19 april 2012
Trådstartare
Jag sitter och funderar och kollar i min lärobok men det står inte allt för mycket om elektronik där, men jag har två frågor.
Ett, om laddlampan i instrumentpanelen lyser väldigt svagt, innebär det kanske att generatorn laddar, men ganska dåligt? Den lyser nämligen konstant, men väldigt svagt på min 340 men generatorn laddar, det vet vi eftersom batteriet är i regel tomt när vi börjar, och fullt när vi ska starta igen. Kan vara bara instrumentpanelen som är trasig också, den har nämligen typiska volvo-syndrom vad gäller temp och tank. Har inte tillgång till ett ordentligt elschema för generator-batteri-laddlampa just nu, men tror det hade gjort mig en aning klokare.
Min andra fråga är angående stereon. Den matar ut skivan direkt när vi har satt i skivan i början när vi ska köra. Vi har tänkt att det har med kylan att göra och att stereon då fungerar lite si och så. Men har nu efter lite fundering insett att kanske kan vara så att stereon känner av den extremt låga spänningen som uppstår med dålig ladd och tomt batteri och gå in i sparläge för att inte bruka strömmen mer än nödvändigt. Sedan när det finns lite kräm att tillgå i batteriet så fungerar den som vanligt?
Jag minns inte om vi har gjort mätningar på generatorn med multimeter, men har inte tillgång till att mäta på bilen den här veckan.