3696
Sök

Har jag köpt rätt framsystem? DLS R6A midbas + Focal Access1 100 CA1

2 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Börjar undra om jag valt rätt grejor. Prylarna är inte skickade än så det fortfarande tid att ändra sig.

Bilen är en VW Vento -96. Inte värd att lägga allt för mycket pengar eller tid på.
I framdörrarna finns det plats för 6,5" och monteringsdjup på ~75-80mm.
I instrumentbrädan finns det plats för ~4" (94mm). Men bara 45mm monteringsdjup.

DLS R6A midbas känns som ett ganska bra val för 600:- styck. Ett alternativ är att ta hela R6A kitet och skippa 4" i brädan. Men att bara ha diskanten i brädan känns lite "klent"?

Focal koaxialen är den som inte känns rätt. Dels är den lite för djup med 53mm. Jag hade tänkt att försöka behålla orginal-gallren för att få det att se just orginal ut. Med en distansring så tror jag det ska få plats under gallret, finns en del luft där nu. Det andra är att jag inte hittat så mycket kritik om det, varken positivt eller negativt.

Det kommer att drivas av ett 4-kanaligt gas av tidig modell. Enligt texten på steget ska det ge 4x50 wrms 4Ohm.
Ljudissoleringen i en VW Vento är nästan obefintligt så det ska jag lägga lite tid på.

Lösningar/alternativ/tankar:

Alt1. Köra på vad jag har beställt.

Alt2. Kitsystem med lågt monteringsdjupt likt Ground Zero GZRC 100FX http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=157. Och montera diskanten utanför.

Alt3. Hade inte monteringsdjupet varit ett problem hade jag valt ett DLS R4 kit. Så fixa en större distans och skippa orginal-gallren. Sen försöka täcka de "hålrum" som blir.

Alt4. Skippa 4" -are och köra på ett DLS R6A kit istället.

Alt5. Någon som har en bättre idée?

1 523 Inlägg
31 mars 2012
wirre5 skrev:
Börjar undra om jag valt rätt grejor. Prylarna är inte skickade än så det fortfarande tid att ändra sig.

Bilen är en VW Vento -96. Inte värd att lägga allt för mycket pengar eller tid på.
I framdörrarna finns det plats för 6,5" och monteringsdjup på ~75-80mm.
I instrumentbrädan finns det plats för ~4" (94mm). Men bara 45mm monteringsdjup.

DLS R6A midbas känns som ett ganska bra val för 600:- styck. Ett alternativ är att ta hela R6A kitet och skippa 4" i brädan. Men att bara ha diskanten i brädan känns lite "klent"?

Focal koaxialen är den som inte känns rätt. Dels är den lite för djup med 53mm. Jag hade tänkt att försöka behålla orginal-gallren för att få det att se just orginal ut. Med en distansring så tror jag det ska få plats under gallret, finns en del luft där nu. Det andra är att jag inte hittat så mycket kritik om det, varken positivt eller negativt.

Det kommer att drivas av ett 4-kanaligt gas av tidig modell. Enligt texten på steget ska det ge 4x50 wrms 4Ohm.
Ljudissoleringen i en VW Vento är nästan obefintligt så det ska jag lägga lite tid på.

Lösningar/alternativ/tankar:

Alt1. Köra på vad jag har beställt.

Alt2. Kitsystem med lågt monteringsdjupt likt Ground Zero GZRC 100FX http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=157. Och montera diskanten utanför.

Alt3. Hade inte monteringsdjupet varit ett problem hade jag valt ett DLS R4 kit. Så fixa en större distans och skippa orginal-gallren. Sen försöka täcka de "hålrum" som blir.

Alt4. Skippa 4" -are och köra på ett DLS R6A kit istället.

behåll det du har=) bara göra en mdf ring till 4 orna så klarar det ju sig?12 mm tjock mdf borde räcka. sedan vet jag ej hur högt det är till gallerna

1 727 Inlägg
31 mars 2012
wirre5 skrev:

Bättre o bättre, du ska absolut köra en 4" coax(48mm) som får plats på brädan, och ny bra midbas i dörren.

Det finns produkter som passar bra och som låter mkt bra, men du får leta lite till. wink

Ditt 4-kanal räcker för lite vanligt poppa.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (31 mars 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

6 851 Inlägg
31 mars 2012
Skulle det inte varit bättre att frågat innan du
beställde? Ungefär som att skjuta först och fråga sedan..!?

Men enklast och mycket väl fungerande är ett enkelt 6.5"kitt fram och koax bak.  Skippa alla andra saker som kommer ställa till det för dej. KISS= keep it simple stupid! ;-)

2 075 Inlägg
31 mars 2012
4'' i instrumentbärdan är svåra att få att rymmas om du inte vill ändra på original gallren. Dels för att högtalarna täcker en del av det som håller fast gallren. Så antingen måste du kapa ur högtalarna eller kapa bort fästen på gallren. Själv har jag billiga 4'' som jag kapat ur och böjt lite för att inte behöva modifiera gallren.

Dörrarna är omöjliga att få bra utan modifikationer. För högtalaren sitter ju i dörrsidan som är löstagbar. Och den är allt annat än stabil och allra minst tät. Har själv funderat på hur man enklast gör för att få bättre ljud ur högtalarna ur dörren på enklaste sättet, men inte kommit på något bra. För som du sa så är det inte värt att lägga alltför mycket tid eller arbete på det.

6 851 Inlägg
31 mars 2012
MammDiin skrev:
4'' i instrumentbärdan är svåra att få att rymmas om du inte vill ändra på original gallren. Dels för att högtalarna täcker en del av det som håller fast gallren. Så antingen måste du kapa ur högtalarna eller kapa bort fästen på gallren. Själv har jag billiga 4'' som jag kapat ur och böjt lite för att inte behöva modifiera gallren.

Dörrarna är omöjliga att få bra utan modifikationer. För högtalaren sitter ju i dörrsidan som är löstagbar. Och den är allt annat än stabil och allra minst tät. Har själv funderat på hur man enklast gör för att få bättre ljud ur högtalarna ur dörren på enklaste sättet, men inte kommit på något bra. För som du sa så är det inte värt att lägga alltför mycket tid eller arbete på det.

Dämpa dörrsidan riktigt noga så blir det nog bra. Köp ett stort ark stp eller dynamt så bli det bra.

2 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Klart det hade vart bättre att fråga först men "Kan själv!" wink
Tack för svaren. 3 olika alternativ som svar smile

Efftermiddagens projekt blir alltså att såga till en ring och göra lite mätningar. Alt1.

Förslag på andra koaxialer med mindre monteringedjup tas gärna emot. Jag har letat lite men inte hittat något i samma prisklass. Lägre prisklass så finns det många alternativ men man får vad man betalar för? Högre prisklass finns det också många alternativ för att det är en annan typ av magnet som används?
Man kanske kan hitta ett billigare kitsystem med lägre monteringsdjup som ändå låter lika bra som en lite dyrare koaxial?

Att bara köra med 6,5" kitet hade ju vart klart enklast, men om man får till det med 4" -are också så borde det låta bättre? 6.5" kitet kostar ungefär samma som 6.5" midbas + 4" koaxialen.

2 075 Inlägg
31 mars 2012
TT-Avant skrev:
Dämpa dörrsidan riktigt noga så blir det nog bra. Köp ett stort ark stp eller dynamt så bli det bra.

Mm, blir väl att testa det. Men hur mycket bättre blir det med tanke på att dörrsidan inte sitter riktigt bra fast i själva dörren?

6 851 Inlägg
31 mars 2012
MammDiin skrev:
TT-Avant skrev:

Mm, blir väl att testa det. Men hur mycket bättre blir det med tanke på att dörrsidan inte sitter riktigt bra fast i själva dörren?

hur bra det blir är ju upp till dej. Beror ju på om du på något sätt kan göra fästen till dörrsidan. I min audi här inne så blev det riktigt bra efter jag dämpade den och satte bättre fästen på den.kan inte säga att det märktes att den satt i klädseln istället för själva dörren.

Sök