Byta från 20" till 18", lägre förbrukning och bättre komfort?

rich86
16 april 2012 · 185 Inlägg

Hej! Ford kuga, 20" med 240/45 däck, sänkt 40mm fram och 50 bak, dricker äckligt mycket mer bränsle nu sedan jag satta på sommarhjulrn. Med 17" 235/55 drack den inte alls i närheten av dagens förbrukning. Den kan eventuellt bli aktuellt med pendling 12 mil t&r dagligen för mig. Ska jag gå ner till mindre hjul? Följdfråga: kan någon hjälpa mig hitta fälgar som ser större ut än vad de är? Vill att det ska se maffigt ut smile jag vet inte vad ni säger om focus st originalfälgar? De ser hyfsat stora ut...?

marbling
17 april 2012 · 781 Inlägg

Hmm,konstigt,jag har inte märkt av ngn förändring av förbrukningen med 20".Körde 15 mil enkel till Köpenhamn i Nov-11 till SCS-2011, o snittade 0,67:cool:

Motorvägsfart 110-130 ligger jag på 0,72-0,75 i jämnt tempo.

Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
rich86
17 april 2012 · 185 Inlägg

Okey, så bra har inte jag det kan jag säga...

henke_99 Offroad Racing
17 april 2012 · 3 122 Inlägg

marbling skrev:
Hmm,konstigt,jag har inte märkt av ngn förändring av förbrukningen med 20".Körde 15 mil enkel till Köpenhamn i Nov-11 till SCS-2011, o snittade 0,67:cool:

Motorvägsfart 110-130 ligger jag på 0,72-0,75 i jämnt tempo.

Med en likadan bil som trådskaparen? Om inte så är det ju som att jämföra äpplen o päron...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
marbling
17 april 2012 · 781 Inlägg

Givetvis är det det,men vad jag ville visa,var att jag inte fått ngn förändring på min med 20".Så det behöver inte vara ett generellt problem när man byter dimension,utan kanske har ngn annan orsak:)

Volvo 780 "Lussuoso" (1987)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
NiKeMaN Entreprenör
17 april 2012 · 1 286 Inlägg

Jo. Man har normalt sett en större förbrukning med större hjul.
Större fälgar betyder oftast tyngre hjul totalt sett och dessutom bredare däck. Båda dessa är faktorer som gör att bilen drar märkbart mer bränsle.

// Niklas Johansson
henke_99 Offroad Racing
17 april 2012 · 3 122 Inlägg

Det har även stor betydelse vad man har för nåt från början. ett byte från 15" upp till 20 kommer ge betydligt större skillnad än ett byte från 19" till 20".

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
rich86
17 april 2012 · 185 Inlägg

henke_99 skrev:
Det har även stor betydelse vad man har för nåt från början. ett byte från 15" upp till 20 kommer ge betydligt större skillnad än ett byte från 19" till 20".

givetvis, men att gå ner till 18", hade det gjort någon större skillnad?

henke_99 Offroad Racing
17 april 2012 · 3 122 Inlägg

rich86 skrev:

henke_99 skrev:
Det har även stor betydelse vad man har för nåt från början. ett byte från 15" upp till 20 kommer ge betydligt större skillnad än ett byte från 19" till 20".

givetvis, men att gå ner till 18", hade det gjort någon större skillnad?

Det beror på hur bilen är konstruerad, en del har dåligt anpassade växellådor till motorns register eller snäv vridmomentskurva på motorn. Hamnar man lite utanför det optimala så kan det ge riktigt stora skillnader på förbrukningen. Så ja det kan göra stor skillnad.

När jag bytte från 29" vinterdäck upp till 33" sommardäck på bruksblazern så sjönk förbrukningen med 3 dl/mil... Sommardäcken har grövre mönster.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
marbling
18 april 2012 · 781 Inlägg

Visst blir det tyngre o bredare.Kanske min färddator som ger knäppa siffror då.men märks inte när jag tankar heller.Den drar inte mer soppa.
Bättre komfort får du dock säkert:).Jag märker stor skillnad gentemot tidigare 18" o 19".Men inget störande,däremot på en bruksbil så kan det säkert vara avgörande.

Det är en smaksak,jag har alltid tyckt om o åka sänkt,fast o lite hårdare.Är man däremot van vid mjuka komfortabla bilar så kan skillnaden bli jobbig.

Volvo 1800ES "1800ES" (1973)
Volvo XC90 V8 "Executive Edition" (2005)
Opel GT "Sportcoupen" (1970)
Vita_Vargen
18 april 2012 · 1 281 Inlägg

Jag märkte en stor skillnad när jag satte på sommardäck på min 740, förbrukningen har skjutit i taket.
Gick från 14" till 16", minns inte bredden på plåtisarna men 16"arna är iaf 215.

xciso
18 april 2012 · 302 Inlägg

Smala däck och låg tum, och gärna mycket luft i däcken sänker förbrukningen.
Ju smalare ju billigare går bilen, enkelt förklarat.
För att få fälgarna att se störr ut än vad dem egentligen är så skulle jag satsa på ljusa fälgar, alltså inte svarta, då jag tycker det ser mindre ut.

Jag har 20" på min S80 och dem fälgarna har svart bana som standard, har nyligen lackat om dem till silvergrå, och dem ser nu störr ut wink

Senast redigerat av xciso (18 april 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..
loow Jävel
18 april 2012 · 2 018 Inlägg

Jag skulle tippa att kostnaden för att köpa nya däck och fälgar blir mer än vad du tjänar i slutändan.
Prova kör med högre däckstryck istället smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
volvo_245_racing
18 april 2012 · 667 Inlägg

gick från 15-19 Och inte lagt märke till att bensinförbrukningen gått upp och jag har stenkoll vid varje tankning smile Så då skall jag vara riktigt nöjd big_smile

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
rich86
18 april 2012 · 185 Inlägg

Plankpojk skrev:
Jag skulle tippa att kostnaden för att köpa nya däck och fälgar blir mer än vad du tjänar i slutändan.
Prova kör med högre däckstryck istället smile

Jo, men sen e de kul att köpa nya grejer till bilen, de vet du väl? wink

Jag funderar starkt på att byta faktiskt. Ska försöka sälja 20" först. Kanske inte det enklaste.. smile

CTR-Jante
18 april 2012 · 301 Inlägg

Jag hade satsat på riktigt lättvikts fälgar..
Inte för breda däck och även däck som har lågt rullmotstånd.

Volkswagen Passat "Sportscombi" (2020)
Rickard-v
21 april 2012 · 2 665 Inlägg

xciso skrev:
För att få fälgarna att se störr ut än vad dem egentligen är så skulle jag satsa på ljusa fälgar, alltså inte svarta, då jag tycker det ser mindre ut.

Jag tycker det är tvärtom, har man svarta fälgar ser man ju knappt hur stor fälgen är för allt är ju svart!

Med Osvart fälg ser man ju väldigt tydligt hur små fälgarna är.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang