5 mm spacer från Biltema?

Pidmeister
28 februari 2012 · 163 Inlägg

Snart dags att sätta på sommardäcken igen och jag har ett litet dilemma. Mina framdäck sticker ut kanske 3-5 mm medan bakdäcken sitter precis i linje med skärmkanten.

Nu undrar jag ifall jag behöver längre bultar om jag slänger på en 5 mm spacer på vardera bakdäck?
Samt om dessa spacers är att lita på? Har hört att det kan vibrera om man har flera Biltema spacers på samma hjul men kan det hända att det blir ostabilt med 1 spacer på vardera däck/fälg där bak?



Det är en Audi A3 från -97.
<---

twin_cam Smålänning
28 februari 2012 · 7 877 Inlägg

Biltemas spacerplattor är inte sämre än andra, vad är det för fel att hjulen ligger så då?

Men sätt du dit 5mm spacerplattor om du inte står ut smile Brukar inte vibrera om du korsdrar och sen efterdrar.

Hurvida du måste ha längre bult kan jag inte svara på, men det verkar rimligt. Finns troligen på Biltema det också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Haas
28 februari 2012 · 385 Inlägg

Är ingen skillnad på biltemas universal i mot andra företag med motsvarande produkt.
Se till att den verkligen kommer rakt innan du drar fast fälgen, för kommer dom lite snett kommer det nog uppstå en del vibrationer. Är det som är lite knepigt med universal, navet hjälper inte till.

Sätt dit plattan, dra fast fälgen precis så att ligger i mot spacersen, justera därifrån sen i stället för att hålla på innan, det gör bara att den kommer snett.

Tror inte du kommer behöva längre bultar till 5mm plattor, men för säkerhet skull så kolla hur många varv du kan snurra bulten innan den drar fast.

Senast redigerat av Haas (28 februari 2012)

Pidmeister
28 februari 2012 · 163 Inlägg

twin_cam skrev:
Biltemas spacerplattor är inte sämre än andra, vad är det för fel att hjulen ligger så då?

Men sätt du dit 5mm spacerplattor om du inte står ut smile Brukar inte vibrera om du korsdrar och sen efterdrar.

Hurvida du måste ha längre bult kan jag inte svara på, men det verkar rimligt. Finns troligen på Biltema det också.

Det känns fel, vill att det ska vara jämnt! smile

Ska försöka mig på att mäta och se om jag behöver längre bultar och hur långa dom i så fall ska vara.

Jag måste bara fråga, om Biltemas spacerplattor nu är lika (~) bra som andra, hur kommer det sig att Biltemas kostar 70 spänn medan andra spacerplattor jag kollat på kostar 300-400 kr och uppåt?

Tjorvan
28 februari 2012 · 9 Inlägg

Pidmeister skrev:

twin_cam skrev:
Biltemas spacerplattor är inte sämre än andra, vad är det för fel att hjulen ligger så då?

Men sätt du dit 5mm spacerplattor om du inte står ut smile Brukar inte vibrera om du korsdrar och sen efterdrar.

Hurvida du måste ha längre bult kan jag inte svara på, men det verkar rimligt. Finns troligen på Biltema det också.

Det känns fel, vill att det ska vara jämnt! smile

Ska försöka mig på att mäta och se om jag behöver längre bultar och hur långa dom i så fall ska vara.

Jag måste bara fråga, om Biltemas spacerplattor nu är lika (~) bra som andra, hur kommer det sig att Biltemas kostar 70 spänn medan andra spacerplattor jag kollat på kostar 300-400 kr och uppåt?

Det står Biltema på dom, därför är dom billigare wink
Se till att centrera spacern så gott det går som någon skrev ovan. Jag kör med dessa spacers nu, vibrerar inget nämnvärt i normala hastigheter smile

Audi A3 (2004)
Haas
28 februari 2012 · 385 Inlägg

En regel är annars att du ska förlänga bultarna lika mycket som tjockleken på plattorna.

Du kan inte jämföra en tex 5mm anpassad platta i mot nu en biltema universal platta. Men sen finns det ju dom som säljer precis likadana plattor för mycket högre summor. Beror ju på inköpspriser vs marginaler.

Pidmeister
28 februari 2012 · 163 Inlägg

Ah okej, tror jag förstår nu! smile

Hoppas jag får rätt på centreringen bara, det är mest de lägre hastigheterna (under 100) som oroar mig. Men det verkar som det blir bra om jag bara är noggrann när jag sätter på dom.

Haas
28 februari 2012 · 385 Inlägg

Är ingenting du behöver vara orolig för, blir inga problem sålänge du får dom att sitta rakt.
Haft såna på några tidigare bilar och inte varit några som helst problem oavsett hastighet.

IX ____________________________________
28 februari 2012 · 1 340 Inlägg

Pidmeister skrev:
Ah okej, tror jag förstår nu! smile

Hoppas jag får rätt på centreringen bara, det är mest de lägre hastigheterna (under 100) som oroar mig. Men det verkar som det blir bra om jag bara är noggrann när jag sätter på dom.

Har sådana (5mm Biltema) på min bil, tyckte inte man behövde vara speciellt noggrann, hamnade bra smile ser det bra ut och känns det bra så är det nog bra

Kört min gamla raket i 200 utan några problem

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Lillalilja
31 mars 2012 · 536 Inlägg

Bara en liten idé jag fick angående problemet att få spacern centrerad. Kan man inte "limma" dit de, alltså på med något klet som håller fast de tills man dragit på fälgen. Eller har jag blivit förvirrad?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang