3735
Sök

Spräckt bas - 6´9 & midbas! kan man laga?

158 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Tjena.

som rubriken lyder så har jag en bas en 6´9:a och en midbas som är spräckta.

basen "rasslar" till så att säga när den spelas.
6´9:an också, när man trycker ner konen så hör man att det skrapar något.
midbasen rasslar det också till när den spelas.
allt är bara spräckt :p haha

på alla tre är gummit ganska så mjukt när man trycker på det, så som jag har förståt det så ska det väl itne vara så?

men min fråga är kan man laga detta och hur gör man det?
Senast redigerat av rime (11 april 2012)

21 761 Inlägg
11 april 2012
Jag tycker att det i ditt fall verkar vara talspolarna som är dåliga, tex för hög volym med mycket distorsion. Sånt kan knäcka en talspole ganska lätt. Spelar man högt så rör sig konerna ordentligt (kanske för mycket så att de slår i botten), sånt kan i längden även ge mjuk gummiupphängning. smile

Jag tror att du får kassera de där högtalarna, men vi får se vad andra ger förslag på.

158 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag tycker att det i ditt fall verkar vara talspolarna som är dåliga, tex för hög volym med mycket distorsion. Sånt kan knäcka en talspole ganska lätt. Spelar man högt så rör sig konerna ordentligt (kanske för mycket så att de slår i botten), sånt kan i längden även ge mjuk gummiupphängning. smile

Jag tror att du får kassera de där högtalarna, men vi får se vad andra ger förslag på.

talspolar? distorsion?

sorry men sånt kan jag inte :p om du kunde förklara bara liiite enklare så kommer jag nog förstå vad du menar:D

men du tror inte man kan laga det då

21 761 Inlägg
11 april 2012
Talspolen sitter i mitten av konens undersida, det är den som gör att konen rör sig fram och tillbaka. Musiksignalerna från stereon/slutsteget går genom talspolen så att den rör på konen, då uppstår ljud. Spolen är gjord av metalltråd (koppar är vanligt) som är lindad runt en bobin (runt rör, kan vara gjord av papp).

Distorsion är förvrängning av ljudet, alltså dåligt/skränigt ljud kan man säga. Sånt gör att talspolen blir extra varm och lätt går sönder.

Nej, jag tror inte att de går att laga. smile

158 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Talspolen sitter i mitten av konens undersida, det är den som gör att konen rör sig fram och tillbaka. Musiksignalerna från stereon/slutsteget går genom talspolen så att den rör på konen, då uppstår ljud. Spolen är gjord av metalltråd (koppar är vanligt) som är lindad runt en bobin (runt rör, kan vara gjord av papp).

Distorsion är förvrängning av ljudet, alltså dåligt/skränigt ljud kan man säga. Sånt gör att talspolen blir extra varm och lätt går sönder.

Nej, jag tror inte att de går att laga. smile

okej okej nu hänger jag med big_smile

fan ja hoppades ju på att det skulle gåå hmm

2 665 Inlägg
11 april 2012
Om tillverkaren tillhanda håller omkonings satser så går det att fixa. Brukar finnas till finare högtalare o kosta ungefär halva nypriset. o sedan någon som gör jobbet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

158 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Om tillverkaren tillhanda håller omkonings satser så går det att fixa. Brukar finnas till finare högtalare o kosta ungefär halva nypriset. o sedan någon som gör jobbet.

ja grejen är att när jag köpte bilen så fanns allting i den och allt va så som jag skrev att det va hmm

2 665 Inlägg
11 april 2012
rime skrev:
Rickard-v skrev:

ja grejen är att när jag köpte bilen så fanns allting i den och allt va så som jag skrev att det va hmm

Jaha....yikes

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
11 april 2012
rime skrev:

Då får du nog köpa nya grejor.

Vad sitter det för saker, är det 2 st 6x9" i hatthyllan+en baslåda i skuffen+midbasar/koaxialer i vardera dörr?

158 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
rime skrev:

Då får du nog köpa nya grejor.

Vad sitter det för saker, är det 2 st 6x9" i hatthyllan+en baslåda i skuffen+midbasar/koaxialer i vardera dörr?

det är 2st 6´9:or i hatthyllan en 10" bas vet inte märke ocskå i hatthyllan sen är de inte koaxiala i framdörrarna såna vanliga va kallas dom ja fick med diskanterna, killen gjorde aldrig det asså la dit dom menar ja nu:p
bak dörrarna har inga högtalare

21 761 Inlägg
11 april 2012
Då kan det ju vara läge att byta ut några saker och göra en "mer seriös" montering (tex baslåda istället för montering i hatthyllan), men där kommer ekonomin in i bilden förstås. smile

Vill du lägga en del pengar/tid på att bygga baslåda och kanske förstärka dörrsidor, eller vill du bara att "det ska låta"?

Enklaste sättet att få till hyfsat dunk utan större ingrepp är att ha 6x9" eller 7x10" i hatthyllan och sedan koaxialer eller midbas+diskant i framdörrarna, då behövs inget bygge av baslåda. Nackdelen med detta är att musiken kommer att höras bakifrån, ingen riktig "scenkänsla" alltså. Sånt är ofta en smaksak, många vill inte höra musiken bakifrån.
Senast redigerat av Drönirettab (11 april 2012)

158 Inlägg
12 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då kan det ju vara läge att byta ut några saker och göra en "mer seriös" montering (tex baslåda istället för montering i hatthyllan), men där kommer ekonomin in i bilden förstås. smile

Vill du lägga en del pengar/tid på att bygga baslåda och kanske förstärka dörrsidor, eller vill du bara att "det ska låta"?

Enklaste sättet att få till hyfsat dunk utan större ingrepp är att ha 6x9" eller 7x10" i hatthyllan och sedan koaxialer eller midbas+diskant i framdörrarna, då behövs inget bygge av baslåda. Nackdelen med detta är att musiken kommer att höras bakifrån, ingen riktig "scenkänsla" alltså. Sånt är ofta en smaksak, många vill inte höra musiken bakifrån.

nja ja får väl byta ut alla högtalare bara.
tänkte bara nya 6´9:or nya fram koaxiala högtalare och en låda i bagaget.

Sök