3428
Sök

Hjälp med Baslåde bygge!

7 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Hej jag har fått tag på 2st MGR F-SERIES 1815W, skulle behöva hjälp med vad för volym och vad man ska ha för låda, har kollat runt lite men och har sett att det har sagt att man ska ha en sluten låda men jag är inte riktigt. Ni får gärna ta fram en förstärkare också som klarar att driva detta och ska man ha något delningsfilter??

Info om basen http://80.254.240.160/ElementDb/index.aspx

Tack på förhand

2 665 Inlägg
24 mars 2012
Med ett qts på 1,42 som är monsterhögt så blir det en riktigt stor sluten låda. Gissningsvis 100-200liter/st om man ens kan komma ner till Q 0,7 på systemet.

Delningsfilter skall du alltid ha.

basen är lätt driven så det funkar med det mesta. antar att du inte har så stor budget med de basarna.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
finns det något speciellt värde man ska ha på QTS lr bara så lågt som möjligt? fick faktiskt basarna av grannen, men budgeten är inga problem med och systemet är så bra som den svagaste länken så det är ju värt att lägga lite på utrustningen wink

2 665 Inlägg
24 mars 2012
Googla på Qts värde eller "thiele small parameters" så kan du läsa hela natten. men det blir väldigt tekniskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

7 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
jag hittade att lådan ska vara stämd till 34hz men har detta något med volymen att göra och vet du hur stor den ska vara i sådana fall??

329 Inlägg
24 mars 2012
Dom basarna kan jag av erfarenhet säga funkar bäst som chipsskål eller liknande, och dom är allt annat än lättdrivna då dom ligger på 6 ohm

21 761 Inlägg
25 mars 2012
Stor låda bör man ha, det håller jag med om. Med så pass högt Qts kan frekvensåtergivningen faktiskt nästan likna en basreflex, dvs en mer eller mindre markerad peak i frekvensgången. Sett ur parametersynpunkt har basen egentligen aningen låg känslighet för att vara 15", men när den sitter i en låda så hjälper lådan till ordentligt och totalt sett får då basen en hyfsat hög verkningsgrad. Ur ett toretiskt perspektiv, märk väl. smile

250 liter för båda basarna tillsammans, det är mitt förslag. Fast det beror ju på vilken typ av musik man spelar. Min gissning är att ett steg på 300 W vid 4 Ohm kan driva ut basarna fullt, med tanke på att de har litet Xmax (vilket tyvärr alla MGR har).

329 Inlägg
25 mars 2012
och hur kommer ett steg som är anpassat till 4/2/1 Ohms last må av att lastas med 6 Ohm

21 761 Inlägg
25 mars 2012
Steget mår inte dåligt av att belastas med 6 Ohm, däremot ger det ju ut betydligt lägre effekt och det blir ganska liten vits att exempelvis använda ett monosteg. I trådskaparens fall rör det sig om dubbla basar, vilket teoretiskt hamnar på 3 Ohm och den impedansen ligger förstås bättre till. smile

329 Inlägg
25 mars 2012
Drönirettab skrev:
Steget mår inte dåligt av att belastas med 6 Ohm, däremot ger det ju ut betydligt lägre effekt och det blir ganska liten vits att exempelvis använda ett monosteg. I trådskaparens fall rör det sig om dubbla basar, vilket teoretiskt hamnar på 3 Ohm och den impedansen ligger förstås bättre till. smile

Jag kan bara upprepa vad jag skrev tidigare i tråden och det är att (av egen erfarenhet) dom är sjukt trögdrivna och funkar bäst på soffbordet en fredagkväll framför tvn cool

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Trögdrivna jämfört med vad? Dom tål väldigt lite effekt (150Wrms) och har en relativt hög känslighet (93dB). Paralellkopplar man dom båda och kör på ett 2Ohm stabilt monoblock som då ger nånstans runt 400Wrms så borde man kunna driva dom fullt ut. Det kallar då inte jag för tungdrivet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
25 mars 2012
93 dB är högt, men räknar man ut den teoretiska känsligheten utifrån basens parametar så hamnar det strax under 85 dB (1W).

För att säkert få reda på hur basens känslighet är så ska man göra en korrekt mätning vid 1 meters avstånd och 1 W inmatad effekt, men om jag enbart får välja mellan den angivna känsligheten i specarna och den teoretiskt uträknade känsligheten enligt specarnas parametrar så litar jag mer på den teoretiskt uträknade känsligheten.

Nu är ju detta med angiven känslighet inget man ska lite blint på, speciellt inte när det gäller rena bashögtalare som ska spela frekvenser en bit under 100 Hz. För exempelvis hemmabruk, när element med olika frekvensområden ska matchas mot varandra och drivas av samma förstärkare, så är angiven känslighet något man brukar kunna ha som utgångspunkt så vitt jag vet. smile

329 Inlägg
25 mars 2012
Skriver bara av egen erfarenhet då jag har testat väldigt många olika högtalare genom åren (bil/hifi och PA) och ännu inte stött på någon högtalare som är mer trögdriven än mgr:en.. kan misstänka i fallet med just mgrbasarna att man inte skall stirra sig blind på siffror..

2 665 Inlägg
25 mars 2012
Mattias_Vejdeland skrev:
och hur kommer ett steg som är anpassat till 4/2/1 Ohms last må av att lastas med 6 Ohm

Den mår alldeles utmärkt! Du får ut samma spänning men det behövs mindre ström att driva den.

Alltså enklare för steget.

7 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Stor låda bör man ha, det håller jag med om. Med så pass högt Qts kan frekvensåtergivningen faktiskt nästan likna en basreflex, dvs en mer eller mindre markerad peak i frekvensgången. Sett ur parametersynpunkt har basen egentligen aningen låg känslighet för att vara 15", men när den sitter i en låda så hjälper lådan till ordentligt och totalt sett får då basen en hyfsat hög verkningsgrad. Ur ett toretiskt perspektiv, märk väl. smile

250 liter för båda basarna tillsammans, det är mitt förslag. Fast det beror ju på vilken typ av musik man spelar. Min gissning är att ett steg på 300 W vid 4 Ohm kan driva ut basarna fullt, med tanke på att de har litet Xmax (vilket tyvärr alla MGR har).

Räcker det om man har ett 2-kanals slutsteg lr ett monoblock?, för när man parallell kopplar basarna så har man ju bara två trådar som ska kopplas in te slutsteget. på ett 2-kanals slutsteget så har ju varje kanal en effekt men inte 300w som i detta fallet, men ska man bygla den ena kanalen till den andra för att få ut dom 300w?

21 761 Inlägg
26 mars 2012
De flesta tvåkanalssteg tål lägst 4 Ohm vid bryggkoppling, parallellkopplar man båda dina basar så hamnar impedansen teoretiskt på 3 Ohm och då beror det på om steget verkligen tål den belastningen. Väljer du ett monosteg så tål det garanterat dessa två basar.

Impedansen ligger dock inte på 3 Ohm konstant, den varierar ordentligt med musiken och det är troligen ganska sällan impedansen kommer att sjunka så pass lågt. Man bör ändå undvika att belasta med lägre teoretisk impedans än vad som rekommenderas till steget. smile

Hur mycket pengar vill du lägga ut på slutsteg tror du?
Senast redigerat av Drönirettab (26 mars 2012)

7 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De flesta tvåkanalssteg tål lägst 4 Ohm vid bryggkoppling, parallellkopplar man båda dina basar så hamnar impedansen teoretiskt på 3 Ohm och då beror det på om steget verkligen tål den belastningen. Väljer du ett monosteg så tål det garanterat dessa två basar.

Impedansen ligger dock inte på 3 Ohm konstant, den varierar ordentligt med musiken och det är troligen ganska sällan impedansen kommer att sjunka så pass lågt. Man bör ändå undvika att belasta med lägre teoretisk impedans än vad som rekommenderas till steget. smile

ja vad kan man få för 1500-2000kr

329 Inlägg
26 mars 2012
D1Johan skrev:
Drönirettab skrev:

ja vad kan man få för 1500-2000kr

En klok bas och ett vettigt steg big_smile

21 761 Inlägg
26 mars 2012
Exempel på "prisvärt" steg kan vara B2 Audio Quota, ett monosteg. Priset är för närvarande nedsatt hos BlekingeBilradio så det hamnar precis inom din budget. Jag har dock inte testat det steget, men det tål 1 Ohms belastning och ger bra med effekt. smile

Med det steget kan du sedan byta till annan bas eller andra basar om du vill.

Sök