Rockford Fnx serien

rotel
3 juli 2005 · 136 Inlägg

Hej alles.

För ca 1år sedan köpte jag framsystemet Rockford FNX (6.5tum).
Stod och velade mellan Dls och rockford.
Har haft X-antal Dls framsystem och alltid varit nöjd.

När jag då skulle köpa framsystemet (i en butik i stockholm...) så hade dom inte högtalarna för provlyssning, hade alltså ingen möjlighet att jämföra Dls med Rockforden.... Surt som fan....

När allt var installerat och klart var man ju sugen på att höra hur det skulle låta..... Vilken katastrof

Är fortfarande inte nöjd.
Basen är det inge fel på men diskanten är skrikigare än något barn på jorden...
Har sänkt 3db på filtret och dragit ner diskantnivån så lång det går, men vid höga volymer och skär diskanten i öronen.

Någon som har något tips att ge ? eller är det bara att köpa Dls igen ? hehe

Systemet sitter i en Passat -01


Mvh johan

rotel
3 juli 2005 · 136 Inlägg

Tillägg: Huvudenhet Sony MP80 + att framsystemet drivs av ett Dls CA22

Ingen som har lite erfarenhet av rockfords skrik kit ? smile

mvh johan

Theo
3 juli 2005 · 859 Inlägg

Testa först att fasvända diskanterna,

Har du möjlighet så testa med en annan HU. Min erfarenhet av sony är den du beskriver. Är problemet kvar ändå, så får du byta filter(med ännu mer dämpning på diskanten) eller diskanter.

Är dom monterade långt isär från mellanregistren?(på orginalplats?) vilken delningsfrekvens är det i filtret?

MVH Theo

rotel
4 juli 2005 · 136 Inlägg

Inget fas-fel.
Japp kitet sitter i orginalhålen dvs bas/mellan i dörren och diskanten i A-stolpen, så det är ju ett litet gap mellan dom.

Huvudenheten kan jag inte prova att byta eftersom jag inte har någon annan.... och polarna... vissa har inget intresse för bilstereo andra har orginalstereon i... suck smile

Det som är det sura är att Fnx serien kostar lika mycket som ett par as sköna dls....... vad har jag gjort  hihi smile


mvh johan

(ingen som bor i åkersberga ? jag är nyligen inflyttad till komunen)

Theo
4 juli 2005 · 859 Inlägg

Testa vända fas på diskanterna ändå, det kan göra underverk.

MVH Theo

rotel
15 juli 2005 · 136 Inlägg

ska försöka prova att fasvända diskanterna i helgen om jag hinner. Tror dock inte att det är felet. Snarare att högtalarna bara är som dom är...

Har nu kikat vidare på DLS iridium 6.2 , någon som vet någon butik i sthlm där man kan provlyssna ?

mvh johan

Theo
15 juli 2005 · 859 Inlägg

PM shoppen borde ha Iridium för provlyssning.

rotel
9 oktober 2005 · 136 Inlägg

Hmm, har kollat lite mera och tror att det allt är som det ska.
Har inte köpt något dls iridium ännu... måste ge rockford kitet en chans iaf smile
Dock så är jag fortfarande inte helt nöjd.
Tänkte på om man måste ge kitet mer kraft, drivs just nu utav ett dls CA22.

Vore iof spännande att visa upp grejorna för en "expert" så man kunde få hjälp med lite justeringar

Men skulle ett annat, kralligare steg ge mer knuff tro ?

Mvh johan

Senast redigerat av rotel (9 oktober 2005)

Sharky
9 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Skrikiga diskanter är jobbigt. Endera får man vinkla bort dom en aning eller skaffa en tersbandseq så man kan dippa bort dom värsta resonanserna. Tyvärr så är det alltid plåster då enda riktiga lösningen är diskanter som inte är lika resonansbenägna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pwilhelm Hewi
9 oktober 2005 · 571 Inlägg

Jag tror inte du får behagligare diskant genom att byta till större steg utan jag tror att du helt enkelt inte gillar Rockford systemets ljudkaraktär , byt mot ett du gillar istället så du slipper reta dig på diskanterna.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
rotel
9 oktober 2005 · 136 Inlägg

pwilhelm, det är nog så som du säger.
Bara regeringen hemma som inte vill att jag ska lägga 5000:- till på billjud smile

pwilhelm Hewi
9 oktober 2005 · 571 Inlägg

Men du bytte ju jämnt med en dum kompis wink

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
rotel
9 oktober 2005 · 136 Inlägg

hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang