2075
Sök

W123a laddar inte!?

17 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Tjenare, jag har en W123 300D -78 som helt plötsligt slutat ladda, jag provade byta generator då den gamla visade sig vara helt slut men då är problemet som så att jag vet inte vilka kablar som ska gå vart? B+ fattar jag att det är batteriet, D+ är till laddningslampan och var det nu mer var men sen finns det en symbol till som det bara är ett plus på och på gamla generatorn gick det ingenting till den. Jag har testat allt möjligt men får det inte att funka.
Det finns 2st röda lite grövre kablar som går från batteriet till B+, En svart som jag gissar är jord och en blå som jag inte har den blekaste aning om vad det går till, den är i samma härva som pluskablarna. På gamla generatorn var det kopplat så här: Röda kablarna till B+, Blåa och svarta kablarna satt i samma kabelsko till D+ vilket jag tycker verkar vara helt fel? Snälla hjälp någon, det är ett så tråkigt och litet skitfel.... Tacksam för svar.

Att bo i Vittangi är som att dansa utan musik.

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Hur grov är den svarta kabeln?

Om den är jordkabel så bör den vara ungefär lika grov som röda kabeln, eventuellt litegrann tunnare. Eftersom endast den blå kabeln finns kvar så ska den rimligtvis sitta på D+.

På äldre dieselbilar brukar varvräknarens signaler komma från generatorn, i så fall ansluts sensorkabeln till "W" på generatorn. Kanske den där symbolen på gamla generatorn var en sån anslutning, men om din bil inte har varvräknare så satt inget kopplat där. Dock mest spekulationer från mig. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 maj 2012)

17 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Så den blåa ska på D+ och jordkabeln ska på W? Det sitter inte ens någon W-symbol på den nya generatorn men på gamla sitter det och på den satt det som ett litet motstånd eller vad fan det är hmm Vad har du förr mejladress så kan jag mejla bilderna så får du kolla?

1 319 Inlägg
5 maj 2012
W är till för varvränknaren som Drönirettab skrev, ta fram mulimetern och mät, så vet du ju vart dom ska sitta sedan, en minus,en pluss,och en till laddlampan

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

21 761 Inlägg
5 maj 2012
Jordkabeln borde sitta någonstans på generatorchassit, tex vid en av chassiskruvarna som då kan vara lite extra lång. Men det beror ju på om din generator ska ha en jordkabel, vissa generatorer jordas via sitt eget fäste i motorn och då behövs ingen separat jordkabel.

Tar man exempelvis en Volvo 240 så har den gummibussning i generatorfästet, därför sitter det en separat jordkabel. Men en 140 har ingen gummibussning utan får jord via fästet i motorn, den har heller ingen egen jordkabel. Hur det ser ut på din bil vet jag inte. smile

Såg din gamla generator ut ungefär så här?:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

17 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56323/56323-82c50162c9aa949c10ceb4e71d243b06.jpg
Så här såg den gamla ut och då satt 2 Strömkablar i separata kabelskor men båda till B+, sen satt den blåa och svarta kabeln till D+ hmm

17 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56323/56323-669850d91187c07289432663cfcf721a.jpg
Så här ser nya ut, men den grejen som satt på W på den gamla satte jag likadant på den här. Sen satte jag både den blåa och svarta på D+ men den laddade ändå inte, jag testade även att sätta separata kabelskor på blåa och svarta kablarna och då satte jag svarta på D+ och blåa på den där det bara är ett + men då funkade inte halvljuset tongue sen testade jag att skifta på blåa och svarta kablarna och då lös lysena helatiden även fast jag tog ur nyckeln hmm haha jag fattar inte vad det är med den här bilen tongue

21 761 Inlägg
6 maj 2012
Den svarta fyrkantiga saken med tunn kabel (på gamla generatorn) är en kondensator, någon typ av avstörning vad jag vet. Det är inte alla generatorer som har en sån, därför behöver du nog inte tänka på detta när det gäller nya generatorn. Det är inte "W" som kondensatorn är kopplad till, det är "+". Om du vill sätta kondensatorn på nya generatorn så ska kabeln sitta på "+", inte "W".

"W" verkar inte ha någon anslutning på den gamla generatorn, det finns bara själva symbolen.

På nya generatorn är det två flatstiftanslutningar för B+ istället för en grov gängad anslutning. Båda stora flatstiften är för B+, den mindre flatstiftanslutningen (på samma ställe alltså) är D+ och ska gå till batterilampan i instrumenthuset. Du måste på något sätt ta reda på vad den svarta och blå kabeln egentligen är till.

Hur grov är den svarta kabeln?
Har den en ringkabelsko?

Om du kikar på min bild så är det en gul ring vid ena chassiskruven, den skruven är extra lång och där sitter generatorns jordkabel på min Volvo 240. Man kan även skruva fast en jordkabel i det lediga gängade hålet (M6) som syns på bilden av din gamla generator. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2012)

17 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Jag ska testa det, tack så mycket för hjälpen! big_smile

17 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/57/56323/56323-01d78408ec965c0aaf244c0e5015e7e5.jpg
Nu har jag testat koppla som du sa och den laddar ändå inte, plus att inga lysen funkar heller tongue Jag vettefan vad jag ska göra?

21 761 Inlägg
6 maj 2012
Nu skrev jag ju inte att du skulle koppla blå och svart kabel så där, jag skrev i förra inlägget att du måste ta reda på vad dessa kablar egentligen är till. smile

Med tanke på hur pass tunn den svarta kabeln ser ut på bilden så är den rimligtvis inte generatorns jordkabel. Blå kabel ser inte så grov ut eftersom du kunde klämma dit en blå kabelsko, då tycker iaf jag att inte heller den är jordkabel. Jordkabeln på min generator är ca 6 mm2, då anser jag att även din jordkabel borde vara däromkring.

Plocka bort både blå och svart kabel, försök ta reda på vilken av dem som går till batterilampan i instrumenthuset.

Är det gummibussningar i fästena till din generator?

Om det är gummibussningar så måste alltså generatorn jordas på något sätt. Eftersom vi inte vet absolut 100% säkert ifall någon av de två tunnare kablarna är jordkabel så får du göra en egen jordkabel och sätta på generatorns chassi, tex det där gängade hålet. Använd minst 6 mm2 kabel och dra den till närmaste bra jordställe.

Kollar man på bilden av din gamla generator så ser det ju ut som att ytan vid ena chassiskruven är blank och att någonting runt har suttit där, kan det vara en jordkabel?

I så fall, vart är den nu?

Möjligheten just nu är att generatorn inte är jordad ordentligt och därför fungerar inte diverse saker, tex batterilampan. Det är flera saker som fortfarande är oklara, vi måste reda ut allting. smile

17 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Jag fick det att funka ikväll, jag satte en jordkabel direkt från generatorn till minuspolen på batteriet och bytte kol så funkade den tongue Men gamla kolet var inte nött/slitet så kan det vara nåt annat med kolet? Den laddade ca 13.86 på tg och när jag varvade litegrann så laddade den 14.24 typ smile Tack så hemskt mycket för hjälpen big_smile

21 761 Inlägg
7 maj 2012
Kul att du fick igång laddningen. smile

Vilket fel det var med tanke på att kolen inte var slitna, det vet jag inte.

Sök