Slutsteg till JBL T696

Evilswede
16 april 2012 · 35 Inlägg

Tjenare!

Som rubriken lyder..
Vill ha ett slutsteg som orkar driva 4st JBL T696 och som klarar kräma ur max av dom...
har tänkt koppla dom parallellt så jag kommer ner på 2ohm per kanal...
Men är inte helt hemma på det här med RMS och sånt där... så jag funderar lite på vad för RMS ett slutsteg
ska ha för att få ut maximalt av dessa...

JBL T696
http://www.brl.se/sv/artiklar/t-696.html

Evilswede
16 april 2012 · 35 Inlägg
FarmoR
16 april 2012 · 149 Inlägg

Står tyvärr inte hur det klarar av bryggat i 2ohm dock. Vissa steg ogillar det.

Senast redigerat av FarmoR (16 april 2012)

FarmoR
16 april 2012 · 149 Inlägg

Om du inte bryr dig om stereoljud utan nöjer dig med mono så finns det ju ett par monoblock som leverar ganska okej med med kräm. Dock 4ohm. Eller 1ohm men det tvivlar jag på är en bra idé.

Evilswede
16 april 2012 · 35 Inlägg

Jag föredrar sterioljud om jag ska vara ärlig, men om det där steget har 150W RMS på 2ohm och högtalarna ligger på 150rms så borde det räcka eller?
Helt lost när det kommer till effekt på slutsteg....

EDIT-

hitta lite i pdfen...

Minimum speaker impedance for stereo
operation is 2 ohms. Minimum speaker
impedance for bridged operation is 4 ohms.

så det borde väl funka om jag tänker rätt..

Senast redigerat av Evilswede (16 april 2012)

FarmoR
16 april 2012 · 149 Inlägg

Nja.
Du vill att slutsteget ska klara 2ohm bryggat.
Annars får du köra 4x4ohm.
Helt omöjligt att köra 4x2ohm då du har enkla 4ohms spolar på 6x9orna.

Drönirettab
16 april 2012 · 21 761 Inlägg

Det steget är som sagt inte gjort för 2 Ohm i bryggkopplat läge, antingen får du koppla en högtalare per kanal eller så väljer du istället ett tvåkanals steg och koppla två högtalare per kanal. Exempelvis DLS CA23 kan nog få bra fart på högtalarna, har nedsatt pris på BRL just nu iaf. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2012)

Evilswede
16 april 2012 · 35 Inlägg

Tack för alla svar smile

Så detta http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -watt.html
borde funka fint och få ut bra trycka i högtalarna om jag parallell kopplar högtalarna smile

Drönirettab
16 april 2012 · 21 761 Inlägg

Jag tycker åtminstone det, dock har jag inte haft ett sånt steg själv ska sägas. DLS brukar inte vara några "spela högt", istället är ljudkvaliteten mer prioriterad. Effektmässigt ska steget klara av dessa högtalare ganska bra anser jag.

En sak som är bra med detta steg är att högpassfiltret går ända ner till 15 Hz, vilket gör att man kan få en subsonicfunktion till högtalarna. Det innebär alltså att du kan dela bort de allra djupaste frekvenserna så att inte högtalarna slår i botten så lätt, men att de fortfarande kan spela relativt djupa frekvenser.

På de flesta steg går högpassfiltret bara ner till 50 Hz och då tappar man ändå litegrann av den bas som 6x9" borde klara av utan större risk för dåligt ljud, alternativet blir då att låta högtalaren spela alla frekvenser (även de djupaste) och kanske riskera dåligt ljud vid hög volym. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2012)

Evilswede
16 april 2012 · 35 Inlägg

Ok men då lutar det väl åt ett sådant slutsteg för ordet kvalité gillar jag wink
Tack så jätte mycket för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang