägg
23 mars 2012
Sorry för att väcka en gammal tråd men ville bara tilläga att capricerna fick 200/700 lådorna redan 1984, står så på wikipedia. Är själv mkt glad för capricerna och har planer för en sådan inom det närmsta smile

Forummoderator
18 518 Inlägg
23 mars 2012
MikaelJohansson skrev:
Sorry för att väcka en gammal tråd men ville bara tilläga att capricerna fick 200/700 lådorna redan 1984, står så på wikipedia. Är själv mkt glad för capricerna och har planer för en sådan inom det närmsta smile

Det är noterat. Välkommen till Garaget! Men undvik att väcka gamla trådar.

EDIT: eller rättare sagt till ditt första inlägg :-)
Senast redigerat av Dieselsmurfen (23 mars 2012)

Sök