3138
Sök

Hästkrafter / Roterande massa?

2 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har bråkat med ett gäng amerikaner och meningarna går isär.

Låt säga att vi har en motor som sitter i en bil som är bänkad (obs) på hjulen till 100hk.  Låt säga att bilen väger 1.000kg. Sen byter vi dom drivande hjulen till några hjul som väger 100kg MER och bänkar igen.

Kommer bilen då komma till 100hk igen eller kommer den visa för exempel 80hk?

Nu handlar det inte om något 0-100 test eller liknande för då är självklart den tyngre segare, utan just rena hästkrafter i en bänk?. Kommer bilen upp i samma effekt fast på längre tid eller inte alls med dom tunga hjulen?.

Skriv helst inte om du mest ska gissa, villa gärna höra från någon som har erfarenhet av effektmätning

1 948 Inlägg
31 mars 2012
Hur tunga hjulen är har ingen betydelse för effekten. Hästkrafter (effekt) har att göra med nm (styrka) i förhållandet till rotationshastigheten. Finns formel för detta som jag inte orkar leta på smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 mars 2012
Du ska inte bråka med amerikaner, de har världens starkaste krigsmakt i ryggen och käkar 3 Big Mac per gång. De har aldrig fel och alltid rätt. Dessutom vet det ditt och mitt bästa utan att fråga oss först.

Hästkrafter ska man egentligen mäta direkt på motorn. Mätstationerna använder formler för att ta bort förluster i drivlina etc men det blir aldrig riktigt rätt. Sedan är det vissa som mäter i SAE och inte DIN, vilket betyder utan något annat i form av aggregat etc vägen, vilket ger högre värden. Exempelvis Jaguar fick kritik för att de angav effekten i SAE på någon modell, en siffra som då blir betydligt högre än konkurrenterna som mätt i DIN.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
31 mars 2012
caromania skrev:
Du ska inte bråka med amerikaner, de har världens starkaste krigsmakt i ryggen och käkar 3 Big Mac per gång. De har aldrig fel och alltid rätt. Dessutom vet det ditt och mitt bästa utan att fråga oss först.

Hästkrafter ska man egentligen mäta direkt på motorn. Mätstationerna använder formler för att ta bort förluster i drivlina etc men det blir aldrig riktigt rätt. Sedan är det vissa som mäter i SAE och inte DIN, vilket betyder utan något annat i form av aggregat etc vägen, vilket ger högre värden. Exempelvis Jaguar fick kritik för att de angav effekten i SAE på någon modell, en siffra som då blir betydligt högre än konkurrenterna som mätt i DIN.

lol det kallar jag en korrekt defination av en amerikan!

jo, SAE blir i mitt tycke lite missvisande då det är utan dem aggregat som krävs för att kunna köra motorn.

då effektmätning på hjulen utförs med en specifik massa som skall accelereras roterande upp till en viss hastighet för att få ett visst mätvärde så får du mätmässigt ett annat effektvärde om du ökar den roterande massans vikt då den blir svårare att accelerera pga den ökade trögheten i en tyngre massa.
för att kunna mäta korrekt behöver du veta den totala vikten på den roterande massan.

2 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Frågan är altså OM man kommer upp i samma effekt, hur lång tid det tar spelar ingen roll, om man har tunga resp lätta hjul. Var effekt osv ska mätas är inte viktigt men just i detta fall bänkas det på rulle på bakhjulen

Sök