8970
Sök

Diskussioner och frågor om högtalarnas känslighet

21 761 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Startar en ny tråd om detta med högtalarnas känslighet, så att inte de andra trådarna förstörs. Egentligen behöver man inte detta värde, hur högt det går att spela beror på flera saker. Men det verkar som att en del köper en viss bashögtalare bara för att det står att den har jättehög känslighet, därför tänkte jag att man kan snacka lite om vad som gäller.

Det är lite förvirrande ibland när man läser om tex bashögtalarnas känslighet, tillverkarna använder sig av två olika sätt att mäta. Ett sätt är att ange känsligheten vid 2,83V och 1m avstånd, ett annat sätt är vid 1W och 1m avstånd.

Skillnaden mellan dessa mätmetoder är att när man mäter vid 2,83V så påverkar högtalarens impedans hur högt mätresultatet blir. När man mäter vid 1W så spelar det ingen roll hur hög eller låg impedans högtalaren har, resultatet visar hur högt det teoretiskt blir när man kör med 1W.

Tar man exempelvis JBL P1222 som har dubbla 2 Ohms talspolar, där har tillverkaren angivit känsligheten vid 2,83V och med parallellkopplade spolar. Då blir det 96dB vilket ser väldigt bra ut, den borde ju kunna spela lika högt som en PA högtalare tycker man.

Njaa, så enkelt är det faktiskt inte. När man mäter med dessa talspolar parallellkopplade så blir impedansen 1 Ohm och räknar man ut vad det motsvarar i antal Watt så blir det ungefär 8W. Det behövs alltså 8W för att den basen ska spela 96dB. Sätter man in basens parametrar i ett högtalarberäkningsprogram så visar det att känsligheten vid 1W är lite drygt 88dB.

Eftersom slutstegstillverkarna anger effektvärdena i Watt vid olika impedanser så kan man lätt räkna ut hur mycket det TEORETISKT går att spela vid en viss uteffekt från ett steg.

Nu säger jag inte att JBL P1222 är en dålig bas eller att JBL själva ljuger i sina specar, så är det inte. Men det som jag har skrivit visar hur det kan bli när tillverkarna anger saker och ting på olika sätt. Det är flera tillverkare som anger känsligheten på sina högtalare vid 2,83V, inte bara JBL.

Sök