Stolsvärme bränner hål i Volvo S60 -02

Gu-sson
25 mars 2012 · 3 Inlägg

Tjena! köpte en volvo s60 2002 nu i fredags och när vi var ute och åkte så hade vi på stolsvärmen på passagerar sätet på något sätt så blev det så jävla varmt så det började ryka och brände nästan hål i skinnet på stolen .. någon som vet vad som kan ha gått snett..


Mvh David

Senast redigerat av Dieselsmurfen (26 mars 2012)

jonas_ahman
26 mars 2012 · 309 Inlägg

sitter det rätt säkring till den så inte tidigare ägare satt i en med högre amperetal?

Läser och släcker felkoder. pm för info
Gu-sson
26 mars 2012 · 3 Inlägg

Det ska jag ta en titt på imorgon ! tack för svar

Hackzzor
28 mars 2012 · 6 Inlägg

Tror de kan vara för att din brud är så jävla het..

Gu-sson
28 mars 2012 · 3 Inlägg

mycket möjligt wink

F4S4N CAD-konstruktör
28 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Säkringen har ju inget med felet att göra iaf. Men den borde ju utlösas tycker man! Hade så i en gammal bil en gång. Det blev FRUKTANSVÄRT varmt. Fast på förarsidan blev det nästan ingen värme alls. Vet dock inte vad som var fel big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
F-Tar
28 mars 2012 · 1 335 Inlägg

F4S4N skrev:
Säkringen har ju inget med felet att göra iaf. Men den borde ju utlösas tycker man! Hade så i en gammal bil en gång. Det blev FRUKTANSVÄRT varmt. Fast på förarsidan blev det nästan ingen värme alls. Vet dock inte vad som var fel big_smile

Jo säkringen har största betydelse. Ifall den är anpassad för 10A så kan du inte dänga dit en på 20A bara för att du hade slut på 10A tongue Då blir de överlast och kan börja brinna, och säkringer löser inte ut förens 20A än fast den borde gjort de vid 10A smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Eklund69
28 mars 2012 · 89 Inlägg

har just haft detta på min S80 fast där har det brännt igenom tyget på stolen redan,jag såg på värmekabeln att skyddet över värmeslingan har vittrat sönder vilket orsakade att den varma delen ligger mot skumgummit. Ja så resultatet är då att det blir sjukt varmt samt att man får ett hyggligt rött streck över skinkorna...

F4S4N CAD-konstruktör
28 mars 2012 · 1 392 Inlägg

F-Tar skrev:

F4S4N skrev:
Säkringen har ju inget med felet att göra iaf. Men den borde ju utlösas tycker man! Hade så i en gammal bil en gång. Det blev FRUKTANSVÄRT varmt. Fast på förarsidan blev det nästan ingen värme alls. Vet dock inte vad som var fel big_smile

Jo säkringen har största betydelse. Ifall den är anpassad för 10A så kan du inte dänga dit en på 20A bara för att du hade slut på 10A tongue Då blir de överlast och kan börja brinna, och säkringer löser inte ut förens 20A än fast den borde gjort de vid 10A smile

Som sagt så uppstår inte felet pga att säkringen är fel. Värme-slingan levererar ju fortfarande samma effekt oavsett om du har 10A eller 1000A säkring. Skillnaden är ju bara att den mindre säkringen brinner upp snabbare, vilket gör att systemet slutar fungera helt.

Hade det suttit rätt säkring så hade den ju förmodligen brunnit, men felet är fortfarande kvar...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
F-Tar
28 mars 2012 · 1 335 Inlägg

F4S4N skrev:

F-Tar skrev:

F4S4N skrev:
Säkringen har ju inget med felet att göra iaf. Men den borde ju utlösas tycker man! Hade så i en gammal bil en gång. Det blev FRUKTANSVÄRT varmt. Fast på förarsidan blev det nästan ingen värme alls. Vet dock inte vad som var fel big_smile

Jo säkringen har största betydelse. Ifall den är anpassad för 10A så kan du inte dänga dit en på 20A bara för att du hade slut på 10A tongue Då blir de överlast och kan börja brinna, och säkringer löser inte ut förens 20A än fast den borde gjort de vid 10A smile

Som sagt så uppstår inte felet pga att säkringen är fel. Värme-slingan levererar ju fortfarande samma effekt oavsett om du har 10A eller 1000A säkring. Skillnaden är ju bara att den mindre säkringen brinner upp snabbare, vilket gör att systemet slutar fungera helt.

Hade det suttit rätt säkring så hade den ju förmodligen brunnit, men felet är fortfarande kvar...

Tänk om de blive kortis i slingan och du har en 1000A säkring, vad hade hänt? Det hade brunnit. Om du hade haft en säkring på 10A? Jo, den hade smält och ingen värmeutveckling hade uppstått. Så funkar det iallafall med säkringar.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
F4S4N CAD-konstruktör
28 mars 2012 · 1 392 Inlägg

F-Tar skrev:

F4S4N skrev:

F-Tar skrev:

Jo säkringen har största betydelse. Ifall den är anpassad för 10A så kan du inte dänga dit en på 20A bara för att du hade slut på 10A tongue Då blir de överlast och kan börja brinna, och säkringer löser inte ut förens 20A än fast den borde gjort de vid 10A smile

Som sagt så uppstår inte felet pga att säkringen är fel. Värme-slingan levererar ju fortfarande samma effekt oavsett om du har 10A eller 1000A säkring. Skillnaden är ju bara att den mindre säkringen brinner upp snabbare, vilket gör att systemet slutar fungera helt.

Hade det suttit rätt säkring så hade den ju förmodligen brunnit, men felet är fortfarande kvar...

Tänk om de blive kortis i slingan och du har en 1000A säkring, vad hade hänt? Det hade brunnit. Om du hade haft en säkring på 10A? Jo, den hade smält och ingen värmeutveckling hade uppstått. Så funkar det iallafall med säkringar.

Ja men säkringen löser fortfarande inte PROBLEMET. Det var ju just det jag skrev..... En säkring talar bara om att det finns ett problem

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Lonefox Bad music kills good sound
28 mars 2012 · 7 241 Inlägg

F4S4N skrev:

F-Tar skrev:

F4S4N skrev:

Som sagt så uppstår inte felet pga att säkringen är fel. Värme-slingan levererar ju fortfarande samma effekt oavsett om du har 10A eller 1000A säkring. Skillnaden är ju bara att den mindre säkringen brinner upp snabbare, vilket gör att systemet slutar fungera helt.

Hade det suttit rätt säkring så hade den ju förmodligen brunnit, men felet är fortfarande kvar...

Tänk om de blive kortis i slingan och du har en 1000A säkring, vad hade hänt? Det hade brunnit. Om du hade haft en säkring på 10A? Jo, den hade smält och ingen värmeutveckling hade uppstått. Så funkar det iallafall med säkringar.

Ja men säkringen löser fortfarande inte PROBLEMET. Det var ju just det jag skrev..... En säkring talar bara om att det finns ett problem

Precis.
Blir det så varmt att det börjar RYKA om sätet så är det INTE säkringen det beror på.

Gu-sson> Har inget tips om exakt VAD det kan vara....förutom värmeslingan i sig som har fått fnatt.
Jag skulle åkt in till verkstad med det så de får kika på det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
F-Tar
28 mars 2012 · 1 335 Inlägg

F4S4N skrev:

F-Tar skrev:

F4S4N skrev:

Som sagt så uppstår inte felet pga att säkringen är fel. Värme-slingan levererar ju fortfarande samma effekt oavsett om du har 10A eller 1000A säkring. Skillnaden är ju bara att den mindre säkringen brinner upp snabbare, vilket gör att systemet slutar fungera helt.

Hade det suttit rätt säkring så hade den ju förmodligen brunnit, men felet är fortfarande kvar...

Tänk om de blive kortis i slingan och du har en 1000A säkring, vad hade hänt? Det hade brunnit. Om du hade haft en säkring på 10A? Jo, den hade smält och ingen värmeutveckling hade uppstått. Så funkar det iallafall med säkringar.

Ja men säkringen löser fortfarande inte PROBLEMET. Det var ju just det jag skrev..... En säkring talar bara om att det finns ett problem

Jo men hur är du så säker på att de inte sitter en säkring med för hög A? De vet ju ingen här.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
Stenzzon
28 mars 2012 · 173 Inlägg

har för mej att själva slingan är  som tänk dej,  Tex som ett Staketformat nät som är parallellkopplat om en av kopplingarna går sönder så går det mer ström genom en annan slinga i stolsvärmen och den slingan blir överbelastad (förvarm) så desto mer slingor som är av i stolsvärmen på den stolen desto varmare blir de övriga slingorna o då kan de bli förvarma så att de bränner hål så har jag fått det förklarat för mej att det funkar vet dock inte om de ser eller fungerar likadant på just den här bilen men det kan vara det som är felet


Lite dåligt förklarat men någon som kanske förstår

jonas_ahman
28 mars 2012 · 309 Inlägg

det var inte att säkringen skulle vara felet heller som jag menade, tänkte mer om något fel i kretsen gjort att säkringen gått och sen har någon stoppat i en starkare för att den inte ska gå igen. knappen som man ställer värmen med borde väl också kunna göra att den värmer för bra? om det är en med ställbart motstånd dvs

Läser och släcker felkoder. pm för info
F4S4N CAD-konstruktör
28 mars 2012 · 1 392 Inlägg

F-Tar skrev:

F4S4N skrev:

F-Tar skrev:

Tänk om de blive kortis i slingan och du har en 1000A säkring, vad hade hänt? Det hade brunnit. Om du hade haft en säkring på 10A? Jo, den hade smält och ingen värmeutveckling hade uppstått. Så funkar det iallafall med säkringar.

Ja men säkringen löser fortfarande inte PROBLEMET. Det var ju just det jag skrev..... En säkring talar bara om att det finns ett problem

Jo men hur är du så säker på att de inte sitter en säkring med för hög A? De vet ju ingen här.

Det vet jag inte. Men det spelar ingen roll heller, för det är ju något annat som är felet.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang