Hjälp tänkte köpa saab bra bil eller hört talas om oljeproblem

ubbe123
28 april 2012 · 6 Inlägg

Hejsan är ganska ny här och inte så värst kunnig på bilar så tänkte ni kunde hjälpa mig:)

Jag har alltid velat köpa volvo framför saab men nu när saab är så pass billiga funderar jag på att köpa en 93 eller volvo s60 vad ska man tänka på? Jag har hört talas om oljeproblem på vissa saabar så vilka årsmodeller ska man köpa för att undvika detta? Hoppas min tråd hamna rätt annars kan ni flytta den mvh

a7x
28 april 2012 · 91 Inlägg

http://lmgtfy.com/?q=oljeproblem+saab

Första träffen smile

Senast redigerat av a7x (28 april 2012)

Presidento Of World
28 april 2012 · 3 329 Inlägg

köp inte 98-2001 (den äldre modellen).

satsa på nyare modell då dom har ändrat lite grejer

Se upp för 9-3 Aero (äldre modellen 98-2002?) Dessa har tendens att rasa (egen och andras erfarenhet)

Annars ska det väl va grönt med lite nyare Saab smile är sugen på en själv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
twin_cam Smålänning
28 april 2012 · 7 877 Inlägg

I princip: Nyare än -02 - Go for it!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jaderberg79
6 maj 2012 · 7 Inlägg

Jag har en -02 9-5:a som jag rasade motorn på förra året då hade bilen gått 19.000mil, de största problemet är deras vevhusventilation som inte funkar och gör att det koxar igen lager och kolvar. Köper du en saab gör service oftare än vad deras rekomenderade serviceintervall är, gärna ett eller två olje byte emellan. Sen är det spjällhus och turbo som inte brukar hålla så länge.

En gång saab aldrig mera saab.

discokapten Kapten på disco!
6 maj 2012 · 1 729 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
köp inte 98-2001 (den äldre modellen).

satsa på nyare modell då dom har ändrat lite grejer

Se upp för 9-3 Aero (äldre modellen 98-2002?) Dessa har tendens att rasa (egen och andras erfarenhet)

Annars ska det väl va grönt med lite nyare Saab smile är sugen på en själv.

Sluta gissa.

Oilsludge var ett problem mellan 98-2003 på Saab 9-5, T7 Motorn som satt i 9-3:an mellan 2000 och 2003 var inte heller speciellt drabbad och T5 motorn som satt mellan 98-99 var i stort sätt aldrig drabbad.

Sen har jag ALDRIG hört att Aeron skulle vara överrepresenterad i ras, snarare tvärt om, så du får gärna visa lite fakta på det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
discokapten Kapten på disco!
6 maj 2012 · 1 729 Inlägg

twin_cam skrev:
I princip: Nyare än -02 - Go for it!

Nyare än 04 för att vara riktigt säker, sen har de flesta saab som rullar idag uppgraderat sin vevhusventilation.

Om man vill läsa mer så rekommenderar jag: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
LeafBox Lat Perfektionist
6 maj 2012 · 6 359 Inlägg

Om ni missat det så har i princip ALLA bilmärken detta problemet
Alla Vag's 1,8t, nyare volvo, och ja, Saab är dom vanligaste man hör med "oil-sludge"

Det är inte pga dåliga motorer, utan dåliga SERVICE-scheman. Dom rekommenderar den där jävla long-life äckel dyngan så att Svensson som inte bryr sej ska tro att det blir billigare för att dom inte behöver serva lika ofta.

Och då drabbas alla andra.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Pontaaa
6 maj 2012 · 493 Inlägg

Värst vad alla slänger ur sig fakta utan att veta ett skvatt... T7 motorerna har haft problem med oil sludge fram till 04, då det gjorde om motorerna med bättre kolvringar och annan vevhusventilation...  Innan dess så har alla modeller varit drabbade, 9-3 98-02 och 9-5 98-03... 9-3orna har varit mindre drabbade då det helt enkelt är en lättare bil med bättre förutsättningar... Att aeron ska vara mer drabbad än ltt och ftt är inget jag har hört heller. Vad det gäller skillnader mellan 2.0 och 2.3litersmotorerna så ska jag inte utala mig, men problemen har funnits på dem bägge...
Köp en 9-5 -04 eller senare, eller en 9-3 -03 och uppåt, så ska man inte behöva oroa sig... Köper man en tidigare modell av 9-3 eller 9-5 så kan man ha tur, eller så kan man ha otur... Så enkelt är det. Att bilen är servad med fullstämplad bok är ingen trygghet i detta fall då serviceintervallen är helt åt skogen med motorns förutstättningar.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
discokapten Kapten på disco!
6 maj 2012 · 1 729 Inlägg

Pontaaa skrev:
Värst vad alla slänger ur sig fakta utan att veta ett skvatt... T7 motorerna har haft problem med oil sludge fram till 04, då det gjorde om motorerna med bättre kolvringar och annan vevhusventilation...  Innan dess så har alla modeller varit drabbade, 9-3 98-02 och 9-5 98-03... 9-3orna har varit mindre drabbade då det helt enkelt är en lättare bil med bättre förutsättningar... Att aeron ska vara mer drabbad än ltt och ftt är inget jag har hört heller. Vad det gäller skillnader mellan 2.0 och 2.3litersmotorerna så ska jag inte utala mig, men problemen har funnits på dem bägge...
Köp en 9-5 -04 eller senare, eller en 9-3 -03 och uppåt, så ska man inte behöva oroa sig... Köper man en tidigare modell av 9-3 eller 9-5 så kan man ha tur, eller så kan man ha otur... Så enkelt är det. Att bilen är servad med fullstämplad bok är ingen trygghet i detta fall då serviceintervallen är helt åt skogen med motorns förutstättningar.

det var T5 motorn 98-99 och den var aldrig drabbad på samma sätt som någon T7 motor.
Men du kan få vilken bil du vill att pajja genom igensatt vevhusventilation, det är bara att skita i att byta olja.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
saab_sonett Handledare
6 maj 2012 · 1 481 Inlägg

Växellådan är ett problem fram till -04 också. Är backen svår att få i så har man en reparation på ca: 20000:- framför sig. Vet av egen erfarenhet.

Pontaaa
6 maj 2012 · 493 Inlägg

discokapten skrev:

Pontaaa skrev:
Värst vad alla slänger ur sig fakta utan att veta ett skvatt... T7 motorerna har haft problem med oil sludge fram till 04, då det gjorde om motorerna med bättre kolvringar och annan vevhusventilation...  Innan dess så har alla modeller varit drabbade, 9-3 98-02 och 9-5 98-03... 9-3orna har varit mindre drabbade då det helt enkelt är en lättare bil med bättre förutsättningar... Att aeron ska vara mer drabbad än ltt och ftt är inget jag har hört heller. Vad det gäller skillnader mellan 2.0 och 2.3litersmotorerna så ska jag inte utala mig, men problemen har funnits på dem bägge...
Köp en 9-5 -04 eller senare, eller en 9-3 -03 och uppåt, så ska man inte behöva oroa sig... Köper man en tidigare modell av 9-3 eller 9-5 så kan man ha tur, eller så kan man ha otur... Så enkelt är det. Att bilen är servad med fullstämplad bok är ingen trygghet i detta fall då serviceintervallen är helt åt skogen med motorns förutstättningar.

det var T5 motorn 98-99 och den var aldrig drabbad på samma sätt som någon T7 motor.
Men du kan få vilken bil du vill att pajja genom igensatt vevhusventilation, det är bara att skita i att byta olja.

Ja precis, ursäkta skrev lite snabbt.
Jo alla bilar kan pajja. Tyvärr ganska vanligt på de nämnda saabarna då serviceintervallen är helt åt skogen...

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se
Saab 9-3 Aero Coupe "EMMA - SQ Competition" (2001)
Saab 9-5 SC 2.0t Biopower "SQ-Budget" (2002)
Rquired Allmänt envis
6 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Någon skrev ovan att man skall se upp för Aero eftersom den löper en större risk att råka ut för haveri, är det inte tvärt om som så att dom svagare motoralternativen har ett klent turboaggregat som havererat för många medan Aero har en rejäl dito som vanligtvis håller väl?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
6 maj 2012 · 3 860 Inlägg

Jaderberg79 skrev:
Jag har en -02 9-5:a som jag rasade motorn på förra året då hade bilen gått 19.000mil, de största problemet är deras vevhusventilation som inte funkar och gör att det koxar igen lager och kolvar. Köper du en saab gör service oftare än vad deras rekomenderade serviceintervall är, gärna ett eller två olje byte emellan. Sen är det spjällhus och turbo som inte brukar hålla så länge.

En gång saab aldrig mera saab.

Den rasade p g a att du servade den för sällan, eller tidigare ägaren.
För övrigt bör du hålla dih borta från alla bilar med lågfriktionsmotor, Saab är helt enkelt bara vanligare i Sverige än många andra. Från början är serviceintervallen alldeles för långa, och den gamla vhv hjälpte inte till.

För övrigt håller 9-3 bättre pga annorlunda layout på motorrummet, och arron allrs bäst tack vare den skottsäkra mitsu-turbon. Även om man bara löper en tiondels chans att få oilsludge löper man 100% risl att få turboras om man har en bil med gt-17 turbo. Den sitter i 9-3 2,0 150/185 hk och ,99-5 150/170/185 hk.

Så köp du dig en t7-saab, men se till att den är 04 eller nyare och har mitsuturbo ( aeron eller 220 hk) eller arron om det är en 9-3 00-02. Du hittar ofta 9-5 220 hk runt 40-50k, och sen kör du i ett aero-program smile

Modemet har pajat, så jag är hänvisad till min jävla gnuggofon jag inte begriper. mig på tills det nya kommer sad

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
twin_cam Smålänning
6 maj 2012 · 7 877 Inlägg

Rquired skrev:
Någon skrev ovan att man skall se upp för Aero eftersom den löper en större risk att råka ut för haveri, är det inte tvärt om som så att dom svagare motoralternativen har ett klent turboaggregat som havererat för många medan Aero har en rejäl dito som vanligtvis håller väl?

Precis, aeron har Mitsubishi TD04 istället för Garrett GT17, Mitsuturbon är betydligt mycket bättre hållbarhet på, kan nästan kalla den skottsäker.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang