2397
Sök

Generator och stereo funderingar

443 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Jag sitter och funderar och kollar i min lärobok men det står inte allt för mycket om elektronik där, men jag har två frågor.

Ett, om laddlampan i instrumentpanelen lyser väldigt svagt, innebär det kanske att generatorn laddar, men ganska dåligt? Den lyser nämligen konstant, men väldigt svagt på min 340 men generatorn laddar, det vet vi eftersom batteriet är i regel tomt när vi börjar, och fullt när vi ska starta igen. Kan vara bara instrumentpanelen som är trasig också, den har nämligen typiska volvo-syndrom vad gäller temp och tank. Har inte tillgång till ett ordentligt elschema för generator-batteri-laddlampa just nu, men tror det hade gjort mig en aning klokare.

Min andra fråga är angående stereon. Den matar ut skivan direkt när vi har satt i skivan i början när vi ska köra. Vi har tänkt att det har med kylan att göra och att stereon då fungerar lite si och så. Men har nu efter lite fundering insett att kanske kan vara så att stereon känner av den extremt låga spänningen som uppstår med dålig ladd och tomt batteri och gå in i sparläge för att inte bruka strömmen mer än nödvändigt. Sedan när det finns lite kräm att tillgå i batteriet så fungerar den som vanligt?

Jag minns inte om vi har gjort mätningar på generatorn med multimeter, men har inte tillgång till att mäta på bilen den här veckan.

21 761 Inlägg
19 april 2012
För varje sån där djupurladdning blir batteriet sämre, till slut kommer det att pajja. Har ju inte råkat ut för såna där problem med laddlampan, men kollar man i "felsökningstabell" som brukar finnas i rephandböcker så nämns bla dålig kontakt i D+ kabeln (som går från laddlampan till generatorn/externt laddrelä). Smutsiga/slitna kol eller släpringar i generatorn är ytterligare en orsak.

Kan ju även vara att fläktremmen slirar pga hård belastning eftersom batteriet ibland är dåligt laddat, inte alltid som remmen tjuter när den slirar. smile

Stereon kan säkert bråka när spänningen är för låg, men på vilket sätt den brukar krångla vet jag inte helt säkert.
Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2012)

443 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Batteriet kommer säkerligen ge upp till slut, speciellt eftersom bilen enbart startas i nollgradiga förhållanden. Man kanske skulle kolla upp det där med D+ kabeln, och också mäta när man kommer upp igen. Nog kan fläktremmen också slira, den är troligtvis torr efter att bilen har stått i 4 år.

21 761 Inlägg
19 april 2012
Då kan det förstås vara läge för ny rem. Hur många saker som bör bytas ut (dvs remmar, batteri osv) får du väl bestämma själv, med tanke på bilens användningssätt. smile

443 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då kan det förstås vara läge för ny rem. Hur många saker som bör bytas ut (dvs remmar, batteri osv) får du väl bestämma själv, med tanke på bilens användningssätt. smile

Ska vi vara sånna så bör inget bytas ut, dör batteriet så dör batteriet, vi tar bara ett sämre begagnat och slänger i. Jag skiter fullständigt i hur bra det mår, bara det går. Men kan ju vara intressant att veta varför det inte fungerar när det väl går sönder.

21 761 Inlägg
19 april 2012
Jo, så är det förstås. Men kolla gärna kabeln, kolen och remmen så får vi se. smile

Sök