Skenanade laddtryck saab 9000.

Miblo
11 maj 2012 · 88 Inlägg

Kamulen skrev:

jonTe skrev:

Kamulen skrev:
Jag vet att ventilen är trasig men det är inte där problemet ligger.

En magnetventil kan gå sönder på flera sätt....jag har varit med om flera gånger att brickan innuti går sönder och mekanisk inte kan reglera luft till WG = det laddar så möe det orkar.
Så bara för att den är "trasig" behöver det absolut inte betyda att den ger GLT.
Skall du nu köra pysventil så gör det på riktigt då...ta bort hela mv:n wink

GLT
Grundladdtrycket varierar beroende på vilken turbo/motormodell man har.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463
Så varken 0.3 eller 0.45 är rätt i ditt fall.....

MV är helt borta, kör enbart pysventilen det är de som är så sjukt.

Vad blir laddtrycket om du drar slangen direkt från kompressorn till wastegaten utan pysventil ?

henne_svenne
11 maj 2012 · 668 Inlägg

Jag har samma problem med min saab 9000 2,3T -97
Dock uppstår mitt problem när bilen är inte är helt varmkörd. Den laddar då närmare 1,7 bar och den går fortfarande köra och det är inget som har sagt upp sig än sålänge. Vet att motorn inte mår bra av detta och jag har bytt både turbo och magnetventil. Dock behöll jag min wg från min gammla turbo så jag misstänker att det är den som det är fel på, vad tror ni?

Bilen har original box, 3" efter katt, och öppet itg filter.
När bilen blir varm så laddar den ca 0,8 bar.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Kamulen
11 maj 2012 · 930 Inlägg

micke bl skrev:

Kamulen skrev:

jonTe skrev:

En magnetventil kan gå sönder på flera sätt....jag har varit med om flera gånger att brickan innuti går sönder och mekanisk inte kan reglera luft till WG = det laddar så möe det orkar.
Så bara för att den är "trasig" behöver det absolut inte betyda att den ger GLT.
Skall du nu köra pysventil så gör det på riktigt då...ta bort hela mv:n wink

GLT
Grundladdtrycket varierar beroende på vilken turbo/motormodell man har.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=121463
Så varken 0.3 eller 0.45 är rätt i ditt fall.....

MV är helt borta, kör enbart pysventilen det är de som är så sjukt.

Vad blir laddtrycket om du drar slangen direkt från kompressorn till wastegaten utan pysventil ?

mellan 0.3 - 0.4.


har precis vart ute och testat med en annan mapsensor och det vart lite bättre i början med den, men efter några repor så vart det samma skit ändå.

Kan det bli såna här problem om man har en igensatt / trasig intercooler (spricka eller dylikt) eller en laddtrycksläcka någonsans?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang