HUr mycket klarar MB w124 automaten i effektökning?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2011 · 17 486 Inlägg

Har en kompis med fingrar det kliar i... Han vill att vi skrämmer upp Mersan "lite" Han har gjort det på w124 diesel förut men då bara de manuella. Vi hittar inget matnyttigt vid googling heller.

Nån som vet? Automaten ska vara kvar! Den har rullat ca 15-17 tmil.
Olja bytt enligt bok och senast för 1200 mil sedan.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
29 mars 2011 · 219 Inlägg

300+ ska den klara utan problem, har för mig finnarna har provat mot 400, så jag tror ditt hållbarhetsproblem snarare kommer längre bak i linan, men trimmar du inte till några sjuka siffror och tänker mer än du svinar så ska även detta hålla, automaten blir ju lite snällare mot prylarna bakom då du slipper ryck

Men kort sagt, manuell låda rasar fortare bakom en trimmad sothora än automaten

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2011 · 17 486 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
300+ ska den klara utan problem, har för mig finnarna har provat mot 400, så jag tror ditt hållbarhetsproblem snarare kommer längre bak i linan, men trimmar du inte till några sjuka siffror och tänker mer än du svinar så ska även detta hålla, automaten blir ju lite snällare mot prylarna bakom då du slipper ryck

Men kort sagt, manuell låda rasar fortare bakom en trimmad sothora än automaten

Underbart uttryck där...

Tackar för detta! Någon De Luxe-trimming blir det inte! Tydligen måste jag lämna in pumpen och sen ska det på nåt turboaktigt. Avgas vet jag inte. Säkert nåt annat med men det märker jag väl? Thats it. Väntar till nästa vecka då jag kan ta ut annan bil och meka i lugn och ro sen.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RD_87 Skrotsamlare
29 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Gamla femmorna gick ju jävligt rart med turbo, det där kan bli spännande. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
OpelMannenRacing Allmänt galen
29 mars 2011 · 219 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

OpelMannenRacing skrev:
300+ ska den klara utan problem, har för mig finnarna har provat mot 400, så jag tror ditt hållbarhetsproblem snarare kommer längre bak i linan, men trimmar du inte till några sjuka siffror och tänker mer än du svinar så ska även detta hålla, automaten blir ju lite snällare mot prylarna bakom då du slipper ryck

Men kort sagt, manuell låda rasar fortare bakom en trimmad sothora än automaten

Underbart uttryck där...

Tackar för detta! Någon De Luxe-trimming blir det inte! Tydligen måste jag lämna in pumpen och sen ska det på nåt turboaktigt. Avgas vet jag inte. Säkert nåt annat med men det märker jag väl? Thats it. Väntar till nästa vecka då jag kan ta ut annan bil och meka i lugn och ro sen.

Mvh
Alexander

cirkus 180-190 kusar ska gå få ut med original pump och intercooler, men där är de stopp, kör 3" utan dämpare, bara turbon, då ska du få höra på skönsång du ALDRIG blir less

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2011 · 17 486 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:

Dieselsmurfen skrev:

OpelMannenRacing skrev:
300+ ska den klara utan problem, har för mig finnarna har provat mot 400, så jag tror ditt hållbarhetsproblem snarare kommer längre bak i linan, men trimmar du inte till några sjuka siffror och tänker mer än du svinar så ska även detta hålla, automaten blir ju lite snällare mot prylarna bakom då du slipper ryck

Men kort sagt, manuell låda rasar fortare bakom en trimmad sothora än automaten

Underbart uttryck där...

Tackar för detta! Någon De Luxe-trimming blir det inte! Tydligen måste jag lämna in pumpen och sen ska det på nåt turboaktigt. Avgas vet jag inte. Säkert nåt annat med men det märker jag väl? Thats it. Väntar till nästa vecka då jag kan ta ut annan bil och meka i lugn och ro sen.

Mvh
Alexander

cirkus 180-190 kusar ska gå få ut med original pump och intercooler, men där är de stopp, kör 3" utan dämpare, bara turbon, då ska du få höra på skönsång du ALDRIG blir less

Jaså? Jag kan inget om trim men pumpen skulle det bytas munstycke på tror jag han sa? Jaja, det räcker! Tack för svar. Nu väntar jag på lite tid över. Uppdat kommer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
29 mars 2011 · 219 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

OpelMannenRacing skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Underbart uttryck där...

Tackar för detta! Någon De Luxe-trimming blir det inte! Tydligen måste jag lämna in pumpen och sen ska det på nåt turboaktigt. Avgas vet jag inte. Säkert nåt annat med men det märker jag väl? Thats it. Väntar till nästa vecka då jag kan ta ut annan bil och meka i lugn och ro sen.

Mvh
Alexander

cirkus 180-190 kusar ska gå få ut med original pump och intercooler, men där är de stopp, kör 3" utan dämpare, bara turbon, då ska du få höra på skönsång du ALDRIG blir less

Jaså? Jag kan inget om trim men pumpen skulle det bytas munstycke på tror jag han sa? Jaja, det räcker! Tack för svar. Nu väntar jag på lite tid över. Uppdat kommer.

Ska du ha mer måste du byta pumpelement, då måste du lämna pumpen till typ Dieselmeken
Annars räcker det med att helt enkelt ställa på pumpen och kanske förställa den lite, bara några grader, ladda mer än ett kilo är då bara ren idioti, det är eparaggare och wannabe-bonden som laddar i sinne på typ en D24 eller merca diesel med endast påställd pump, då håller motorn därefter också

KL Racing har grejer för att bygga turbogrenrör till dessa motorer, kör med typ en Garret T28/KKK K24 turbo, Lämplig intercooler, bygg ett plenum på original insugsrör, jag har bilder på hur jag gjorde mitt så du får en hum

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2011 · 17 486 Inlägg

Vi är väldigt OT just nu, vilket inte är bra. Pumpen ska lämnas bort JA! Turbon hette nog Garrett? Ska kolla bilder. Får väl lägga upp ett projekt sen. Men tycker vi avslutar OT-disk nu.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
30 mars 2011 · 219 Inlägg

Haha jo vi for lite längre fram i drivlinan wink men du har fått svar iaf, din låda ska hålla, eller ja, allt kan ju gå sönder, men har du ihjäl automaten ska ja söka upp ditt telefonnummer och ringa dig förbannat sent och undra hur fasen du lyckas tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 486 Inlägg

Ny fråga på samma tema: Vad säger besiktningen? Orkar inte slita bort allt för att få igenom den!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
30 mars 2011 · 219 Inlägg

besiktningen säger fetglöm, dels har du för ny bil för att det ska gå byta motor, ombyggt fordon kan du få igenom den som, men inte bara utbytt motor, och den är av årsmodell 1976 eller nyare, vilket innebär avgaskrav och på så vis är ändring av motor icke tillåtet, egen turbokonvertering är tillåten på bilar från 1975 och äldre

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 486 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
besiktningen säger fetglöm, dels har du för ny bil för att det ska gå byta motor, ombyggt fordon kan du få igenom den som, men inte bara utbytt motor, och den är av årsmodell 1976 eller nyare, vilket innebär avgaskrav och på så vis är ändring av motor icke tillåtet, egen turbokonvertering är tillåten på bilar från 1975 och äldre

Skit! Då glömmer vi allt om trimming! Vill ha en laglig bil! Har ju dyrbar last rätt ofta (3 ungar, alla har jag tillverkat själv)

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
30 mars 2011 · 219 Inlägg

Annars så skaffar du en äkta 300DT W124, då får du inget annat än automat då de aldrig tillverkats W124 med OM603 turbo och manuell låda wink då kan du "smygtrimma" utan att det gör nått, tror sbp gubbarna börjar vara rätt vana att se merca dieselar med intercooler och grova avgasystem, men va fasen, är de en turbo i papprena så vad ska dom göra? är det inga uppenbara "toktrimningar" gjort så, man behöver ju inte hänga på den största turbon man kommer över, men Holset HX35 (tror inte HX30 finns med T4 fläns) och uppåt passar bolt on på original turborör, och alla andra turbos med T4 fläns också för den delen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 486 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
Annars så skaffar du en äkta 300DT W124, då får du inget annat än automat då de aldrig tillverkats W124 med OM603 turbo och manuell låda wink då kan du "smygtrimma" utan att det gör nått, tror sbp gubbarna börjar vara rätt vana att se merca dieselar med intercooler och grova avgasystem, men va fasen, är de en turbo i papprena så vad ska dom göra? är det inga uppenbara "toktrimningar" gjort så, man behöver ju inte hänga på den största turbon man kommer över, men Holset HX35 (tror inte HX30 finns med T4 fläns) och uppåt passar bolt on på original turborör, och alla andra turbos med T4 fläns också för den delen

Låter som en bra idé. Körde dock en CLK 230 kompressor idag hela dagen. Drevad kompressor. Byte kanske. Vi får se.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joelryden
5 maj 2012 · 19 Inlägg

Låter som roliga projekt:)
På tal om turbodiesel så tänkte jag kanske sätta i en turbo i en merca 200d -90.
Så ja undrar om det är non som vet var ja kan få tag på ett grenrör och turbo som passar till det.

RD_87 Skrotsamlare
6 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Joelryden skrev:
Låter som roliga projekt:)
På tal om turbodiesel så tänkte jag kanske sätta i en turbo i en merca 200d -90.
Så ja undrar om det är non som vet var ja kan få tag på ett grenrör och turbo som passar till det.

Tror inte att det finns några färdiga grenrör till den.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang