Får de inte att låta bra.

Rogle
20 februari 2007 · 20 Inlägg

Hej.

Jag har köpt 2 stycken 12" basar men de är olika märken, sen har jag gas 6,5 och gas 5.25" men får de inte att låta bra..

Vilken volym ska man ha till 12" basarna?

Ni får gärna ge förslag hur jag ska kunna fåe ett bra ljud.

Mvh david

Ronnie.L
21 februari 2007 · 914 Inlägg

för det första ange vad för märken det är går ej att säga vad för volym du ska om inte vet vilka högtalare det är.
för det andra säker på att det är lådan som är fel ? Ingen inställning du behöver göra ?
ärallt kopplat ordentligt ? Redig jordning och ordentlig + kabel ?
Vad är det för bil ?
Sen får du inte ha allt för höga förväntningar med gashögtalare rätt ok ljud för pengarna går att få men aldrig så det låter jättebra.

Rogle
21 februari 2007 · 20 Inlägg

Hej. basarna jag har är en gas 12" och en Reference 12 jag har väldigt liten låda ska den va sluten eller basreflex. jag har provat de flesta inställningar och jag har kopplat rätt med bra sladdar. skriv gärna... mvh david

Sharky
21 februari 2007 · 10 287 Inlägg

För att kunna veta hur stor en låda skall vara och vilken typ som är bäst måste man ha högtalarnas så kallade Small-Thiele parametrar (Vas, Qes, etc).
Utifrån dessa så kan man räkna fram låda.
Chansar man - då är risken stor att det blir pannkaka.

Och blanda högtalare av olika fabrikat är ytterst tveksamt.

/Göran


Rogle skrev:
Hej. basarna jag har är en gas 12" och en Reference 12 jag har väldigt liten låda ska den va sluten eller basreflex. jag har provat de flesta inställningar och jag har kopplat rätt med bra sladdar. skriv gärna... mvh david

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
21 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Rogle skrev:
Hej. basarna jag har är en gas 12" och en Reference 12 jag har väldigt liten låda ska den va sluten eller basreflex. jag har provat de flesta inställningar och jag har kopplat rätt med bra sladdar. skriv gärna... mvh david

Det blir garanterat inte bra att ha två olika basar som ska spela bas tillsammans, som Sharky skriver, du bör i så fall välja en av basarna och antingen skriva exakt vad den heter eller försöka hitta rätta parametrar(Vas, Fs, Qts)om någon ska kunna ge ett lådförslag till dig.

GAS har flera olika 12" basar, du måste skriva precis vilken bas det är om du vill använda den.

Reference har jag inte hört talas om, är det själva märket som heter så?

Senast redigerat av Drönirettab (21 februari 2007)

Rogle
21 februari 2007 · 20 Inlägg

Hej tack för de ni skriver behöver så mycket fakta jag kan få eftersom jag e ny på billjud..

Reference är namnet på basen och är köpt på totalljud.se . Skriv gärna hur ni hade gjort om ni var i min situation. mvh david

alexus65
21 februari 2007 · 152 Inlägg

Man kan räkna ca 50L per 12" bas. Vill man vara exakt så får man fixa fram paramterar och räkna på det.

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Manne Jajjemen!
21 februari 2007 · 1 512 Inlägg

Drönirettab skrev:
Reference har jag inte hört talas om, är det själva märket som heter så?

Du har då räknat ut en låda åt mig till en reference bas wink


Rogle skrev:
Vilken volym ska man ha till 12" basarna?

Är de en sån här bas du har? http://www.totalljud.se/prod_show.asp?I … =415539212

Isåfall står de här hur stor lådan ska vara, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=24736

Lycka till! smile

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Drönirettab
21 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Manne skrev:
Du har då räknat ut en låda åt mig till en reference bas wink

Hoppsan, där ser man. Men den heter ju egentligen US Blaster, Reference är bara modellnamnet. Är nog därför som jag inte kände igen den.

Puttson
21 februari 2007 · 296 Inlägg

Hej  är också hyfsat ny på detta    och visst känns det tungt när folk frågar efter  "bokstäver"  men det är sånt man måste veta för att kunna göra uträkningar på dina basar. det finns inget speciellt mått för  10" / 12"/ 15"   tyvär. 

men du skulle kunna berätta vad du har för steg till sakerna,  kablar mm2 ,  och dylikt
hoppas det går bra för fig   // Patrik

Ronnie.L
22 februari 2007 · 914 Inlägg

Rogle skrev:
Hej tack för de ni skriver behöver så mycket fakta jag kan få eftersom jag e ny på billjud..

Reference är namnet på basen och är köpt på totalljud.se . Skriv gärna hur ni hade gjort om ni var i min situation. mvh david

helt ärligt så hade jag sålt det du hade på blocket eller liknande. Sen köpt ett paket av nån av de firmor som även kan hjälpa en med installation. Köper man ett paket av de seriösare företagen får man saker som passar ihop.

Rogle
23 februari 2007 · 20 Inlägg

Tack för allt..tror jag har koll på de nu har gjort lite ändringar så de börjar låta bra.hade förliten låda=)..Tack för allt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang