Nu skrev jag ju inte att du skulle koppla blå och svart kabel så där, jag skrev i förra inlägget att du måste ta reda på vad dessa kablar egentligen är till.

Med tanke på hur pass tunn den svarta kabeln ser ut på bilden så är den rimligtvis inte generatorns jordkabel. Blå kabel ser inte så grov ut eftersom du kunde klämma dit en blå kabelsko, då tycker iaf jag att inte heller den är jordkabel. Jordkabeln på min generator är ca 6 mm2, då anser jag att även din jordkabel borde vara däromkring.
Plocka bort både blå och svart kabel, försök ta reda på vilken av dem som går till batterilampan i instrumenthuset.
Är det gummibussningar i fästena till din generator?
Om det är gummibussningar så måste alltså generatorn jordas på något sätt. Eftersom vi inte vet absolut 100% säkert ifall någon av de två tunnare kablarna är jordkabel så får du göra en egen jordkabel och sätta på generatorns chassi, tex det där gängade hålet. Använd minst 6 mm2 kabel och dra den till närmaste bra jordställe.
Kollar man på bilden av din gamla generator så ser det ju ut som att ytan vid ena chassiskruven är blank och att någonting runt har suttit där, kan det vara en jordkabel?
I så fall, vart är den nu?
Möjligheten just nu är att generatorn inte är jordad ordentligt och därför fungerar inte diverse saker, tex batterilampan. Det är flera saker som fortfarande är oklara, vi måste reda ut allting.