Nya högtalare & halvdö stereo

evilaudio
10 mars 2012 · 16 195 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:
åfan lär mig mycket idag wink

en hyffad huvudenhet lämnar om man har tur ca 4*15 riktigt watt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Mattias_Vejdeland
10 mars 2012 · 329 Inlägg

Om du bara har ett 2-kanaligt slutsteg kan du ju köra dörrhögtalarna på stereon och 6x9" ELLER basen på slutsteget.
Alternativt skaffa ett 2-kanaligt steg till eller byt ut det du har till ett 4-kanaligt

Volvo XC70 (2001)
Saab 900R (1996)
evilaudio
10 mars 2012 · 16 195 Inlägg

om man ska driva högtalarna med slussteg så ska man i första hand driva dom som sitter FRAM eftersom de e i fram man sitter å lyssnar..

de högtalarna som sitter bak sitter ju bara där som "utfyllnad" så dom man kan ju driva med huvudenheten. (fast en bas måste ju alltid drivas med slusteg)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Expoze
10 mars 2012 · 2 024 Inlägg

Ett bra tips. Åk till audio video butiken i Vimmerby så kan du prata med en kille som är riktigt duktig på detta och kan hjälpa dig att välja lämpliga produkter. Det är bra med kompetent folk på nära håll.
(visserligen är Örjan riktigt duktig här oxå men det underlättar att peka och titta på saker ibland)

Senast redigerat av Expoze (10 mars 2012)

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Mattias_Vejdeland
10 mars 2012 · 329 Inlägg

evilaudio skrev:
om man ska driva högtalarna med slussteg så ska man i första hand driva dom som sitter FRAM eftersom de e i fram man sitter å lyssnar..

de högtalarna som sitter bak sitter ju bara där som "utfyllnad" så dom man kan ju driva med huvudenheten. (fast en bas måste ju alltid drivas med slusteg)

Håller med, jag är ju inte fullvärdig bilstereofanatiker ännu big_smile

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
10 mars 2012 · 126 Inlägg

Expoze skrev:
Ett bra tips. Åk till audio video butiken i Vimmerby så kan du prata med en kille som är riktigt duktig på detta och kan hjälpa dig att välja lämpliga produkter. Det är bra med kompetent folk på nära håll.

jo det var honom jag köpte högtalarna av smile

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Expoze
10 mars 2012 · 2 024 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:

Expoze skrev:
Ett bra tips. Åk till audio video butiken i Vimmerby så kan du prata med en kille som är riktigt duktig på detta och kan hjälpa dig att välja lämpliga produkter. Det är bra med kompetent folk på nära håll.

jo det var honom jag köpte högtalarna av smile

Frågade du om tips för inkoppling oxå?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
10 mars 2012 · 126 Inlägg

Expoze skrev:

Volvo-Tobbe skrev:

Expoze skrev:
Ett bra tips. Åk till audio video butiken i Vimmerby så kan du prata med en kille som är riktigt duktig på detta och kan hjälpa dig att välja lämpliga produkter. Det är bra med kompetent folk på nära håll.

jo det var honom jag köpte högtalarna av smile

Frågade du om tips för inkoppling oxå?

vart mest om monteringen

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
30 mars 2012 · 126 Inlägg

800W 4kanal-steg inhandlat bare montering av det kvar tongue

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
TT-Avant
30 mars 2012 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

Volvo-Tobbe skrev:
åfan lär mig mycket idag wink

en hyffad huvudenhet lämnar om man har tur ca 4*15 riktigt watt.

Nja, det är idag lite fel faktiskt.

Innan ni nu gnäller på detta så ska jag ställa några frågor till er. Tycker ni JL audio, Hertz, Magnat, Mac Audio, Kenwood är dåliga märken med "fel" watt antal?

Om inte, så kan jag skriva det att alla dessa mäter idag enligt DIN (har för mej den heter norm.45234)metoden (Deutsche Industrie Norm). Kort förklarat, max 1% dist. Startad 14.4V, avstängd 12.5V mätt effekt vid båda värden och sedan ett medel av dessa två.
Alltså lite som man faktiskt har det i en bil.
Och enligt denna norm, så ger idag iaf en Kenwood 4x30w rms. Max 4x50watt (jag tror även alpine anger denna metod på sina hu. Pioneer anger väl detta med, 4x27w rms och 4x50watt.)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
evilaudio
30 mars 2012 · 16 195 Inlägg

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:

Volvo-Tobbe skrev:
åfan lär mig mycket idag wink

en hyffad huvudenhet lämnar om man har tur ca 4*15 riktigt watt.

Nja, det är idag lite fel faktiskt.

Innan ni nu gnäller på detta så ska jag ställa några frågor till er. Tycker ni JL audio, Hertz, Magnat, Mac Audio, Kenwood är dåliga märken med "fel" watt antal?

Om inte, så kan jag skriva det att alla dessa mäter idag enligt DIN (har för mej den heter norm.45234)metoden (Deutsche Industrie Norm). Kort förklarat, max 1% dist. Startad 14.4V, avstängd 12.5V mätt effekt vid båda värden och sedan ett medel av dessa två.
Alltså lite som man faktiskt har det i en bil.
Och enligt denna norm, så ger idag iaf en Kenwood 4x30w rms. Max 4x50watt (jag tror även alpine anger denna metod på sina hu. Pioneer anger väl detta med, 4x27w rms och 4x50watt.)

hur som helst så går de INTE att jämföra med ett riktigt slutsteg med samma effekt..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TT-Avant
31 mars 2012 · 6 851 Inlägg

evilaudio skrev:

TT-Avant skrev:

evilaudio skrev:

en hyffad huvudenhet lämnar om man har tur ca 4*15 riktigt watt.

Nja, det är idag lite fel faktiskt.

Innan ni nu gnäller på detta så ska jag ställa några frågor till er. Tycker ni JL audio, Hertz, Magnat, Mac Audio, Kenwood är dåliga märken med "fel" watt antal?

Om inte, så kan jag skriva det att alla dessa mäter idag enligt DIN (har för mej den heter norm.45234)metoden (Deutsche Industrie Norm). Kort förklarat, max 1% dist. Startad 14.4V, avstängd 12.5V mätt effekt vid båda värden och sedan ett medel av dessa två.
Alltså lite som man faktiskt har det i en bil.
Och enligt denna norm, så ger idag iaf en Kenwood 4x30w rms. Max 4x50watt (jag tror även alpine anger denna metod på sina hu. Pioneer anger väl detta med, 4x27w rms och 4x50watt.)

hur som helst så går de INTE att jämföra med ett riktigt slutsteg med samma effekt..

Nej det blir kanske fel så sätt ja.Ett steg är ju att föredra, så vidare steget inte är ett mosfet steg oxå, då är det lite sak samma. ;-)

Sedan hade jag lite fel. Normen heter DIN45324.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang