2635
Sök

Ford Granada 2,0 L -81 lättare "trimning/modifiering"

4 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
Tja tongue

Angående "trimningen/modifieringen" så observera att det är en idè som jag ruvar på.
Har ni några tipps eller idè förslag på min idè så skulle det vara nice om dom var huvudsakligen på trimningen men självklart om modifieringen

Nu har jag och min polare införskaffat oss en Granada 2,0 L -81:a, Och efter som att det är jag som är intresserad av att skruva av oss 2 så har jag tänkt att fixa upp den smile
det som ligger som prio ett är att kopplings lamellerna är nästan helt slut så ska jag snarast införskaffa nya lameller från biltema och självklart byta dom.

Är det något speciellt man ska tänka på när man byter lamellerna på just denna modell?

Som prio två är ett litet hål på vänstra sparklådan som besiktningen tyckte det var bra att veta, så det ska åtgärdas snart framöver. smile

Bilen i sig är faktiskt riktigt fin bara några små rost angrepp men absolut inget märkvärdigt med tanke på åldern och märket wink. Något som verkligen måste till läggas att den bara har gått 9000 mil, så det är ju nästan nya bilen wink haha
inredningen är riktigt fräsch och det är ju bara positivt.

Nu till mina planer med den lättare trimningen: Hade tänkt att byta ut grenröret till något vassare men inte allt för dyrt ( någon som har tipps på någon bra sida inom norden där priserna inte är allt för höga?).
har tittat runt lite på intranätet men hittar inte något som känns rätt, har varit inne på någon brittisk sida men vilka priser dom har var inne på någon sida och om jag räknat rätt, som jag inte tror att jag har pga ett "normalt" sportsystem skulle gå på över 20 lax. Men till min förvåning när jag råkade glida in på någon amerikansk sida och vilken pris skillnad det är, jänkarna är mycket, mycket billigare, så om jag inte hittar någon sida typ i norden eller allra helst inom rikets gränser som inte känns helt fel så lutar det åt att skicka en beställning till staterna smile

Och sedan (nästan en självklarhet nu) byta ut hela avgas systemet till något som ökar prestandan så mycket som min tajta budget tillåter. Vill även att ljudet blir lite mer dovare och mer amerikansk om ni förstår hur jag menar ?. Jag tror jag har hittat ett sport system som verkar helt okay men inte alls kostar för mycket, också på en amerikansk sida så får se sen när det blir dags. smile

Sedan blir det att införskaffa någon form av sport luft filter och funderar på om det är värt att sätta in en värme sköld på det men får se hur det blir om det ens är nödvändigt att montera ett sådant.

Fränt vore ju också att sätta in en rapp kam axel, och allt runtomkring (men det får bli när man har vunnit på triss haha)

Har ni någon/några tipps på lite lättare trim som inte tär allt för mycket på min halvt trånga budget ? kanske "hotta" upp förgasaren lite grann eller något liknande ? smile

Bromsarna på bilen är helt okay men tänker ändå göra en upp rustning med lite nya slitage delar och rengöra, smörja upp lite grann, menar att det aldrig kan sitta fel. Blir också att kolla igenom bilens upphängning, styrning och göra en framvagns inställning, bara för att man kan ju aldrig vara för säker. Kanske till och med ska göra en underreds behandling om det visar sig att det behövs när jag får låna en pelarlyft och inspektera. Självklart blir det att byta alla oljor osv.
Kommer också troligtvis på sikt verkligen göra i ordning motor rummet med nya slangar och nya tändkablar och kanske en kromad ventilkåpa, och lite annat smått och gott i krom och annat lull lull. Kommer att sträva efter det   
skulle kunnat vara original, så inga ut stickande färger som på exempel silicon rör och liknande eller annat som man verkligen skriker ut att det är så kallade "eftermarknads delar". Så det jag är ute efter är att de nyare delarna som kan behövas monteras ner i motor utrymmet. Med små detaljer som gör att kanske någon som man lyfter huven för börjar fundera lite på om det kan vara original eller inte, om dom är lite kunniga inom området och det uppstår fundersamhet, så har jag nog lyckats wink haha. 

Sen kommer vi till exteriören, vill ha lite sleeper stuk, eller lättare sagt ser smått "risig" ut men går helt rent i motor och låda med lite krut i sig (då får jag hoppas på att det går som jag tänkt). Och funderar på att ha cragar D holer liknade fälgar på runt 15-16 tum och ska vara pulver lackade matt svarta. Blir det så att man införskaffar
sådana fälgar eller något liknande fälgar så kommer jag antagligen sänka bilen till en schysst nivå, alltså inte en  sänkning med en markfrigång på 2,5cm ni förstår vad jag menar.
Sen sitter jag här och funderar på om tona rutorna är att ta i ? Det tåls verkligen att tänka på tongue

Interiören har jag inte lagt så mycket funderingar på men tror jag har en plan och så här lyder den: Jag har två idèer för att få till det kanske lite annorlunda och lite mer attraktivt än helt original rakt upp och ner.
Det första jag hade funderat på är att överlag hålla interiören nästan original, men att man tar smådetaljer och modifierar eller byter ut till inte allt för olika detaljer och försöker få till det sportigt och att det ser ut som att är fabrikstillverkat, men för ett vant öga så ska dom även få sig en liten snabb funderare om det är så från fabrik eller inte.

Min andra fundering är att man ska försöka på något sätt, Antingen leta efter om det finns en Ford av det lite lyxigare slaget runt samma års modell, eller kanske från ett annat märke men som är ganska snarlik i inredningen och sätta in det som är lämpligt i projekt bilen.
Och kolla om det finns små "lyx" detaljer eller något liknande för att verkligen förstärka vårat försök att
få fram känslan, Oj vad det ser lite lyxigare ut än dom andrar Granador 2,0 L vilken modell av Granada är det här?.
Skulle vara jätte häftigt och lyckats med någon av mina interiör idèr. smile

Ljudet som jag hade tänkt att installera i bilen kommer inte att vara så speciellt märkvärdigt. Det jag kommer att sträva efter är att ha ett så gott som dolt ljudsystem, och då kommer jag att använda "hålen" där original högtalarna satt. Och leta efter högtalare som man kan montera dit utan större modifikationer original infästningarna.

Sedan leta upp något lämpligt ställe om möjligt som man kan montera in nån/några dolda högtalare.
För jag vill inte börja såga och borra upp hål i bilen för högtalare, för om jag inte minns fel nu så sitter det en högtalare i varje dörr.

Kommer att försöka få till någon sorts bas låda som ser ut att det skulle kunna vara en del i interiören genom att  klä lådan i precis samma inredningen, sedan placera in den på något schysst sätt i bagaget.

Det skulle ju då inte sitta fel med ett slutsteg som passar till stereon, basen och högtalarn som kommer att inhandlas på sikt när ekonomin till låter.
Jag tycker det är viktigt att dölja slutsteget och andra komponenter som inte ser ut som att det vore original från 1981 speciellt nu när jag kanske ska köra på något av mina idèr som jag beskrev ovan om interiören.
Jag har faktiskt inte tittat efter hur det ser ut under bakre sätena eller bakom, och om jag köper ett slutsteg som inte blir så jätte varm pga fantastiskt bra kylning.

Själva stereon har jag en fundering på att om den får plats att montera i handskfacket istället för att montera den där original stereon ska sitta, kommer förmodligen inte alls se bra ut monterad där istället för den riktiga.
Eller finns det någon annat ställe som är dolt att montera stereon ? finns det någon som behöver tipps smile

Här har jag lägger upp en liten lista vad jag har tänkt att göra i ordningsföljd:

* byta kopplings lameller.
* svetsa ihop vänster tröskel eller vänstra "sparklådan"
* börja på motor/trimnings jobbet.
* "servis,smörjning,underhåll"
* stereo systemet.
* Exteriören.
* interiören.

Kom gärna med förslag om det är så att ni tycker att det låter som åt helvete dåliga planer,eller om ni tycker att något kanske saknas eller om ni har mer trimm tipps eller idèr till projektet. smile

Mvh: krilleeee lol

man blir ju styv i byxan när man hör en lågkompad big block går på tomgång, förstå då när den är på väg mot varv stopp ;)

Sök